discussie perceelsgrens

Kris Reniers
Topic Starter
Berichten: 2

discussie perceelsgrens

#1 , 29 mar 2011 10:46

Wij wonen sinds 2007 in een half-open bebouwing. Aan de kant "gesloten kant" hangt er echter een bakgoot die 20 cm uitsteekt. Toen we het huis kochten had de eigenaar ons verzekerd dat naast de geven nog 30 cm. grond is. Zijn vader die het huis gebouwd had, heeft dit opzettelijk zo gedaan om zeker geen discussie te hebben met zijn buur. Achter ons huis staat een atelier (ook van ons) en die muur steekt een tientaal cm. naar opzij, dus dat bevestigt het verhaal van de buur. Binnenkort zouden we graag die zijmuur isoleren.
In 2008 kregen we nieuwe buren waarmee we ondertussen alk behoorlijk wat problemen mee hebben gehad. (bedrijf exploiteren in een woonzone) Kortom er is geen normale communicatie meer mogelijk met hen.

Nu hebben ze een half jaar geleden een grote poort op hun terrein gezet. De afrastering loopt echter tot tegen onze muur. volgens de vorige eigenaar 30 cm op ons perceel dus.
Nu heeft dat volgende consequenties:
1) Wij kunnen die meer nu niet meer isoleren omdat we er 1) niet meer aankunnen zonder over zijn afrastering te springen en 2) omdat die paal in de weg staat om dat stuk meer ook te bekleden.
2) in mindere mate: regelmatig horen we een bonk in huis wanneer de buur zijn poort openschuift.
Ondertussen heb ik een paar maand geleden contact opgenomen met de notaris die ons huis beschreven heeft, maar in de akte staat niets in van die 30 cm. De vorige eigenaar hebben we ook nog 's terug opgezocht en die is er zeker van dat die 30 cm van ons is.

Het vriendelijk aankaarten bij onze buren gaat absoluut niet helpen. Ook een landmeter laten komen en met zijn verslag naar hen stappen gaat ook niet helpen. Hij gaat het vertikken om zijn afrastering te verzetten. Hij weet echter nu nog niet dat we een rpobleem hebben met zijn afrastering.


Welke procedure volgen we best in deze zaak?

Alvast bedankt ....

Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 29 mar 2011 10:52

Landmeter laten komen, aangetekend in gebreke stellen (met termijn voor oplossing), na termijn bemiddeling via vredegerecht, en hierna op de rol bij vredegerecht.

Joeri_J
Berichten: 650

#3 , 29 mar 2011 10:54

Ik denk dat landmeter wel een oplossing is,
maar ieder moet mee instaan voor afbakenen van zijn terrein,
u zal dan op 30cm van uw muur mee een afspanning moeten voorzien.
Er komt dan een 'draad' (of andere vorm) op de grens.
U kan uw 30cm dan terug gebruiken om te isoleren.
...

(ben geen expert, maar anderen zullen me wel corrigeren indien ik me vergis.)

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 mar 2011 11:05

Burgerlijk Wetboek
Art. 646
Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.

U kan een vordering tot afpaling instellen bij de vrederechter. Die zal een landmeter aanstellen. Meestal worden de kosten van de landmeter voor de helft ten laste van elke partij gelegd. Dit is echter niet verplicht. De afpaling op gemene kosten omvat niet de kosten van het deskundigenonderzoek naar de grensafscheiding (Cass. AR 7781, 23 oktober 1992).

Kris Reniers
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 29 mar 2011 16:18

Maar een landmeter kan wel tot op 10 cm nauwkeurig een grens bepalen?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 29 mar 2011 16:48

Zelfs nog nauwkeuriger.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”