hinder door een 'te lage' schoorsteen

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

hinder door een 'te lage' schoorsteen

#1 , 10 dec 2006 16:32

Het is hier niet meer te doen. De buurman heeft een veranda gezet met een houtkachel. Hiervoor heeft hij een schouw geconstrueerd, die evenhoog is als de dakgoten van zijn puntdak. De rook uit zijn schouw trekt onvoldoende omhoog waardoor we nu onze slaapkamervenster niet meer kunnen openlaten. Wat een stank. Je wordt er zelfs van wakker.
Bestaan er wetelijke gegevens betreffende schouwen? Kan een buur eender wat bouwen? Het betreft hier open bebouwing, maar leefbaar is het niet.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Jan S
Berichten: 397

#2 , 10 dec 2006 18:09

art. 544 BW: "Eigendom is het recht om op de meest volstrekte wijze van een zaak het genot te hebben en daarover te beschikken, mits men er geen gebruik van maakt dat strijdig is met de wetten of met de verordeningen".

art. 552 BW: ... "De eigenaar mag op de grond naar goeddunken planten en bouwen, behoudens de in de titel Erfdienstbaarheden of grondlasten gestelde uitzonderingen.

art. 674 BW tenslotte: ... "Hij die daarentegen een schoorsteen of stookplaats, ... wil oprichten, is verplicht de afstand te laten die is voorgeschreven door de bijzondere verordeningen en gebruiken op dat stuk, of zodanige werken aan te leggen als deze verordening en gebruiken voorschrijven teneinde voor de nabuur schade te voorkomen".

conclusie van dit alles:
1/ probeer eerst altijd een minnelijke schikking
2/ stap naar de vrederechter, indien je werkelijk zoveel hinder hebt zul je zeker gehoor vinden.

groeten Jan

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#3 , 10 dec 2006 18:16

Bedankt Jan voor je reactie. We zullen het inderdaad eerst in der minne trachten te regelen. Ik kan me niet van de indruk ontdoen dat hij er zelf last van zal hebben. Op bijna gelijke hoogte van de schouw heeft hij zelf Veluxramen. Waarschijnlijk zal hij het merken wanneer hij ??n van de volgende dagen ze eens openzet.
Ik ben benieuwd.

Groetjes, Dust

Reclame

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#4 , 16 dec 2006 23:14

Gisteren een gesprek met de buurman gehad over zijn schouw. Hij zou ze een meter verhogen om de hinder te beperken.
Blijkbaar neemt hij de problemen niet ernstig, want vandaag heeft hij ze opnieuw aangestoken. Dat wordt weeral slapen met alle ramen toe.
Is het nodig dat ik eerst op de technische dienst ga horen of er in de gemeente speciale wetten zijn en kan ik achterhalen of hij voor zijn 'kleine' veranda een bouwvergunnig heeft? Of moet ik klacht indienen bij de politie wegens geurhinder? Of naar het vredegerecht stappen? Maar wat als hij daar niet komt opdagen?
Jan, kan jij me nog eens helpen aub?
Vele groeten

De schouw waarover ik het heb, is een schouw van een pas aangebouwde veranda. Ze komt veel lager dan de nok van het dak.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#5 , 17 dec 2006 00:35

De eigenaar van een onroerend goed,die door een NIET foutief feit het evenwicht tussen zijn eigendomsrecht en dit van de naburige eigenaar verbreekt en hem een stoornis oplegt die de maat van de gewone buurtschap nadelen overschrijdt,is aan de naburige eigenaar een rechtmatige en passende compensatie verschuldigd,waardoor het verbroken evenwicht wordt hersteld. Die compensatie kan niet bestaan in het volledig verbod van het niet foutief feit,zelfs als volgens de feitenrechter het volledig verbod de enige wijze is om het gestoorde evenwicht te herstellen(Cass. 14 december 1995,TRD&I 1996-03,37.)

Aangaande stedenbouwkundige vergunningen, zie art. 99 en volgende van het Vlaams Decreet Ruimtelijke ordening van 18 mei 1999.

http://www.livios.be/_docu/decreetvergunningen.doc (vanaf blz. 63 in Word file)

'bert'
Berichten: 2

#6 , 17 dec 2006 00:51

sorry lex, maar dit is niet juist. dan zou iedereen aan iedereen schadevergoedingen e.d. moeten betalen en dat zou niet meer menselijk zijn. deze keer heeft jan overschot aan gelijk.

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#7 , 17 dec 2006 01:09

sorry lex, maar dit is niet juist.
U twijfelt dus aan een arrest van het Hof van Cassatie?

Dust
Topic Starter
Berichten: 61

#8 , 17 dec 2006 21:45

Weten jullie de antwoorden op deze vragen ook?
Is het nodig dat ik eerst op de technische dienst van de gemeente ga horen of er speciale voorschriften zijn en kan ik achterhalen of hij voor zijn 'kleine' veranda een bouwvergunnig heeft? Of moet ik klacht indienen bij de politie wegens geurhinder? Of naar het vredegerecht stappen? Maar wat als hij daar niet komt opdagen?

Vele groeten

De schouw waarover ik het heb, is een schouw van een pas aangebouwde veranda. Ze komt veel lager dan de nok van het dak.

koen999
Berichten: 730

#9 , 17 dec 2006 23:29

Een verzoeningsprocedure bij de vrederechter lijkt me het beste,


alvorens chantagemiddelen te gaan zoeken

tenzij u perse de relatie met uw buurman wil opblazen

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”