Onrechtmatige bewoning in kantoorgebouw

Amandaz
Topic Starter
Berichten: 3

Onrechtmatige bewoning in kantoorgebouw

#1 , 04 mar 2011 22:02

Dag allemaal,

Ik wist niet heel goed waar ik dit probleem moest plaatsen, dus ik hoop dat ik de juiste categorie heb gekozen.
Ik zal proberen het probleem bondig uit te leggen en ik hoop dat er iemand is die er iets zinnigs op kan zeggen, want ik ben zo'n beetje ten einde raad.
Als zelfstandige bezit ik een verdieping van een kantoorpand. De akte zegt ook duidelijk dat het pand enkel mag worden aangewend als kantoor, bovendien is het gelegen in een kmo-zone. Ik heb voor de zekerheid na aankoop navraag gedaan bij de gemeente en mij werd bevestigd dat hier ook na aanvraag nooit een goedkeuring zou kunnen worden gegeven om er toch een woonst van te maken, aangezien het een kmo gebied is.
De verdieping boven mij is verkocht aan een koppel, dat er meteen zijn woonst van heeft gemaakt. Ik heb enorm veel overlast van deze mensen, ze houden geen rekening met het feit dat er gewerkt wordt, maar erger nog, ze zijn er niet mee gediend dat ik daar mijn bezigheden heb, soms bezoekers op kantoor ontvang, etc en dat uiten ze door elektriciteit af te zetten, etc. Door de slechte isolatie is het sowieso erg gehorig, maar omdat zij als "bewoners" natuurlijk een heel andere invulling geven aan hun leven daar, hebben ze een heel ander beeld van wat er wel of niet kan. Ze geven bijv zware parties in het weekend tot de volgende middag en ze vinden dat dat gewoon kan mij wordt niets gevraagd maar ik ben daar wel aan het werk in het weekend. Doordeweek ben ik daar vaak om 6 uur 's ochtends al actief, en dat vinden ze dan weer niet kunnen (geluid van de lift, deuren, etc) omdat ze zelf uitslapen tot de middag.
Nu ik vind het heel moeilijk om de aard en ernst van de problematiek hier uit te drukken zonder te vervallen in details en geklaag. Maar het is een feit dat ze geen enkele regel aanvaarden, zij mogen alles een ander mag niets en als je iets zegt gaan ze nog harder rebelleren. En vanaf moment van aankoop wordt er onophoudelijk geklust, getimmerd, geboord, etc waardoor ik echt niet normaal meer kan werken.
Toen de elektriciteit weer eens werd afgezet was ik het gepest zo beu dat ik de politie belde en ze de situatie uitlegde. Ik vertelde dat bewoning hier niet eens kan zijn toegelaten, maar de politie wist na onderzoek mij te vertellen dat ze hun domiciel hier wel degelijk hebben. De wijkagent die langs komt na inschrijving bij de gemeente heeft niet de taak om de akte te bekijken, zo werd mij gezegd toen ik vroeg hoe dat kon. Ik heb inmiddels bij de gemeente een melding gedaan bij pandtoezicht, ze stelden inderdaad vast dat er een overtreding was en zouden op bezoek gaan, waarna deze mensen dan een tijd zouden krijgen om zich in orde te stellen. Maar ondertussen zijn we al maanden verder en er gebeurt niets, de gemeente kan mij er niets over zeggen en verwijst mij naar buren bemiddeling. Er zijn nog wat feiten en details, maar goed dit is het in het kort.
Ik weet niet waar ik terecht kan of waar ik juridisch sta in deze kwestie. Zowel politie als gemeente beziet enkel de sociale kant en gaat volledig voorbij aan de juridische kant van het verhaal.
Voor de duidelijkheid, ik ben direct al tegen bewoning geweest, immers ik koop een kantoor in een kantoorpand juist omdat ik geen gezinnen en dergelijke in mijn werkomgeving wil (een kantooromgeving is nu eenmaal anders dan een woonomgeving). Bovendien kan ik er zo niets mee, ik peins om het te verhuren aan een bedrijf, maar met die toestand gaat dat zeker problemen geven, zo kan ik het dus niet verhuren. Verkopen is ook geen optie. Als ik het verhuur komt er misschien een bedrijf in met 40 werknemers (ipv 2 a 3 zoals nu) en je kunt je voorstellen hoe die hierboven dan gaan reageren.
Deze onvergunde bewoning vermindert de waarde van mijn pand. Daarnaast heb ik het moeilijk met het feit dat ik naast dit pand nog een woning heb, wat ik ook zou kunnen verhuren of verkopen als ik ook in mijn kantoor ga wonen. Dus wat voor de ene geldt, geldt voor de andere niet kennelijk. De wijkagent zei tegen mij dat als een ander in de sloot springt ik niet hetzelfde hoef te doen dus maw ik mag hier niet mijn domiciel zetten want dan ben ik in overtreding. Maar dat zij dat nu wel hebben gedaan, tja dat is nu eenmaal al gebeurd en daar kon ik volgens hem niets meer aan doen.
Nu, ik wil hier helemaal niet wonen, daar gaat het mij niet om natuurlijk. Maar als ik dan toch niets aan de situatie kan doen en bewoning toegelaten wordt, dan wil ik in ieder geval dezelfde rechten krijgen. Zodat ik ook mijn beslissing over wat ik met dit pand ga doen, daarop kan baseren.
Ik wil het liefst dat de akte van dit gebouw en de stedenbouwkundige regels gewoon worden gerespecteerd.
Dat staat geheel los dus van het feit dat ik overlast heb en niet op goede voet lig met die mensen, het is dus geen "buren"ruzie, ik zie het als een zakelijk geschil. Immers, ik ben geen buur in een woonappartement, ik ben een bedrijf in een kantoorgebouw, dat is heel andere benadering.
Ik heb inmiddels 2 advocaten geraadpleegd, de eerste wees het af omdat het juridisch niet zijn specialiteit was, begrijpelijk en heel eerlijk natuurlijk. De 2e heeft het consult uitgesteld en zijn collega die meer weet van stedenbouw etc zou eerst wat dingen willen uitzoeken en zou nog contact opnemen. Ik heb nog niets vernomen en ik wil ook niet ongeduldig zijn dus ik wacht en hoop op een ontwikkeling.
Maar de situatie houdt me zo bezig, mijn werk lijdt er enorm onder, ik durf hier geen bezoekers meer te ontvangen, etc.
Daarom vroeg ik me af of er misschien toch iemand op basis van mijn verhaal een voorzichtige uitspraak kan doen over mijn juridische kansen om deze kwestie op te lossen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38589

#2 , 04 mar 2011 22:12

Normaal als men daar niet kan wonendus als de voorzieningen er niet zijn mag men er niet wonen.
Vraag is hoe de gemeente dan wel een inschrijving heeft toegestaan.
Langs de andere kant zal de gemeente daar dus wel bewoningen toelaten (mogelijk gemengd gebied)

Volgens de akte mag er vb geen bewoning zijn ...controleer dus de basisakte
Zijn de personen eigenaar of huurder. Is op dat adres geen firma gevestigd van hen.

Wat de overlast betreft .... politie bellen. Het afzetten van electriciteit is strafbaar en u kan daar bij schade vergoeding voor vragen en krijgen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 04 mar 2011 23:39

U bent dus mede-eigenaar. Dat betekent dat u in het bezit bent van de statuten van het gebouw. Indien die geen permanente bewoning toelaten, dus enkel kantoorruimte, enz. dan vraagt u aan de vrederechter de uitdrijving van de bovenburen. Eventueel in samenspraak met de andere mede-eigenaars.
Zijn die bovenburen eigenaars? Zoniet, stel de eigenaar van die kavel in gebreke, met name dat hij de statuten van het gebouw niet respecteert door het een ongeoorloofde bestemming te geven.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Amandaz
Topic Starter
Berichten: 3

#4 , 05 mar 2011 01:53

Hartelijk bedankt voor de reacties!

@Franciscus
Nee, het beslist geen gemengd gebied, zuiver kmo, volgens de architect die oa aanvragen ed bekijkt op dienst stedenbouw, hij zei dat zelfs al zouden ze willen, dat ze er geen enkele andere bestemming zouden kunnen toelaten (dus ook geen vrij beroep, etc enkel en alleen kantoor), omdat het kmo-gebied is en dat staat vast dus volgens hem. Er zijn wel enkele woningen hier, maar die stammen nog van heel vroeger denk ik.
Nu, deze mensen zijn - naar mijn vermoeden - gewoon zo naïef geweest om een (tov een woning goedkoop) kantoor te kopen, er een lucratief loft van te maken en gewoon naar de gemeente te gaan en zich in te schrijven. Ze hebben de nodige aanpassingen gemaakt, en zijn daar nog dagelijks mee bezig en waarschijnlijk is dat hun lange termijn woondroom. De man van het koppel van erboven is dus inderdaad eigenaar. Ze begrijpen misschien niet dat bewoning niet kan, akte niet gelezen? En ja dan komt er een wijkagent langs, weet die veel, denkt dat het gewoon een appartement is en tekent dat papiertje? Ik denk dat het zo is gebeurd. Ik kreeg onlangs opeens een man van buurtbemiddeling aan de deur, die kennelijk door hen is ingeschakeld - of door de gemeente? dat kon hij zelf niet zeggen maar die weet ook van niets. Hij zei dat de mensen het wel degelijk gekocht hebben - waarmee hij wilde aangeven dat ze dus rechten hebben - hij begreep niet wat mijn probleem is en dacht dat het om een burenruzie ging. Hij wist ook niet dat het onvergund werd bewoond, omdat die geheel onafhankelijk van de gemeente werken, bizar dat men buurtbemiddeling kan aanvragen zonder dat aan (wettelijke) randvoorwaarden is voldaan - zoals rechtmatige bewoning.
Er is geen firma gevestigd, daarvan ben ik ook zeker.
Ik heb de politie gebeld, ivm de overlast. Ze doen niets, raden burenbemiddeling aan. Ik werd na enkele weken erover teruggebeld door een commissaris van het wijkteam maar die was boos, dacht dat ik enkel ruzie had en daarom met de akte wil zwaaien, ik kreeg er geen speld tussen, volgens hem had de akte niets met het probleem te maken. Zijn broer was kapper in een woning vertelde hij, en niemand die daar moeilijk over deed. En ik moest maar een kap rond de meter plaatsen en als er schade was moest ik dat aantonen en aangifte doen. En dan die sloot waar ik niet in moest springen. Nu heb ik er toch iets omheen laten maken, want vandaag - nadat de stroom weer was afgezet - doet mijn printer het niet meer. Toeval? Gelukkig zijn mijn computers nog in orde maar gezond is het niet voor de hardware. Maar bon, ik kan niet aantonen dat het de oorzaak is, zelfs niet dat hij de meter afzet, het is mijn woord tegen de zijne.

@roharro
Zeker, de statuten zijn zeer duidelijk hier over. Er wordt - mits stedenbouwkundige toelating - kantoor en vrij beroep toegestaan. Stedenbouw laat enkel kantoor toe - en dat is bepalend.
Vrederechter, dat vroeg ik me inderdaad al af of dat een optie was. Bedankt. Ik ga mij wel laten vertegenwoordigen hierin door een advocaat, want ik ben totaal niet juridisch onderlegd. Maar het is al fijn dat ik weet dat ik het naleven van de akte kan afdwingen via gerechterlijke weg. Wat ook zo zou moeten zijn, want ik denk dat ik word geschonden in mijn rechten. Maar tot nu toe liep ik op een muur waardoor ik niet zo zeker meer wist of dat in de praktijk ook geldt.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 05 mar 2011 11:09

Ik denk dat je het verkeerd aanpakt.

Heb je als eens gaan spreken met de stedenbouwkundige ingenieur? Hij zal de overtreding wettelijk vaststellen en van daaruit een dossier starten. Richt je pijlen op het onrechtmatig gebruik van het gebouw. De rest volgt dan vanzelf.


Ter vervollediging:

http://www.habitos.be/bouwen/item.asp?item_id=487" onclick="window.open(this.href);return false;

Amandaz
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 05 mar 2011 11:56

Ik heb een officiële melding gedaan van deze overtreding bij stedenbouw, er is een dossier aangemaakt/gestart want ik heb een dossiernr en bevestiging etc gekregen. Daarna heb ik nog eens geïnformeerd maar men kan of wil er niets over zeggen, ik kreeg een standaard mail met de mogelijke procedure, moest er een overtreding worden vastgesteld (men krijgt 3 maanden om zich in orde te stellen, eventueel boete, dan parket, etc). En wederom een verwijzing naar burenbemiddeling.
Misschien ben ik ongeduldig en duurt zoiets gewoon zeer lang, voordat men uberhaupt een vaststelling gaat doen.
Maar misschien is het een inderdaad een goed idee de stedenbouwkundig ingenieur of architect die met deze zaken belast is, persoonlijk te vragen hoe het er mee staat. Ga ik maandag maar eens proberen. Bedankt!

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#7 , 15 mar 2011 13:25

Ik heb een officiële melding gedaan van deze overtreding bij stedenbouw, er is een dossier aangemaakt/gestart want ik heb een dossiernr en bevestiging etc gekregen. Daarna heb ik nog eens geïnformeerd maar men kan of wil er niets over zeggen, ik kreeg een standaard mail met de mogelijke procedure, moest er een overtreding worden vastgesteld (men krijgt 3 maanden om zich in orde te stellen, eventueel boete, dan parket, etc). En wederom een verwijzing naar burenbemiddeling.
Misschien ben ik ongeduldig en duurt zoiets gewoon zeer lang, voordat men uberhaupt een vaststelling gaat doen.
Maar misschien is het een inderdaad een goed idee de stedenbouwkundig ingenieur of architect die met deze zaken belast is, persoonlijk te vragen hoe het er mee staat. Ga ik maandag maar eens proberen. Bedankt!
Dat het zeer lang duurt is correct.

Persoonlijke ervaring: een probleem, vastgesteld begin 2007, gaf nu, na 11 (elf) brieven, aanleiding tot het overmaken van het bundel aan de Procureur. Maar terug 40 dagen uitstel, want de laatste betekening is terug gekomen omdat de betrokken firma verhuisd is.

De procedure via de vrederechter (die ik einde 2008 heb gestart) is sneller: vonnis in 2009, vonnis in beroep op 27.01.2011, uitvoering is nu bezig (betekening, AV, ...). Dat alles zal zal uiteindelijk eindigen in het afbreken van de vijf litigieuze garageboxen en herstellen van de oorspronkelijke toestand (vijf parkeerplaatsen) op kosten van de overtreder(s).

Franciscus
Berichten: 38589

#8 , 15 mar 2011 15:53

De gemeente MOET iemand inschrijven ook al is op die plaats geen woning... of een niet geschikte woning.
ook al is dat dus in strijd met andere wetgeving.
Zo zal gemeente inschrijven in een pand dat onbewoonbaar verklaard is door de gemeente.
Zij zal de zaak voor de rechter moeten brengen.

Nu als er overdreven lawaai is electronisch voortgebracht kan/moet de politie dat vaststellen met de wet op de geluidshinder

westhoek
Berichten: 395

#9 , 16 mar 2011 10:15

De gemeente MOET iemand inschrijven ook al is op die plaats geen woning... of een niet geschikte woning.
ook al is dat dus in strijd met andere wetgeving.
Zo zal gemeente inschrijven in een pand dat onbewoonbaar verklaard is door de gemeente.
Zij zal de zaak voor de rechter moeten brengen.

Nu als er overdreven lawaai is electronisch voortgebracht kan/moet de politie dat vaststellen met de wet op de geluidshinder
Waar haal je dat ? De gemeente heeft geweigerd mij in te schrijven in mijn eigen woning. Alle truuken van de foor waren goed om het te weigeren en nu moet ik leegstandsbelasting betalen !

Franciscus
Berichten: 38589

#10 , 16 mar 2011 11:06

Je hebt de regelgeving van wonen en van inschrijving
Zo moet de gemeente personen die in een recreatiegebied willen wonen ook inschrijven... voorbeelden in het verleden legio.
Zo kan een woning onbewoonbaar worden verklaart maar de eigenaar zelf kan er wel gaan wonen of de woning kan ook nog verhuurd worden maar niet als hoofdverblijfplaats
Trouwens het heeft dan ook nog te maken met de datum wanneer de woning verhuurd werd.

Ik kan niet zeggen welke wetgeving in uw geval overtreden wordt om u niet in te schrijven.

westhoek
Berichten: 395

#11 , 16 mar 2011 11:47

3 jaar geleden heb ik een woning gekocht, zeg maar krot, met open WC in de 'keuken', geen badkamer, enkel stromend water, electriciteit. DE vroegere oude man heeft daat steeds gewoond, ook ingeschreven.
Een van de voorwaarden voor laag beschrijf en mijn sociale lening is dat ik er diende te wonen. Heb dat willen doen, de eerste keer dat de polite kwam vond dat ik daar niet woornde en niet kon wonen gezien de toestand !
Nadien begon ik te verbouwen, en vonden ze weer een reden omdat ik niet kon wonen op de nieuw gelegde beton enzovoorts, enzoverder. Tijdens de dag kwamen ze 'controleren' en ik was daar niet. Ja hallo !, ooit aan gedacht dat ik werk ?
Heb naar de burgemeester geschreven, die nadien de polite nog eens gevraagd heeft om te komen kijken. Zij hebben toen de Burgemeester gezegd dat er niet kan gewoond worden omdat het niet winddicht wqas. En dat is totaal een leugen ! Er waren net nieuwe ramen geplaatst, dat is trouwens te zien op hun eigen gemaakte foto en 'bouwkundig verslag' .
Sorry hoor, maar dit zijn meer pesterijen dan wat anders. Nu hoeft het niet meer, de woning zal verkocht worden en ik ga maar stilletjes zwijgen over dit probleem tegen de kopers.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”