toegang tot een weg met openbaar karakter wijzigen

Kerkhoven
Topic Starter
Berichten: 4

toegang tot een weg met openbaar karakter wijzigen

#1 , 14 mar 2011 21:30

een situatieschets: wij wonen in een doodlopende straat in agrarisch gebied, tot ter hoogte van onze woning is de straat een openbare weg, vanaf onze woning loopt de straat nog zo'n 100m verder maar dan wel op gronden die eigendom zijn van 3 verschillende eigenaars, elk met een woning verder in de straat. De weg heeft er momenteel een openbaar karakter, ze ziet er identiek uit als de openbare weg (geasfalteerd , straatverlichting, onderhouden door de gemeente ...geen idee hoe lang dit reeds het geval is maar vermoedelijk nog geen 30 jaar) en momenteel staat er geen bord dat de toegang beperkt voor 'derden'. De 3 buren verder in de straat wonen allemaal aan dezelfde zijde van de straat 'met openbaar karakter' , aan de andere zijde van de straat staan geen woningen en zijn er 2 percelen weide die mijn eigendom zijn die dus ook grenzen aan deze weg die momenteel een openbaar karakter heeft. Momenteel gebruik ik deze weg met openbaar karakter om met de wagen toegang te krijgen tot mijn achterste perceel. Wegens een ruzie met de dichtste buur (eigenaar van het eerste stuk van de weg met openbaar karakter) dreigt deze ermee de weg niet langer openbaar te laten (vermoedelijk zou hij dus een bord met opschrift privé plaatsen waardoor het dus een privé weg zou worden, alvast voor het stuk van de weg die zijn eigendom is).

Mijn vraag:
1) betekent dit dan inderdaad dat ik niet langer gebruik mag maken van deze weg die dan een privé weg zou worden?
2) kan hij, zonder overeenkomst met de overige 2 eigenaars van de weg verder in de straat, beslissen om zijn stuk van de weg terug private eigendom te maken? Aangezien hij eigenaar is van het eerste stuk van de weg, grenzend aan de openbare weg heeft dit nogal veel consequenties voor het vervolg van de weg achter zijn perceel. Als hij zijn stuk van de weg als privaat aanziet moeten de achterliggende percelen weg dit ook worden zou ik denken (je kan toch moelijk een eerste stuk openbare weg, vervolgens privé weg en aan het einde nog een stuk weg met openbaar karakter hebben denk ik). Vuilkar, post,... zouden dan ook niet verder in straat mogen gaan aangezien het private eigendom is.

Nog een belangrijk detail: ik heb de weg niet per se nodig om aan dit achterste perceel te geraken aangezien ik er ook over mijn eigen grond aankan maar dan moet ik met de wagen heel de tuin doorrijden...niet erg praktisch.

bedankt voor jullie reactie.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 14 mar 2011 22:03

Best eens eerst bij de gemeente gaan horen.
meestal is de weg eigendom van alle aanlandige eigenaars ( tenminste dat was toch zo bij ons op den buiten)
En als de gemeente daar licht en asfalt heeft gelegd dan lijkt het me zeer sterk dat de weg is overgenomen

Kerkhoven
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 17 mar 2011 10:46

Ik ben al eens bij de gemeente gaan informeren, ze kunnen me daar geen eenduidig antwoord geven.
De weg is zeker niet overgenomen door de gemeente

Reclame

Franciscus
Berichten: 38601

#4 , 17 mar 2011 12:22

En de gemeente heeft dat geasfalteerd EN openbare verlichting geplaatst???
Raar heel raar.
Zoals reeds gezegd meestal is de weg eigendom van ALLE aanlandige eigenaars

EvilFreD
Berichten: 677

#5 , 17 mar 2011 15:40

Wat raar is, is dat de gemeente het blijkbaar geasfalteerd heeft, maar geen eenduidige uitspraken kan doen over de zaak.
Ofwel is het een gemeenteweg, ofwel niet.
Wat er wel aan de hand kan zijn is dat deze private weg ooit op kosten van de gemeenschap werd geasfalteerd en van licht werd voorzien.
Dan is het ineens heel logisch dat u geen eenduidig antwoord krijgt :)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Kerkhoven
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 17 mar 2011 15:51

Deze avond is het gemeentehuis open, ik zal er nog eens langsgaan en proberen een antwoord te krijgen.
Het is zeker geen gemeenteweg maar volgens mij belet dat niet dat de gemeente de weg zou aanleggen en onderhouden op prinvé grond. Dat is net het onderscheid tss. een openbare weg en een weg met openbaar karakter dacht is.
Of zie ik dit verkeerd?

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 17 mar 2011 16:20

Het parkeerterrein bij de Delhaize is ook een privéweg met openbaar karakter.
Als de gemeente daar asfalteert heet dat subsidie.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38601

#8 , 19 mar 2011 22:52

misbruik van gemeentegelden .... vriendjespolitiek enz enz

EvilFreD
Berichten: 677

#9 , 19 mar 2011 23:27

Dat bedoel ik ;)
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Kerkhoven
Topic Starter
Berichten: 4

#10 , 21 mar 2011 13:01

Ik ben ondertussen nogmaals bij de gemeente gaan informeren maar zu kunnen me geen antwoord geven, onbegrijpelijk toch. Ze kunnen een weg aanleggen, verlichting plaatsen ... maar wie wat er dan nog op de weg mag weten ze niet. Blijkbaar zijn en tientallen dergelijke gevallen in de gemeente, ze hebben er vooral problemen mee als er bv. (nieuwe) riolering gelegd moet worden aangezien de nutsmaatschappijen weigeren werken uit te voeren op privé gronden.
Op de gemeente gingen ze eens nakijken of de gemeente al 30 jaar het onderhoud van de weg uitvoert, in dat geval kunnen ze de weg kosteloos overnemen. Indien ze dit nog geen 30 jaar doen zal ik vermoedelijk naar de vrederechter moeten stappen om opnieuw toegang te krijgen tot de weg als men in de toekomst een aanduiding 'privé' zou plaatsen aan de weg.
Heeft er iemand nog ervaring met een dergelijk geval waarbij de eigenaar van een weg met openbaar karakter plots een bord 'privé' plaatst.

Franciscus
Berichten: 38601

#11 , 25 mar 2011 17:09

Maar de wei is aanlandig. Het is niet dat u per toeval een ander stuk land hebt dat u niet net zoals de andere aanlandigen van die weg gebruik mag maken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”