vensterdorpel gemeenschappelijke kosten????

ikke en hij
Topic Starter
Berichten: 28

vensterdorpel gemeenschappelijke kosten????

#1 , 04 mar 2011 15:13

hallo iedereen

ik ben mede-eigenaar van een blok van 7 appartementen. Het volgende: mijn dorpel onder mijn venster is gebroken, verbrokkeld. Is al een aantal jaar en heb ook geen idee hoe dit ontstaan is. Mijn appartement is gelegen aan de straatkant op de eerste verdieping.

Nu zijn er mede-eigenaars die weigeren op dit mee te betalen, begrijpelijk. De syndicus heeft al geprobeerd om info hieromtrent isn te winnen maar een beetje tevergeefs. De verzekeraar van het gebouw zegt dat dit 'gebouw' is en vandaar ook voor de gemeenschap.

wie kan me hier mee helpen. is dit werkelijk voor de gemeenschap of is dit enkel voor mijn rekening?

alvast bedankt voor de reacties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 04 mar 2011 15:37

Raamdorpels behoren o.a. tot het decoratieve deel van de gevel, en zijn daardoor gemeenschappelijk, samen met de voorgevel zelf.n De ramen echter zijn privatief, tenzij andres vermeld in de basisakte.
Stel eens aan de mede-eigenaars voor dat u de dorpel zal vervangen in iets totaals anders, zowel qua materiaal, als qua kleur en vorm. Hoe zouden ze daarop reageren?.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 04 mar 2011 18:01

Lees nauwkeurig de basisakte na. Als daar geen vermelding in is opgenomen dat de gevel behoort tot de privatieve delen is hij als gemeenschappelijk te beschouwen. Zie uitleg Mava105, met dien verstande dat in een gedwongen mede-eigendom privatief bezit wat betreft uitzicht en kleur door de gemeenschappelijke belangen middels het reglement aan banden kan worden gelegd.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”