afbraak en opbouw van nieuwe balkons

Mirella59
Topic Starter
Berichten: 12

afbraak en opbouw van nieuwe balkons

#1 , 21 feb 2011 16:05

Goede dag,

Ik ben eigenaar van een appartement van een blok met 5 appartementen.
Zelf heb ik twee balkons, een kleintje opzij en eentje aan de voorkant.
Jaren hebben we gezegd dat het betonrot moest aangepakt worden en nu vallen de stukken beton gewoon naar beneden.
Er zit nu niets anders op dan de balkons af te breken, nieuwe fundering hiervoor en met dezelfde stenen de muren terug op te bouwen.
Enkel twee appartementen hebben een balkon, boven wonen ze onder het dak en die mensen doen natuurlijk moeilijk omdat ze zeggen, wij hebben geen balkon dus leggen wij er niet aan bij.

Nu is de vraag, de binnenkant zou voor de eigenaar zijn die het bewoont, de buitenmuren zijn gemeenschappelijk en dan gaat het volgens de aandelen.
Ik heb 15 % aandelen.
Hoe word de buitenkant getelt en de binnenkant?? Het is een beetje ingewikkeld voor mij.

De volledige kostprijs zou rond de 7000 euro zijn, en voor mij ongeveer een 3000 euro.
Hoe kan ik dit nu uittellen of het klopt want de beheerder heeft zelf 3 appartementen en die zal ook alleen aan zijn voordeel denken.
Alvast bedankt en met vriendelijke groeten, Mirella

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 21 feb 2011 17:21

Wat staat er in de Statuten van het gebouw over de balkons?
Meestal is de structuur (betonconstructie) gemeenschappelijk. Soms ook de leuningen. Betegeling meestal niet.
Ik begrijp niet welk deel van het balkon aan de binnenkant van uw appartement zit....
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mirella59
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 23 feb 2011 15:21

In het statuut van het gebouw staat dat de binnenkant voor de eigenaar is, buitenkant medeeigenaars.
Moeilijk he, want wat is binnen en wat is buiten?
Maar omdat alles afgebroken wordt en terug opgebouwd begrijp ik er niets van........de betegeling is voor mij, dat zo wie zo, de leuning wordt terug opgebouwd met dezelfde brikken, dat valt ook te delen, maar de struktuur (beton) waar alles op staat dat zou medeigendom zijn..........
Ik heb het vanmorgen kunnen lezen op een site......misschien is het niet slecht naar de notaris te gaan voor verdere info want voor mij is het echt een puzzel waar ik moeilijk aan uit kom.

Bedankt roharro.

Reclame

Vandebos
Berichten: 16087

#4 , 23 feb 2011 15:52

Alle dragende elementen van het balkon zijn gemeenschappelijk, kosten hieraan vallen dan ook onder de gemeenschappelijke kosten van de vme te verdelen over de verschillende mede-eigenaars volgens de verdeelsleutels opgenomen in de basisakte.
Meestal wordt de leuning eveneens tot de gemeenschappelijke delen gerekend vanuit het oogpunt dat ze zorgt voor de algemene veiligheid van de bewoners/eigenaars en om het uniforme uiterlijk van het gebouw te behouden.

Mirella59
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 23 feb 2011 19:58

Hartelijk dank Vandebos.

Uw uitleg is erg klaar en duidelijk en voor mij een grote opluchting want op die manier gaat de kostprijs natuurlijk niet zo hoog zijn.

Het nadeel is, als de medebewoners daar moeilijk over doen, wat dan?

Groetjes.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 23 feb 2011 21:50

De mede-eigenaars hebben zich bij het ondertekenen van hun koopakte akkoord verklaard met de basisakte, het inwendig reglement van orde en de de verdeelsleutels voor kosten hieraan gekoppeld. Dergelijke documenten zijn geen supermarkt waaruit dit en dat kan nemen maar dat en dat niet...

Indien de andere mede-eigenaars problemen maken dienen ze maar zoals iedereen met gegronde redenen en een goede advocaat naar het gerecht te trekken...

Mirella59
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 07 mar 2011 11:59

De mede-eigenaars hebben zich bij het ondertekenen van hun koopakte akkoord verklaard met de basisakte, het inwendig reglement van orde en de de verdeelsleutels voor kosten hieraan gekoppeld. Dergelijke documenten zijn geen supermarkt waaruit dit en dat kan nemen maar dat en dat niet...

Indien de andere mede-eigenaars problemen maken dienen ze maar zoals iedereen met gegronde redenen en een goede advocaat naar het gerecht te trekken...
Hartelijk dank voor uw informatie, voor mij een pak van mijn hart.
Veel succes nog met uw forum, ik zal het iedereen die het hard nodig heeft zeker aanprijzen.
Met vriendelijke groeten, Mirella

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”