Slechts gedeeltelijk uitgevoerde herstelwerken

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

Slechts gedeeltelijk uitgevoerde herstelwerken

#1 , 11 feb 2011 20:40

Geachte Forumgenoten,

Bij deze heb ik een behoorlijk lastig gevalletje in verband met niet volledig uitgevoerde herstellingswerken.Ik mag hopen dat ik hiervoor in de juiste sub-rubriek zit.Zal het even kort proberen samenvatten.Naast mijn moeder heeft men twee jaar geleden een nieuwbouwappartement gebouwd.Nu is er door de werken (heipalen ingeklopt,het "werken" van het nieuwe gebouw,...)schade ontstaan aan de woning van mijn moeder.Er zijn rondom barsten ontstaan,niet echt grote kanjers,maar toch,de keukenvloer en livingvloer zijn door het zetten van deze aanbouw omhooggekomen,etc..Nu heeft de bouwheer hiervoor een expert laten langskomen om de schade vast te stellen.Die heeft alles zorgvuldig bekeken en genoteerd,en is tot de vaststelling gekomen dat al de schade moet hersteld worden.De bouwheer heeft hiervoor een bedrag van de verzekeringsmaatschappij uitgekeerd gekregen.Nu heeft hij van dit bedrag enkel de keukenvloer laten herstellen,maar de rest niet.Hij heeft aan mijn moeder een KOPIE van een fax overhandigd die beweert dat mijn ouders akkoord gegaan zijn dat hij dat bedrag aan hen heeft uitgekeerd.Hierin staat dus dat daarmee alle schade vergoed werd en dat mijn ouders van het uitgekeerde geld de herstellingswerken zelf zouden(laten)uitvoeren.Nu zegt mijn moeder(mijn vader is spijtig genoeg intussen overleden)dat ze in GEEN geval een document hebben getekend voor akkoord met de schadevergoeding,omdat mijn vader dit destijds nooit wilde doen.Hij wilde dat de bouwheer de werken zelf liet uitvoeren door een firma.Ik geloof mijn moeder oprecht,zij zal hier nooit voor liegen.De bouwheer heeft die kopie gegeven met hun "zogezegde" handdtekeningen op,maar die verschillen erg van de originelen.Ik heb hem al twee keer gemaild met de vraag om het origineel document door te sturen,maar hierop reageert hij gewoon niet.Dus als je het mij vraagt:schriftvervalsing en oplichting van de verzekering.Maar dit zijn natuurlijk al zware aantijgingen om een klacht in te dienen.Men heeft aangeraden om hier eerst eens naar een vrederechter te stappen.Heeft iemand hier soms enige ervaring mee?Of de nodige tips misschien?Die kerel profiteert gewoon van het feit dat mijn vader er niet meer is en ziet een gemakkelijke prooi in mijn moeder.Hij heeft de rest van het uitgekeerde verzekeringsgeld gewoon in eigen zak gestoken.Maar bewijs zomaar iets aan de nodige instanties.
Vriendelijke groeten!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 13 feb 2011 16:19

Wil je dit burgerrechtelijk of strafrechtelijk aanpakken?

El Stavio
Topic Starter
Berichten: 37

#3 , 13 feb 2011 23:15

Hallo Float,
Wat ik kan verstaan onder het begrip "valsheid in geschriften" zal dit waarschijnlijk onder strafrecht vallen.Ik heb aan mijn moeder gevraagd om zoveel mogelijk documenten te verzamelen met de originele handtekening van mijn vader,om toch ietwat bewijsmateriaal te hebben.Volgens een kennis kan een schriftkundige redelijk goed achterhalen of er effectief is geknoeid met de handtekeningen.Maar indien we met een dergelijke klacht,wat toch al geen geringe beschuldiging zou zijn natuurlijk(valsheid in geschriften en oplichting van een verzekeringsmaatschappij)naar het gerecht stappen,heb ik de vrees dat de tegenpartij ons kan beschuldigen van(onterechte) laster en eerroof.Enfin,ik ben niet echt zo goed thuis in het juridische wereldje en maak me misschien wat te vlug zorgen.Alvast bedankt voor je reactie!

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 16 feb 2011 20:44

Vooraleer je iets onderneemt, neem contact op met een advocaat. In de meeste gevallen is het eerste gesprek gratis! :-)
Je kan ook een burgerrechtelijke procedure volgen voor die mogelijke valsheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”