rapport opgesteld door de commissaris van de rekeningen

vraagbaak
Topic Starter
Berichten: 8

rapport opgesteld door de commissaris van de rekeningen

#1 , 08 feb 2011 14:59

Ik ben voor het eerst belast met het opstellen van het rapport als commissaris van de rekeningen van een mede-eigendom bestaande uit 216 kavels en heb een paar vraagjes:
- op 01-06-2010 is bij AV een nieuwe syndicus benoemd: hierdoor zijn er dit jaar 2 afrekeningen: van de oude en de nieuwe syndicus. Ben ik verplicht 2 rapporten te maken of mag ik alles samenvatten in 1 rapport
- verschillende mede-eigenaars zijn bang dat de nieuwe syndicus de nieuwe wet op de mede-eigendom aan zijn laars zal lappen (vb: het voeren van een boekhouding met vermelding van een eenvoudig rekeningstelstel, het vervangen van de benaming "RAAD VAN BESTUUR" door "RAAD VAN DE MEDE-EIGENAARS". Moet ik hiervan gewag maken in mijn rapport of is dit een punt te zetten op de agenda van de AV.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 08 feb 2011 15:53

De eerste vraag die gesteld moet worden is: welke bevoegdheden heeft de algemene vergadering u toegewezen en welke verplichtingen heeft ze u opgelegd om uit te voeren?

vraagbaak
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 09 feb 2011 08:33

Mijn bevoegdheid bestaat in het nazicht van de rekeningen. Er is niets anders gespecifieerd.

Reclame

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#4 , 09 feb 2011 08:51

Ik zie niet onmiddellijk een probleem wanneer je over hetzelfde boekjaar 1 verslag maakt.
Er is toch een RME bij jullie? Lapt hij de regels al aan zijn laars of is dit een vermoeden?

vraagbaak
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 09 feb 2011 09:02

Inderdaad. Het zal vechten tegen de bierkaai worden om de nieuwe wet aangepast te krijgen.
Ik had laatst de syndicus aan de lijn en hij wou niet dat ik een verslag maak. Een simpele handtekening op het blad met inkomsten en uitgaven was voor hen ruim voldoende.
Dit gebeurt reeds 15 jaar zo en zien ze niet graag veranderd worden.

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 09 feb 2011 18:16

Als hij zich niet buigt, dan stap je naar de vrederechter om de beslissingen te laten annuleren.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#7 , 10 feb 2011 09:24

Inderdaad, een beetje assertiviteit doet soms wonderen. Als de syndicus voelt dat het "menens" is, zal hij hopelijk inzien dat het ook in zijn belang is, het spel correct te spelen. Ieder heeft zijn functie. Het is soms tijdrovend om de mede-eigenaars ervan te overtuigen wat hun gemeenschappelijk belang is. Volharden is de boodschap. Het heeft in een mij bekende VME meer dan 30 jaar geduurd om een nieuwe syndicus aan te stellen.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”