Hoofdelektriciteitskabel van buren door mijn tuin

Tom Bracke
Topic Starter
Berichten: 2

Hoofdelektriciteitskabel van buren door mijn tuin

#1 , 16 mar 2011 11:45

Besten,

betreft : Huis enkele jaren geleden gekocht en een tijd geleden begonnen met het renoveren van de tuin. Bij het verwijderen van de klimop van de muur kwam een grote elektricteitskabel tevoorschijn, die vanuit de kelder 3 meter opwaarts via de tuinmuur ( 10 m ), zo naar een achterliggend magazijn van een Kringwinkel loopt. Het is een nog in dienst zijnde hoofdkabel die aan de buitenkant van de muur met klemmen is bevestigd.

Niet alleen onestethisch, maar ook onveilig me dunkt. De projectontwikkelaar van de winkel weigert mee te werken om een omleiding of verwijdering van deze kabel te voorzien. Kan ik dit wettelijk onderbouwen zodat hij toch in gang schiet ?

Hartelijk bedankt !

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 mar 2011 12:35

Misschien eens informeren bij uw stroomleverancier. Mogelijks behoorden destijds uw huis, samen met het magazijn, tot dezelfde eigenaar.

Tom Bracke
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 16 mar 2011 15:51

Via de leverancier, ben ik te weten gekomen dat de bedrading wordt beheerd door INFRAX.
Na INFRAX te hebben gecontacteerd, blijkt dat zij niet verantwoordelijk zijn voor deze kabel omdat deze niet op een publieke plek ligt, maar op privé-eigendom. Volgens hen ligt de verantwoordelijkheid bij de Kringwinkel en moeten zij dit regelen.

Reclame

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 mar 2011 16:42

Die kabel komt blijkbaar uit de kelder van uw huis. Waarop is hij aangesloten? Toch niet op uw meter hoop ik. Ik dacht dat de kabel of leiding tussen de openbare weg en de meter eigendom bleef van de maatschappij.
Als die kabel vanaf de straat, door uw kelder , en zo naar de meter van het magazijn loopt, is deze kabel van de maatschappij. Punt uit.
Dreig er eens mee hem te zullen verwijderen. Zien wie er het eerst reageert.
Laatst gewijzigd door mava105 op 16 mar 2011 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.

sleper
Berichten: 391

#5 , 16 mar 2011 18:01

Die kabel komt blijkbaar uit de kelder van uw huis. Waarop is hij aangesloten? Toch niet uw uw meter hoop ik. Ik dacht dat de kabel of leiding tussen de openbare weg en de meter eigendom bleef van de maatschappij.
Als die kabel vanaf de straat, door uw kelder , en zo naar de meter van het magazijn loopt, is deze kabel van de maatschappij. Punt uit.
Dreig er eens mee hem te zullen verwijderen. Zien wie er het eerst reageert.
sluit gewoon uw stroom af voor een tijdje , ge zult de reactie dan wel zien

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 16 mar 2011 19:44

Je kan toch zien waar de kabel begint.... bij uw meter of komende van straat.

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 16 mar 2011 19:52

Indien hij van de straat komt en rechtsreeks doorloop naar de meter van het magazijn, is deze kabel eigendom van de leverancier van de stroom.
Probeer hen dan eens een rekening te sturen voor de huur van uw muren om de kabel op te bevestigen. Zie hoe ze reageren. :mrgreen:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”