Gemeenschappelijke ruimten

Adriano
Topic Starter
Berichten: 2

Gemeenschappelijke ruimten

#1 , 06 mar 2011 21:48

Een vraag .. :?:

Ik woon in een appartementgebouw van 9 appartementen, er is ook een ondergrondse garage maar ik heb geen garage noch een staanplaats.
Nu is er blijkbaar een probleem in de garage en hebben sommigen last van wateroverlast.
Volgens de syndicus moet de hele oprit opengebroken worden om de lek te herstellen. Sommige garage's of staanplaatsen zijn in bezit van mensen die niet in het gebouw wonen.
De kostenprijs is ong.15000 euro en dit moet volgens de syndicus verdeeld worden door alle eigenaars.
vb. Wij bezitten 120/ 1000 (dit is gewoon een voorbeeld) en de eigenaars van de garage 20 / 1000 .. Er zit 7000 in de reservefonds en wij moeten 900 euro betalen, terwijl de persoon die enkel een garage heeft maar 100 euro moet betalen.

Ik vind :arrow:

De mensen die enkel een garage of staanplaats hebben, betalen geen maandelijkse kost dus hebben helemaal geen recht op de reservefonds en die zou hier niet voor mogen gebruikt worden
De oprit is gemeenschappelijk, maar de garages niet. Er is geen schade aan de oprit enkel in de garages dus eigenlijk zouden de kosten moeten verdeeld worden door de garage-en staanplaatshouders en bergkothouders. Omdat de oprit enkel en alleen moet opengebroken worden voor hen.
Onze syndicus stelde ons voor om de factuur vd kosten te verdelen naargelang de vierkante meters dat elke eigenaar in eigendom heeft, dat lijkt me logisch maar dan enkel gebaseerd op de vierkante meters in de kelderruimten, waar de garages zich bevinden.
Graag advies

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 06 mar 2011 22:07

De garagebezitters hebben schade geleden.
Wat is de oorzaak van die schade? Ligt die aan de riolering van het appartementsgebouw?
Zo ja, dan moeten alle kosten worden betaald door de eigenaarvereniging van het appartementsgebouw volgens hun aandelen in de duizendsten.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 06 mar 2011 22:39

Welke verdeelsleutel voor kosten aan de gemeenschappelijke delen in de ondergrondse is opgenomen in de basisakte?

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 07 mar 2011 10:27

Mogelijks hebben de gebruikers van de garages de riolering onder de oprit stuk gereden.
Is die oprit niet afzonderlijk beschreven in de basisakte?
Bij mijn zoon, die in een appartementsblok met 21 wooneenheden woont en 2 verdiepingen ondergrondse parkings, met elk hun eigen inrit, zijn de kosten aan de inrit voor de eigenaars van de respectievelijke parking. Zo heeft één inrit een automatisch elektrisch ontdooisysteem voor tijdens de winter. Het stroomverbruik daarvan wordt enkel aan de gebruikers van die helling aangerekend. Ook het onderhoud aan de automatische poorten is voor iedere parking afzonderlijk.
Kortom, alle kosten aan een welbepaald helling en parking zijn voor de eigenaars van die parking. Dus geen betwisting mogelijk.
Ik denk dat in uw geval de notaris die de basisakte opstelde niet nauwkeurig genoeg is geweest in de omschrijving van de gemeenschappelijke kosten.

Adriano
Topic Starter
Berichten: 2

#5 , 11 mar 2011 14:45

alvast bedankt, ik ga de basisakte eens bespreken met de notaris

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”