Servitudeweg niet in akte.

Fietsdoorgang
Topic Starter
Berichten: 7

Servitudeweg niet in akte.

#1 , 25 feb 2011 12:02

Ik ben mijn ook laten vallen op een huis waar volgens de huidige eigenaars een servitude fietsdoorgang zou doorlopen. Het is eigenlijk een tunneltje van 1,2 meter breed door het huis, net naast dat van de buren. Net achter het huis, hebben de buren een poortje om in hun tuin te geraken.
Geen problemen daarmee, maar ik tracht tevergeefs uit te zoeken hoe breed lang en hoog deze servitudeweg is. (op de eerste etage heeft het huis in kwestie de volledige breedte) Ik wil namelijk deze muur isoleren langst de buitenkant, en dan zou de doorgang met 20 a 30 cm versmallen.

Nu staat nergens beschreven in vroegere verkoopakten dat er überhaupt een servitudeweg is, ook bij de gemeente is er niets terug te vinden dan lijkt op erfdienstbaarheden.
Hoe zit het dan met die fietsweg, is die er dan nog wel? Wat zet je dan in de akte bij verkoop? Staat in de akte van de buren iets van zo'n servitudeweg (ben nog niets gaan vragen, wil geen argwaan wekken).

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 feb 2011 12:13

vraag de eigenaars vanwaar ze die info hebben:
- als het gewoon een mondelinge afspraak is tussen hén en de buren is, is dat geen servitude.
Bekijk de oorspronkelijke akte en vraag aan de notaris die de verkoop regelt of hij mogelijke erfdienstbaarheden onderzoekt.
Hij zal dan ook de akte van de buren opvragen om te zien of zij wél een notering van servitude heben.

Maar het zou me verwonderen: ik denk dat het inderdeed een mondelinge afpsraak is voor het gemak.
Als ik het goed begrijp kunnen de buren via dat tunneltje meteen naar hun tuin? Dat is geen noodzakelijk recht van doorgang: ze kunnen toch door hun voordeur niet?
de meeste andere mensen moeten ook gewoon door hun voordeur als ze uit hun tuin willen...

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 25 feb 2011 15:23

Is het een officieel erkend fietspad? Is het aangeduid met de nodige verkeerstekens terzake? Dan lijkt met met toch iets wat in de gemeente moet gekend zijn. Vraag de verkoper waarom hij destijds zo heeft gebouwd. Mogelijks stond deze verplichting in zijn aankoopakte, of deze van de oorspronkelijke bouwheer,

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 25 feb 2011 19:47

maar neen, het is geen fietspad! toch niet door een huis naar een tuin...
t'is een tunneltje dat op het parterre van A toegang verschaft aan de tuin van de buur B.
Je ziet het wel vaker bij huizen naast elkaar.

Het behoort tot de wettelijke verplichtingen van de NOTARIS die de verkoop regelt om de bezwarigheden en erfdienstbaarheden uit te zoeken en te wegen.
Hij kan/moet alle stappen ondernemen om het nodige op te zoeken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 25 feb 2011 19:59

Bij ons in de buurt is er ook zo iets. Een onderdoorgang onder een belle-etagewoning. Het betreft hier echter wel een officieel fietspad, dat ook als zodanig is aangegeven. Het pad loopt helemaal doorheen de tuin, naar een doodlopende staat achteraan.

EvilFreD
Berichten: 677

#6 , 25 feb 2011 20:57

BW Art. 1638. Indien het verkochte erf blijkt bezwaard te zijn met niet zichtbare erfdienstbaarheden, zonder dat zulks was opgegeven, en die zo gewichtig zijn dat er reden is om te vermoeden dat de koper niet zou hebben gekocht ingeval hij die gekend had, kan hij de ontbinding van het contract vorderen, tenzij hij verkiest met schadevergoeding genoegen te nemen.
Art. 689. Erfdienstbaarheden zijn zichtbaar of niet zichtbaar.
Zichtbare erfdienstbaarheden zijn die waarvan blijkt door uitwendige werken, zoals een deur, een venster, een waterleiding.
Niet zichtbare erfdienstbaarheden zijn die welke geen uitwendig teken van hun bestaan vertonen, zoals, bij voorbeeld, het verbod om op een erf te bouwen, of om niet dan tot een bepaalde hoogte te bouwen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”