Steeds opnieuw zelfde punten op agenda

rolle
Topic Starter
Berichten: 9

Steeds opnieuw zelfde punten op agenda

#1 , 11 mar 2011 18:38

In ons appartement is er binnenkort een algemene vergadering. We hebben de lijst gehad met de te stemmen punten. Er is 1 van die punten die nu voor de derde maal op de lijst staat. Het werd al 2 keer weggestemd. Is het niet zo als iets weggestemd wordt dat dat dan defenitief of toch ten minste voor een zekere tijd van de baan is? Bestaan hier ergens teksten over.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jean pierre1950
Berichten: 194

#2 , 11 mar 2011 19:45

ik vind van ja want het zelfde probleem kan blijven, bv bij ons planten bij plaatsen in de tuin, 2 maal zegen ze nee; nu moet het terug opkomen want op 90% van de tuin is alles uitgeblooid dus juist aarde. als alles geen geld mag kosten? spreken over 20 euro per appartement,

Pelikaan
Berichten: 154

#3 , 11 mar 2011 20:11

Citaat van dit forum =
Een genomen beslissing op een (vorige) Algemene Vergadering mag NIET herhaald worden op een volgende AV. Een dagordepunt, waarover reeds een definitieve beslissing voorligt, kan NIET opnieuw ter beslissing worden voorgebracht. Dat toch doen zou de rechtszekerheid wegnemen. Wanneer een beslissing werd genomen en deze werd niet vernietigd, dan krijgt deze, na het verlopen van de protesttermijn “kracht van gewijsde”, wat betekent dat ze definitief en onaantastbaar wordt.
De betrokken eigenaar kan dus enkel de beslissing aanvechten voor de Rechtbank binnen de 3 maanden na de Algemene Vergadering (oude wetgeving). Op een volgende AV eenzelfde dagordepunt laten herleven (zodat er opnieuw kan worden over gestemd en waardoor er een nieuwe protesttermijn zou ontstaan) kan niet en vormt rechtsmisbruik. Met de nieuwe appartementswet wordt de termijn op 4 maanden gebracht.

Reclame

Pedro
Berichten: 735

#4 , 11 mar 2011 21:23

Citaat van dit forum =
Een genomen beslissing op een (vorige) Algemene Vergadering mag NIET herhaald worden op een volgende AV. Een dagordepunt, waarover reeds een definitieve beslissing voorligt, kan NIET opnieuw ter beslissing worden voorgebracht. Dat toch doen zou de rechtszekerheid wegnemen. Wanneer een beslissing werd genomen en deze werd niet vernietigd, dan krijgt deze, na het verlopen van de protesttermijn “kracht van gewijsde”, wat betekent dat ze definitief en onaantastbaar wordt.
De betrokken eigenaar kan dus enkel de beslissing aanvechten voor de Rechtbank binnen de 3 maanden na de Algemene Vergadering (oude wetgeving). Op een volgende AV eenzelfde dagordepunt laten herleven (zodat er opnieuw kan worden over gestemd en waardoor er een nieuwe protesttermijn zou ontstaan) kan niet en vormt rechtsmisbruik. Met de nieuwe appartementswet wordt de termijn op 4 maanden gebracht.
Ik neem aan dat het hier mijn citaat betreft, hetwelk ik tevens handhaaf maar waar ik voor de volledigheid wel aan toevoeg dat een dagordepunt waarover reeds een beslissing werd genomen maar waaromtrent nadien een gewijzigde omstandigheid
plaats grijpt, wel opnieuw op de agenda kan worden geplaatst. Om het met voorbeelden te stellen. In het eerste wordt bijvoorbeeld aan een eigenaar toestemming gegeven om nieuwe ramen te steken waarbij de indeling,... afwijkt van de "standaard" indeling. Wordt dit goedgekeurd door de vergadering en wordt deze beslissing niet aangevochten, dan kan dit punt nadien niet meer op de agenda worden geplaatst. Anders is het bijvoorbeeld wanneer de terrasrenovatie op de agenda staat. De vergadering keurt deze renovatie een eerste en bvb. tweede maal af omdat er op het ogenblik van stemming niet écht bouwfysische problemen voordoen. Zolang dit het geval is dient dit punt i.p.niet meer te worden behandeld (niettegenstaande het recht van elke eigenaar om te vragen om het telkens opnieuw op te nemen). Het vijfde jaar wordt er betonschade vastgesteld. Alsdan doet zich een gewijzigde situatie voor wat het opnieuw bespreken zonder meer verrechtvaardigt. In het eerste voorbeeld houdt het opnieuw beslissen rechtsmisbruik in wat in het verlengde ervan de rechtsonzekerheid in de hand werkt. In het tweede voorbeeld betreft het het in stand houden van het gemeenschappelijk patrimonium. Geval per geval dient dus te worden bekeken.

Pelikaan
Berichten: 154

#5 , 11 mar 2011 21:31

Bedankt voor de nuancering, slaande op het begrip gewijzigde omstandigheid.
Er is inderdaad een fundamenteel verschil tussen een "statische toestand" bijv. het plaatsen van ramen afwijkende van een standaardindeling (principieel) en een "voortschrijdende toestand" zoals betonrot (instandhouding van het patrimonium).

rolle
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 12 mar 2011 11:50

Bedankt voor de uitleg, maar kunt U me zeggen waar ik dit in de wet zou kunnen vinden. Ter verduidelijking: het betreft extra sloten tussen de garages en de liften, die er zouden moeten komen tegen inbrekers. Er is nog nooit geen inbraak geweest, het type sloten (natuurlijk de goedkoopste) dat ze zouden willen is voor een leek in 2 minuten te kraken. Het is dus enkel ter bevordering van het veiligheidsgevoel. Ik ben hier niet mee akkoord omdat ik nu de deur geluidsloos gemaakt heb daar hij onder mijn slaapkamer ligt en dat ik in de weekends niet aan slaap toekom door het toeklappen van die deur (ik woon gelijksvloers). Als daar een slot in komt dan ben ik weer op punt nul en is mijn nachtrust weer niet meer gegarandeerd.

Pedro
Berichten: 735

#7 , 12 mar 2011 18:33

Bedankt voor de uitleg, maar kunt U me zeggen waar ik dit in de wet zou kunnen vinden. Ter verduidelijking: het betreft extra sloten tussen de garages en de liften, die er zouden moeten komen tegen inbrekers. Er is nog nooit geen inbraak geweest, het type sloten (natuurlijk de goedkoopste) dat ze zouden willen is voor een leek in 2 minuten te kraken. Het is dus enkel ter bevordering van het veiligheidsgevoel. Ik ben hier niet mee akkoord omdat ik nu de deur geluidsloos gemaakt heb daar hij onder mijn slaapkamer ligt en dat ik in de weekends niet aan slaap toekom door het toeklappen van die deur (ik woon gelijksvloers). Als daar een slot in komt dan ben ik weer op punt nul en is mijn nachtrust weer niet meer gegarandeerd.
In de wet kan u dit niet dusdanig terugvinden. Het aangehaalde volgt uit de rechtspraak dewelke een gevolg is van beslissingen die op basis van onrechtmatig, onregelmatig of bedrieglijk werden aangevochten. Het aanvechten zelf volgt wel uit de wet op de gedwongen mede-eigendom. Zoals aangehaald, geval per geval dient te worden bekeken. Het is aan een advocaat om te beoordelen of u op basis van voormelde de beslissing kan laten vernietigen.

rolle
Topic Starter
Berichten: 9

#8 , 14 mar 2011 19:19

Wat zijn dan de stappen die ik moet doen als er toch doorgezet wordt, en ik niet akkoord ben.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”