nieuwe wet - raar maar waar

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

nieuwe wet - raar maar waar

#1 , 17 mar 2011 10:19

Hallo beste mensen,
wij weten allemaal dat de nieuwe wt van 01 september 2010 een feit is.
Bij ons wordt 'gezegd' dat wij maar tegen september 2011 moeten klaar zijn met die wijzigingen?
Momenteel hebben we een dubbele boekhouding en een syndicus en voor de rest zijn hier geen
wijzigingen gebeurd, we hebben geen raad van mede-eigendom meer, we hebben geen rekeningen
commissaris, geen ondernemingsnummer enz....
Het voormalige bestuur (niet officieel) gaat gewoon verder zoals het was .....
Wat is de mening van jullie ?
Wat kan ik "alleen" ondernemen ? (de meesten zijn allemaal meelopersachter de geruchten die het
zogenoemde bestuur verspreiden.
Ik hoop op goede tips/raad
veel dank en groetjes

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
observer-old
Berichten: 136
Locatie: westvlaanderen

#2 , 18 mar 2011 22:35

Swatje,
Alleen kan je wel veel doen t.t.z. genoeg doen om te waken dat alles volgens de letter gebeurt,en op die punten hameren waarvoor je ook die meelopers aan je kant kunt krijgen, want meelopers zijn ze meestal omdat het de gemakkelijkste oplossig is, of omdat ze niets anders kunnen bvb als ze er zelf niet wonen en het appartement verhuren( dat is meestal aan de kust het geval ) en dat is o.a. de bedoeling van de nieuwe wet geweest : de mede-eigenaars te interesseren door ze meer inspraak te geven, maar dat kan nog niet vastgesteld worden gezien de meeste algemene vergaderingen sedert 1.9.10 nu pas aankomen.
Maar elke algemene vergadering die hic et nunc plaats grijpt moet gebeuren volgens de letter van de nieuwe wet, voor het veranderen van de basisakte krijgen we tijd tot september 2011. Op de eerstvolgende AV moet best beslist worden de periode waarin de algemene statutaire vergadering moet gehouden worden. Gezien je spreekt van raad van mede-eigendom neem ik aan dat het een VME is met meer dan 20 kavels, dan bestaan de RME sowiso, maar alvorens de Algemene Vdergadering ( niet de syndicus, niet de vroegere Raden van Beheer, !!!) kan laten verkiezen( dus niet aanduiden door ...) zet je best eerst een ' Reglement van RME " op de dagorde ( of heb je het recht te vragen het op de dagorde te zetten) om bvb aantal leden, stemming , werking van de RME vergaderingen. Over de taak/opdracht van die RME wil ik het bij een andere gelegenheid wel met je hebben, want als we niet opletten gaan we in de praktijk de verkeerde weg op, t.t.z. blijft het oude wijn in nieuwe kruiken. Over een ondernemingsnummer, die wij hebben, moet ik nog een en ander uitspitten, en hoewel ik geen rekeningcommisaris ben , heb ik toch al een en ander in beweging kunnen zetten, mar dat is weer een ander paar mouwen.

Als we zouden voortpraten over die materie, waarom niet, kunnen we misschien eens, ook via dit forum, maar dan niet OP dit forum, iets meer specifiike gegegevens van de twee mede-eigendommen op tafel leggen.

Smile zonder smiley

Swatje
Topic Starter
Berichten: 265
Locatie: In de kempen

#3 , 22 mar 2011 08:40

Observer, bedankt

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”