Vroeger gegeven raad :
<<Indien de syndicus is aangesloten bij het BIV, kan het ook nooit kwaad daar klacht neer te leggen. (
http://www.biv.be" onclick="window.open(this.href);return false;) >>
IK heb nog geen klacht neergelegd, wel een telefoontje en een mail naar het BIV. Waarom een mail?
Omdat ik niemand zijn broodwinning wil afnemen.
Ben curieus hoe ze zullen reageren, als ze al reageren.
Het ontnemen van een erkenning door het BIV is een uiterste tuchtsanctie.
Het is geen alles of niets. Er zijn veel tussenliggende sanctiemogelijkheden (blaam, ...).
Het niet indienen van een klacht laat echter BIV toe te stellen dat er geen problemen zijn, want geen klachten.
Bijkomend laat dat een malafide vastgoedmakelaar toe om overal een "beetje" te "foefelen" en zo in feite veel onrechtmatig op zak te steken.
Het is voor mij eerder een gebrek aan burgerzin, als u uw burgerplicht niet uit te oefent en de bevoegde overheid de problemen niet meld.
Informatie met concrete gegevens volstaat.
Wees steeds on topic, speel op de bal en niet op de man. Wees saai, droog en niet-emotioneel, maar wees wel
assertief.
Voor dat laatste zie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Assertiviteit. Ik citeer hier de kernpassage van deze pagina:
Als je assertief adequaat reageert dan kom je op voor je eigen mening, rechten en standpunten zonder je gesprekspartners agressief te benaderen zodat zij in hun waarde blijven. Voor veel vaak verlegen en introverte mensen is assertief gedrag moeilijk op te brengen. Aangezien ze conflictsituaties zo veel mogelijk vermijden brengen zij zichzelf en anderen in de problemen.
Assertief gedrag zit tussen twee gedragsvormen in: sub-assertief gedrag en (passief)-agressief gedrag. Subassertief gedrag wordt vaak veroorzaakt door agressie van een ander en agressief gedrag wordt weer versterkt door een sub-assertieve reactie. Ook komt het veel voor dat sub-assertieve mensen hun rol opeens overcompenseren met agressiviteit.
Persoonlijk probeer ik steeds zo konsekwent mogelijk assertief te zijn. Het is niet steeds gemakkelijk, maar het geeft concrete resultaten (voor mijzelf en de VME), die zeker verder gaan dan een agressieve benadering of een ontwijkend gedrag.
Benadrukt vooral de problemen door de houding van de vastgoedmakelaar veroorzaakt binnen de VME en de weerslag ervan op het beheer en onderhoud van de gemene delen.