privatief gebruik tuin nieuwe omheining

Quatane
Topic Starter
Berichten: 7

privatief gebruik tuin nieuwe omheining

#1 , 20 mar 2011 12:05

Ik heb mijn oog laten vallen op een gelijkvloers appartement dat openbaar te koop staat, met tuin met privatief gebruik. Deze tuin is omheind met een laag muurtje van ongeveer 30cm, waarvan het in het midden open is, waarvan aan één zijde het muurtje op de scheiding staat met de buurman. De buurman zijn tuin is omheind met net hetzelfde muurtje.
Nu is het voor mij erg belangrijk dat ik een tuin heb die volledig afgesloten is, zodat ik privacy heb en mijn hondjes niet weg kunnen. Met dit muurtje, kunnen de hondjes heel gemakkelijk ontsnappen en bovendien zal iedereen die langs komt (van de garages die er achter liggen) recht bij mij binnen kijken én ook zomaar kunnen binnen lopen.
Nu is mijn vraag: mag ik in de plaats van het muurtje een houten schutting zetten, van ongeveer 1m80 met afsluitbare poort?
Dit wil zeggen dat de uniformiteit van de omheining zal verdwijnen en dat ik het gemeenschappelijk stukje muur zal moeten afbreken.
Ik heb de notaris hierover reeds om info gevraagd, maar deze zegt dat het normaal geen probleem zou zijn, maar dat ik het moet vragen aan de mede-eigenaars, eenmaal ik het appartement gekocht heb.
Ik kan het echter niet riskeren om eerst het appartement te kopen en dan te horen dat ik de scheiding niet kan zetten, want in dat geval zou het appartement compleet nutteloos worden voor mij. (ik ben echt gericht op zoek naar iets met een afgesloten tuin)
Is er iemand die weet wat in dit geval sowieso mijn rechten zullen zijn, zodat ik met een gerust hart op dit appartement kan bieden?
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 20 mar 2011 15:17

Als die tuin gemeenschappelijke grond is, met privat gebruik, zal je inderdaad toestemming dienen te vragen aan de AV. Veel kans dat je die niet ga krijgen, omdat je zo bijna van die gemeenschappelijke grond een privegrond maakt.
Ook het zicht van een 1.80 meter hoge afsluiting is niet voor iedereen even prettig.

Quatane
Topic Starter
Berichten: 7

#3 , 20 mar 2011 16:07

Ja daar vreesde ik al voor. 1m80 is niet per se wat ik moet hebben, maar toch dat er niet zomaar overgekegen of overgeklommen kan worden... misschien moet ik het dan toch maar laten gaan. Wel heel jammer want voor de rest is dat appartement echt perfect wat ik zoek...

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”