gebrekkige uitvoering van werken door aannemer

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

gebrekkige uitvoering van werken door aannemer

#1 , 24 mar 2011 20:12

Ik zit in de volgende situatie, graag jullie mening of advies, aub

Ik ben eigenaar van het appartement in het huis met 6 app. Het is dus gedwongen mede-eigendom. Wij hebben problemen met de schouw gehad, die ook schade aan het buurgebouw hebben veroorzaakt. Op 1 december 2010 hebben wij brief met offerte van de geregistreerde aannemer ontvangen die ons door syndicus werd vooropgesteld. Daar stond dat de huidige situatie "levensgevaarlijk is en er een kans van co2 vergiftiging bestaat" maar ook dat de werken die aannemer gaat uitvoeren "schouwprobleem zal verhelpen wat tevens ook het vochtprobleem bij de buren zal oplossen". Wij hebben geen mogelijkheid gehad om meerdere offertes te bekijken omdat wij door onze sydicus gedwongen werden om zo snel mogelijk deze offerte te aanvaarden en volgende dag (ongeacht mijn protest) hebben wij het gedaan. Werken werden echter niet onmiddelijk uitgevoerd maar pas op 15 januari (reden van vertraging: sneeuw op het dak (alhoewel het niet helemaal zo was)=> gevaarlijk voor aannemer). Maar ok, werken zijn uitgevoerd, geld is betaald, maar wat komt volgende maand aan bod: uitgevoerde werken zijn niet genoeg, problemen zijn niet opgelost en wij moeten opnieuw iets doen.
Ik heb al in 3 brieven aan syndicus een vraag gesteld of het mogelijk is om de schadevergoeding te bekomen, maar telkens hoor ik totaal andere dingen. Syndicus wilt daar helemaal niks te maken hebben en de andere eigenaars zijn passief.
Ik verzoek jullie advies over de volgende vragen:
1. Kan ik syndicus of/en aannemer dagvaarden om de schadevergoeding te bekomen?
2. Kan VME syndicus of/en aannemer dagvaarden om de schadevergoeding te bekomen?

en nog een klein vraagje: wij verzoeken syndicus (niet op AV, maar gewoon via brief) om zijn best te doen bij het organiseren van de minnelijke schikking met onze buren maar hij weigert door te zeggen dat hij alleen de beslissingen van AV mag uitvoeren. Is dit terecht? De weigering bedoel ik (ik dacht dat hij ook andere verplichtingen heeft dan alleen beslissingen van AV uit te voeren)

excuseer voor de mogelijke fouten in de tekst.

alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2011 20:25

Schadevergoeding aan uw buren dient uw eigen brandverzekering te regelen, voor zover de schouw PRIVATIEF is. Indien dat zo is, dient de syndicus zelfs niet eens tussen te komen, en kon hij u zelfs niet eens verplichten de door hem aangestelde aannemer te nemen. (tenzij hiervoor iets vermeld staat in de basisakte)
Alles zal afhanden of de schouw nu privatief of gemeenschappelijk is.

toeman
Topic Starter
Berichten: 77

#3 , 24 mar 2011 20:57

de schouw is gemeenschappelijk

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”