hulp i.v.m. kraaiende haan.

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

hulp i.v.m. kraaiende haan.

#1 , 27 feb 2011 20:33

Wij hebben hier een aantal kippen en een jonge haan. Vanmorgen stond de achterbuurvrouw aan de deur en die eiste dat er snel wat aan de kraaiende haan wordt gedaan.
De haan is geen geweldige kraaier, maar ik kan me wel inbeelden dat er mensen zijn die dit niet kunnen verdragen.
Ik ben wel van plan om er iets aan te doen, maar door haar manier van "vragen" komt het niet bij me in om mij te haasten.
De kippen slapen in onsdonker tuinhuis (hsb met voorlopige gevelbekleding), nu wil ik dit tuinhuis isoleren, nieuwe gevelbekleding, ... met een automatische hokopener die maar opengaat om 7.00.
Door deze maatregelen zit er kans in dat ze de haan nog zullen horen, al is het een stuk minder.
Hebben de buren dan nog een poot om op te staan om evt verdere stappen te ondernemen of ben ik dan in orde met mijn voorzieningen.
Ik ben van plan om morgen bij de wijkagent inlichtingen te nemen en ze kennis van zaken te geven.
Wij, alsook onze zijbuur zien de haan graag en willen hem niet weg doen. Een hond blaft toch ook, een auto ronkt, een koe loeit, een mus tsjilpt, een duif koert, een kikker kwaakt, ...

* de achterburen verhuizen normaal over een klein half jaar.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 27 feb 2011 20:55

Stedelijk gebied of niet? Hoelang wonen de achterburen er reeds? Hoelang is die kraaier er al? Verkopen ze het pand of zijn het huurders?

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#3 , 27 feb 2011 21:04

We wonen in een gemeente temidden een boerebaan die toch uitmondt in hert centrum.
De achterburen zullen er nog niet lang wonen aangezien het een redelijk recent huis is, en zullen er niet lang meer wonen aangezien ze zullen verhuizen (normaalgesproken juli).
Het gaat om huurders, wij hebben ons eigen huis en de haan kraait nog maar een maandje ofzo (gekocht als kip :s)

Reclame

EvilFreD
Berichten: 677

#4 , 27 feb 2011 21:10

Of het verderop stedelijk gebied is, doet niet terzake. Waar u woont is waar het om gaat.
Dit soort zaken is trouwens altijd koffiedik kijken. Zelfs de rechter zal niet genoeg hebben aan simpele feitenomschrijvingen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#5 , 27 feb 2011 21:17

Ik heb geen idee wat het is, dit ben ik nog aan het opzoeken. Ik kan enkel vinden dat het een woongebied is.

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#6 , 27 feb 2011 21:34

Volgens hetgeen ik kan opmaken uit de kaart zitten wij net wel of net niet in het woongebied, onze achterbuur zou agrarisch gebied zijn dacht ik.
Onze straat zelf is nog meegekleurd in het rood, maar daar waar ons perceel is dus net wel of net niet ...

EvilFreD
Berichten: 677

#7 , 27 feb 2011 21:53

In het geval u in landbouwgebied woont, is dat in ieder geval in uw voordeel.
Maar ook in woongebied is een kraaiende haan niet per definitie abnormale burenhinder.
Kraait de haan in woongebied van voor 07:00 uur dan kan het om abnormale burenhinder gaan.
In landbouwbgebied is het vrij normaal om een kraaiende haan te horen om 04:00 uur.
Ook is van belang om te weten hoe vaak en hoe lang de haan kraait.
Kraait de haan bijv. om 04:00 uur slechts één keer, dan zal de rechter minder rap geneigd zijn om dit als abnormale burenhinder te bestempelen.

Veel hangt dus af van de exacte feiten, woonomstandigheden ligging van beide erven ten opzichte van elkaar.
Ten alle tijden blijft overeind dat u het recht heeft om uw hobby uit te oefenen, maaar uw buur recht op persoonlijke rust heeft. In het bijzonder nacht- en zondagsrust.
Zit de haan straks opgesloten vanaf 22:00 uur tot 07:00 uur dan is het probleem waarschijnlijk sowieso al opgelost.

Maar nogmaals, het blijft koffiedik kijken.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#8 , 27 feb 2011 22:15

Bedankt voor uw antwoord.
Ik ben alleszinds van plan om aanpassingen te doen aan het hok waardoor de kippen alsook de haan opgesloten blijven tot 7.00 (alsook isolatie en dergelijke).
Ik vind het erg dat er zo'n miserie kan komen door een haan. Ik hoop dat er geen verdere stappen komen, maar ik zal alleszinds niet de eerste stap zetten om terug iets tegen de achterbuur te zeggen ...

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 27 feb 2011 22:22

Gewoon vriendelijk blijven... Er is altijd volk dat wat nodig heeft om over te klagen... bij een ander.

EvilFreD
Berichten: 677

#10 , 27 feb 2011 22:24

Zeker wanneer ze hun woning te koop hebben staan.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

ArcsS
Topic Starter
Berichten: 28

#11 , 27 feb 2011 22:27

Ruzie maken zal ik niet doen, naar hun pijpen dansen zeker niet.
Het gaat me gewoon niet van de manier waarop ze het kwam "vragen".
Ik ging er openlijk veel meer begrip voor opbrengen moest ze er vriendelijk komen over spreken ipv eisen stellen.
Soms wou ik dat ik een eiland had :)

@EvilFreD: De woning staat te huur, ik hoop dat de volgende huurders verdraagzamere mensen zijn. 1 Ding weet ik wel zeker, tegen dan staat er een veel betere ondoorzichtigere afsluiting dan de krakkelmikkige draad van 1.20m die er nu staat :D

Franciscus
Berichten: 38602

#12 , 27 feb 2011 22:44

Overlast door u toedoen... in principe zijn hier geen uren van toepassing.
Overlast is overlast ook om 12 u 's middags of om 22 uur 's avonds of om 6 of 7 uur 's morgens.
De overlast kan worden vastgesteld door de politie of een overlast ambtenaar van de gemeente.
In dit geval geluidsoverlast. Deze zal 'gehoord' worden in de woning van klager met alle ramen dicht.
Ook de frequentie van het kraaien zal worden nagegaan.
Ook het aantal neerhofdieren zal worden geteld dus normaal in stedelijke omgeving 7 hanen ... :roll:
(gemeentelijk politiereglement).

Dus ga idd eens met de wijkinspecteur praten en vraag ook eens aan de gemeente in welk gebied u ligt.
Onze buiten ligt in een strook maar mag gebouwd worden ( wonen) maar naast over en achter ons is het landbouw en bosgebied.
In het is nb nog een stad ook en geen dorp....

EvilFreD
Berichten: 677

#13 , 27 feb 2011 22:50

Overlast is er op alle uren van de dag. Maar het maakt wel degelijk uit of een haan kraait om 04:00 uur of om 10:00.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Franciscus
Berichten: 38602

#14 , 27 feb 2011 22:54

Neen hoor overlast is overlast en dat is niet hezelfde als een kraaiende haan.
Een kraaiende haan KAN overlast zijn ongeacht het uur.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 28 feb 2011 11:12

de haan kraait nog maar een maandje ofzo (gekocht als kip :s)
De verkoper van die (mannelijke) kip een proces aandoen wegens niet conforme levering. :mrgreen:

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”