Gebroken raam en franchise

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

Gebroken raam en franchise

#1 , 24 feb 2011 12:50

Dag iedereen
Onlangs had ik een ongevalletje en was mijn raam van de slaapkamer gescheurd , deze is nu reeds hersteld en de firma stuurt de rekening rechtstreeks naar fortis , waar we een blokverzekering hebben met glasbreuk inbegrepen.
De verzekering stuurt op haar beurt naar onze syndicus een bedrag ( franchise ) te betalen door de medeeigenaars.
Onze syndicus stuurt mij op zijn beurt een factuur met de mededeling dat ik deze franchise dien te betalen .
Vraag : Dien ik in dit geval de franchise te betalen ?
Ik meen te lezen in de wetgeving op de medeeigendom , art. 577-7&2 dat de medeeigenaars verplicht zijn bij te dragen in de kosten evenredig volgens hun aandeel in de medeeigendom.
Dank u vriendelijk voor de reactie's
mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 24 feb 2011 13:53

De schade is niet aan een gemeenschappelijk deel, de vordering ontspruit dan ook niet uit een gemeenschappelijke kost.

goeike
Topic Starter
Berichten: 70

#3 , 24 feb 2011 14:02

Dank u vriendelijk voor uw snel antwoordje

Reclame

LSQ308
Berichten: 81

#4 , 26 feb 2011 22:17

Aangezien de verzekering betrekking heeft op het gemeenschappelijke gebouw, dient de franchise initieel betaald te worden door de VME en verdeeld te worden onder al de mede-eigenaars. De VME kan nadien beslissen om deze francise te verhalen op de mede-eigenaar door wiens toedoen de ruit gebarsten was.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#5 , 26 feb 2011 22:51

De blokpolissen die ik heb maken wel een duidelijk onderscheid tussen privatieve schade en schade aan de gemeenschappelijke delen.

Schade aan gemene delen: franchise ten laste van VME
Schade aan privatief zonder derde verantwoordelijke: franchise ten laste van eigenaar privatief
Ingeval van schade aan privatief veroorzaakt door fout in gemene delen: franchise ten laste van VME
Ingeval van schade veroorzaakt door privatief 1 aan privatief 2: franchise ten laste van eigenaar privatief 1

In één van de gebouwen is recent het dakappartement onder water gelopen omdat een regenafvoer (=gemeen deel) verstopt was. Verzekering betaalde de schade aan het privatief maar met grote franchise. De VME heeft de franchise ten laste genomen omdat de oorsprong van de schade voortspruitte uit een gebrek van onderhoud van de gemene delen, in casu de regenafvoerbuis.
Niet zo lang geleden was er waterschade in een appartement omdat een waterslang van de wasmachine gescheurd was: franchise viel ten laste van eigenaar-bewoner appartement.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”