Mede-eigendom & Nabuurschap

TELENET
Topic Starter
Berichten: 78

Mede-eigendom & Nabuurschap

#1 , 05 mar 2011 10:14

Goede morgen iedereen,
Ik ben vruchtgebruiker en lasthebber van een appartement in een gebouw van meer dan 20 appartementen en was vroeger lid van de raad van bestuur.
De syndicus van het gebouw beweert dat volgens ART 577-8/1 van de nieuwe wet alleen mede-eigenaars lid zijn van de raad van mede-eigendom.
Ik denk dat een lasthebber die aangeduid is door de mede-eigenaar wel lid mag zijn van deze raad.
In feite vervangt hij de mede-eigenaar en heeft de zelfde rechten en plichten als deze laatste.
Logisch gezien mag hij dan ook in de plaats van de mede-eigenaar lid worden van de raad van mede-eigendom.
Is er iemand die mijn theorie kan bevestigen of ben ik helemaal fout?.
Dank u op voorbaat.
Fred.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 05 mar 2011 11:17

Vruchtgebruik is een vorm van mede-eigendom. Zie uw andere post.

goeike
Berichten: 70

#3 , 09 jun 2011 23:14

Dag dag
Volgens de nieuwe wet art 577- 8/1 mogen alleen eigenaars deel uitmaken van de RVME , strikt genomen heeft de syndicus gelijk .
Ik heb echter vernomen dat men in de nabije toekomst dit probleem ging bespreken en oplossen , immers zijn er al meerdere vragen in die zin gesteld.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 10 jun 2011 00:25

Het vruchtgebruik is een van drie erkende vormen van eigendomsrecht. Strikt genomen dienen de diverse eigenaars van de kavel aan de syndicus mee te delen wie van hen de kavel op de AV zal vertegenwoordigen. Diegene die de kavel vertegenwoordigt kan deelnemen aan RME indien de aanwezigen van de av hem/haar hierin stemmen.

LB1
Berichten: 35

#5 , 10 jun 2011 08:46

Dag dag
Volgens de nieuwe wet art 577- 8/1 mogen alleen eigenaars deel uitmaken van de RVME , strikt genomen heeft de syndicus gelijk .
Ik heb echter vernomen dat men in de nabije toekomst dit probleem ging bespreken en oplossen , immers zijn er al meerdere vragen in die zin gesteld.
't is misschien niet echt gemakkelijk om juist te bepalen wie in de RVME kan zetelen, tenslotte heeft iedere mede-eigenaar dit recht.

Maar ik denk dat de samenstelling soms belemmerend kan werken ....

In onze " oude / vorige " raad van bestuur zetelden 4 personen, waarvan enkel de " voorzitter " in het gebouw woont. De drie andere leden waren enkel aanwezig op de jaarlijkse AV. Zij waren dus niet op de hoogte van wat er in het gebouw gebeurde of niet gebeurde ...
Hoe kan men dan een positieve bijdrage leveren voor het " welzijn " van de gemeenschap / mede-eigendom

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 10 jun 2011 08:53

Dat is een ander probleem. Men dient hierbij dan wel te stellen dat het vaak reeds byzonder moeilijk is om kandidaten voor de rme te vinden.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 10 jun 2011 09:18

... Diegene die de kavel vertegenwoordigt kan deelnemen aan RME indien de aanwezigen van de AV hem/haar hierin stemmen.
Dat zou ik niet durven stellen. Mijn persoonlijke mening is dat de bepalingen van het BW beperkend moeten uitgelegd worden. De verslagen van de parlementaire werkzaamheden wijzen duidelijk in de richting dat de wetgever de RvME wou beperken tot de mede-eigenaars van de gemene delen van de mede-eigendom. Daarom ook dat de RvMe niet werd verplicht gesteld voor de VME kleiner dan 20 Appt.

Fictief voorbeeld:
Mijn ouders zijn eigenaar van een appartement. Zij duiden mij aan als hun permanente lasthebber bij de notariële akte van hun aankoop. Als lasthebber regel ik alles, maar ik kan geen lid zijn van de Raad van Beheer, nog voorzitter van de AV. Want ik ben geen mede-eigenaar in de strikte zin. Wel kan ik rekencommissaris zijn, plus lid van adviserende commissies van de VME (vb: commissie "veiligheid gebouw"), ...

De relevante bepalingen van het BW zijn:
Art. 577-6 §1
c) in elke mede-eigendom omvattende minder dan twintig kavels, met uitzondering van kelders,
garages en parkeerplaatsen, over de oprichting en de samenstelling van een raad van medeeigendom, die
enkel kan bestaan uit mede-eigenaars
, en die tot taak heeft erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2.
Art. 577-8/1.
In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit mede-eigenaars, wordt ermee belast erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2.
Daartoe kan hij, nadat hij de syndicus op de hoogte heeft gebracht, kennis nemen en een kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer door deze laatste of betrekking hebben op de mede-eigendom. Hij kan, elke andere opdracht of delegatie krijgen, zo de algemene vergadering daar met een meerderheid van drie vierde van de stemmen toe beslist, behoudens de bij de wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden.
Een door de algemene vergadering verleende opdracht of delegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar. De raad van mede-eigendom bezorgt de mede-eigenaars een omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 10 jun 2011 09:26

Ok, je haalt effectief een voorbeeld aan waarin de stelling niet van toepassing is, maar deze vogel gaat niet op voor een vruchtgebruiker.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#9 , 10 jun 2011 09:32

Correct, het vruchtgebruik is een zakelijk recht ...

Vandebos
Berichten: 16087

#10 , 11 jun 2011 00:31

Dank je.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”