gemene muur

Kartoefel
Topic Starter
Berichten: 10

gemene muur

#1 , 24 mar 2011 08:17

hallo, even de situatie schetsen :

wij liggen 1 meter hoger dan onze buur.
op een gegeven moment krijgen wij een mail waarin staat dat wij binnen 1 week een oplossing moeten vinden omdat onze buur grond op zijn stuk krijgt en dat vervuilt zijne muur.
Wij laten in een week een keer muur zetten volledig op ons stuk grond (behalve de fundering die ieder de helft betaald heeft)
nu na een maand of 6 heeft onze buur er een muur tegen gemetst in gevelsteen over de volledige lengte van onze muur en die volledig verankerd met bouwhaken en dan daarna de spleet bovenaan opgespoten met pur MAAR-> die heeft niets gevraagd,niets op papier, gewoon zijn goesting gedaan.
Ik heb hem gevraagd om mij de helft over te schrijven aangezien hij de gemene muur overneemt maar hij weigert te betalen.

wat kan ik hieraan doen?

dank u wel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 24 mar 2011 12:28

Indien hij de helft van de fundering heeft betaals mag hij die gebruiken. Indien hij in de kostprijs van de keermuur zelf niet in tussengekomen, mag hij er wel tegen bouwen, maar er zeker zijn gevelsteen niet in verankeren. Hij dient dan ook de helft van deze keermuur te betalen.

Kartoefel
Topic Starter
Berichten: 10

#3 , 25 mar 2011 09:05

@ mava105 : dat is wat ik mijn buur ook al gezegd heb maar hij weigert te betalen en hij heeft inderdaad niet betaald voor de keermuur zelf ! bedankt voor je antwoord en weet je misschien ook wat de volgende stappen kunnen zijn die we kunnen nemen?

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 25 mar 2011 10:22

In gebreke stellen. Bij gebrek aan respons middels een eenvoudig verzoekschrift voor de vrederechter dagen?

cocolo
Berichten: 5

#5 , 25 mar 2011 14:02

heb een gelijkaardig probleem gehad, mijn buur begon steenstrips te kleven op de scheidingsmuur, bel even naar het gerecht, ze sturen je dan een document via mail om een minnelijke schikking, dit is de eerste stap die je moet doen. Indien de buur hiermee niet akkoord gaat of niet komt opdagen, moet je een gerechtsdeurwaarder die aan het gerecht verbonden is, dit laten vaststellen en ja...het verder verloop....ik ben geen advokaat, mijn buren hadden advokaat, ik ben me 2 x zelf gaan verdedigen en ja....heb het gewonnen....had dit gestart in augustus 2009 (minnelijke schikking) en in april 2010 uitgesproken....

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”