gemene muur of niet?

meesje
Topic Starter
Berichten: 475

gemene muur of niet?

#1 , 05 feb 2011 20:20

Er is een grote barst gekomen in een muur van mijn appartement. Hierdoor is niet alleen de muur zelf maar ook het behang en het schilderwerk van een muur in mijn appartement beschadigd over een lengte van verschillende meters. Mijn vraag is nu of ik zelf die muur moet laten herstellen op mijn eigen kosten of de herstelling ten laste valt van de gemeenschap.

Volgens de statuten van het gebouw zijn alle dragende muren gemeenschappelijk. De muur in kwestie is een deel van de dragende structuur in de volgende zin: de draagstructuur aan die kant van het gebouw is in beton (vertikale en horizontale balken - betonskelet dus), de ruimtes tussen de balken zijn opgevuld met metselwerk. Het is in zo deel van de "draagmuur" dat de barst is gekomen.

Sommige eigenaars zijn van oordeel dat de delen in metselwerk van de draagmuur niet gemeenschappelijk zouden zijn omdat enkel de betonstructuur van die muur gemeenschappelijk zou zijn. Maar de statuten vermelden enkel dragende muren en niet dragende betonstructuren, dus geen verwijzing naar enige betonstructuur (geraamte). Mijn vraag is nu of die barst als een barst in een gemeenschappelijke muur moet worden beschouwd of niet en wie moet instaan voor de herstelling. Hoe presenteer ik dit allemaal best aan de syndicus teneinde niet afgewimpeld te worden.
Waar een weg is is een wil.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
EvilFreD
Berichten: 677

#2 , 06 feb 2011 00:25

De stenen die niet gemeenschappelijk zijn mag je dus ook verwijderen en er b.v. een venster in plaatsen volgens die mede-eigenaren?
Denk het niet!

De hele muur is gemeen, ook de metselstenen.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”