gebruik openbare weg

sjalen
Topic Starter
Berichten: 4

gebruik openbare weg

#1 , 05 mar 2011 17:17

Mijn woning is gelegen aan een grote steenweg.

Mijn dubbele garage echter ligt achteraan de woning en is enkel te bereiken via een kleine doodlopende straat (slechts 1 vak, vrij smal). Deze straat geeft uit op een bos. Voor alle duidelijkheid; ook dit baantje is openbare weg. Het wordt door mezelf gebruikt, enkele buren, een boer, een boswachter etc...

1 van mijn buren is tuinier en hij gebruikt dit baantje ook, op zich niets op tegen. Ware het niet dat hij dit baantje gebruikt om zijn wagens op te parkeren, op te wassen, op te lossen, op te laden, uit de weg te zetten voor zichzelf. En dit meer en meer, zeker nu het lente gaat worden (het is dus een tuinier).

Telkens wij in of uit onze garage willen, en de tuinier staat daar geparkeerd, moeten wij wachten tot wanneer hij zijn wagen wil verzetten. Meestal doet hij dat ook vrij vlot, de laatste tijd echter begint hij hier moeilijker over te doen.

De relatie met de tuinier is nog steeds vrij goed, maar wanneer ik het even had over het probleem van de wegversperringen, merkte ik al gauw dat hij vond dat ik hem stoorde door in mijn garage te rijden, waardoor hij telkens zijn wagen(s) moet verzetten. Hij vond dat ik mijn auto ook best vooraan (buiten) kan zetten, zodat zij niet gestoord worden. Uiteraard wil ik van mijn garage die aan de openbare weg ligt gebruik kunnen maken wanneer ik dat wil.

Hoe pak ik dit probleem nu het best aan ? Wat zijn mijn rechten/plichten en wat zijn zijn rechten en plichten.

Alvast bedankt

Sjalen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki
Berichten: 6870

#2 , 05 mar 2011 19:05

Bij parkeren langs de kant van de weg dient men minimaal 3 meter vrij te houden (artikel 25.1.7 van de wegcode). Indien niet gerespecteerd, neem eens contact op met uw wijkagent.

sjalen
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 05 mar 2011 20:02

Beste Turaki,

De weg is in totaal maar 3m breed, er is dus echt wel geen doorkomen aan.

Ik vraag me af wat mijn mogelijkheden zijn om dit probleem aan te pakken. Ik heb ook al aan de wijkagent gedacht, maar vrees voor een ruzie waar niemand beter van wordt...

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 05 mar 2011 20:12

Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen
Er blijft geen drie meter vrij en parkeren levert onnodige hinder op. Kortom, er geld een algeheel parkeerverbod op het baantje.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Turaki
Berichten: 6870

#5 , 05 mar 2011 20:22

Wijkagent heeft in eerste instantie een bemiddelende functie, en daar uw buur, door een overtreding, u hindert, kan de wijkagent al eens gaan praten met uw buur.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 05 mar 2011 20:23

Aan het gemeentebestuur verzoeken er de nodige verkeersboren te plaatsen zou een oplossing kunnen zijn. Of spreek er de boswachter eens op aan. Die heeft ook bepaalde bevoegdheden. Wat als de brandweer of een andere hulpdienst door dat wegje moet?

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#7 , 06 mar 2011 00:14

Als die wagen de toegang tot uw garages verspert roept u de politie om de wagen te laten wegslepen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

sjalen
Topic Starter
Berichten: 4

#8 , 06 mar 2011 16:17

Alvast bedankt voor de reply's !

Ik denk dat ik nog is een poging zal doen om met hem zelf daarover te praten, baat dit niet dan zal ik effe moeten bellen naar de wijkagent en hopen dat het niet erger wordt...

Hem laten wegslepen is niet echt mogelijk omdat hij steeds wel ergens in de buurt is, alleen duurt het steeds even (soms een paar minuten) voordat hij verplaatst is. Ook slaagt hij erin ons het gevoel te geven dat wij diegene zijn die hem lastig vallen, omdat hij zich steeds moet verzetten.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”