onkosten syndicus

jakkie
Topic Starter
Berichten: 25

onkosten syndicus

#1 , 13 feb 2011 00:10

Wat kan of mag een syndicus aanrekenen bij verkoop van appartement ?
Meer info : bij aankoop in 2008 rekende syndicus 125 euro voor het verschaffen van info aan notaris - te betalen door koper (ik dus).
Naar aanleiding van verkoop (2010) eist zelfde syndicus 363 euro 'de kosten die wettelijk bepaald zijn ivm het beantwoorden van de notariële vraag' , maar ditmaal ten laste van de verkoper (nogmaals ik).
Enige logica lijkt mij afwezig, of heeft dit te maken met de nieuwe wet op medeëigendom ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LSQ308
Berichten: 81

#2 , 13 feb 2011 15:31

De nieuwe wet bepaalt dat de kosten ten laste zijn van de verkoper.
Staat het bedrag dat de syndicus aanrekent vermeldt in zijn overeenkomst? Werd dit goedgekeurd op een AV?
363 € lijkt mij buiten proporties.

Pedro
Berichten: 735

#3 , 13 feb 2011 18:57

De nieuwe wet bepaalt dat de kosten ten laste zijn van de verkoper.
Staat het bedrag dat de syndicus aanrekent vermeldt in zijn overeenkomst? Werd dit goedgekeurd op een AV?
363 € lijkt mij buiten proporties.
Lijkt me ook tamelijk veel. Er dient wel rekening mee te worden gehouden dat omwille van de nieuwe wet de syndicus de info tweemaal dient mee te delen. Eenmaal voor het ondertekenen van de compromis, aankoopbelofte aan de tussenpersoon (eigenaar zelf, makelaar, notaris,...) belast met de verkoop en een tweede maal 30 dagen voor het verlijden van de authentieke akte aan de notaris.

Reclame

jakkie
Topic Starter
Berichten: 25

#4 , 15 feb 2011 13:12

In bedoelde overeenkomst staat geen bedrag vermeld; er is ook geen goedkeuring AV gezien verkoop na laatste (vorige) AV gebeurde; de mededeling gebeurde - gezien het tijdsbestek - slechts éénmaal. Bij vraag om info kreeg ik zo goed als geen antwoord : ' ...zijn wij genoodzaakt het tarief voor het vervolledigen van onze taak conform art577-11§1-§2 aan te passen naar 363,00 euro...' , en bij navraag : ' Ik herhaal : 363,00 euro is een privatief ereloon die wij rekenen voor de bijkomende prestaties tgv art....'.

Ik neem aan dat een syndicus niet perfect taalvaardig dient te zijn, maar ik meen wel recht te hebben op een duidelijke en volledige uitleg. Elders las ik dat het tarief voor het verstrekken van dergelijke info niet wettelijk bepaald is, maar kan dit bedrag dan zomaar willekeurig en eenzijdig bepaald worden ? En wat indien niet akkoord ?

LSQ308
Berichten: 81

#5 , 15 feb 2011 22:11

Ik zou niet betalen en dit punt (bepalen van de kostprijs bij eigendomsoverdracht) op de agenda van de volgende AV laten plaatsen.
Benieuwd naar de redactie van de syndicus ... :lol:

jakkie
Topic Starter
Berichten: 25

#6 , 23 feb 2011 00:34

Kan de AV hierover beslissen ?
Er wordt mij gevraagd dit bedrag (363 euro) te storten op rekening van de eigenaarsvereniging, zodoende...
Kan ik dit op de agenda van volgende AV laten plaatsen - omwille van de voorziene verkoop binnen enkele maanden (2?), en gezien de AV plaatsvindt in december 2011...?
Volgens ervaring gaan eigenaars in AV zoals gewoonlijk geen enkel woord van kritiek uiten, en akkoord gaan met voorstel syndicus.
Ik verdenk de syndicus van onredelijk winstbejag en bedenkelijke praktijken... :
wat is hier tegen te ondernemen ?

pluistje
Berichten: 9

#7 , 24 feb 2011 11:07

bij ons betalen we 290 euro per jaar per appartement (rand Brussel). ook niet verniet en de syndicus doet eigenlijk niet veel behalve de jaarlijkse onkosten doorsturen. Ja daarbovenop komen nog de bijkomende kosten van postzegels ed.
Met de nieuwe wetgeving kunnen we wel van die syndicus vanaf maar weinigen voelen zich geroepen om de taken op zich te nemen. De meeste appartementbewoners zijn huurders en de verhuurders zien het enkel als opbrengsteigendom (voor zover dat nog iets opbrengt).

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”