verbouwingswerken

MONACO
Topic Starter
Berichten: 152

verbouwingswerken

#1 , 02 feb 2011 14:28

hoe lang mogen verbouwingswerken duren, uitgaande van het feit dat deze reeds tien jaar geleden gestart zijn, laatste aanvraag 2007. het betreft hier een doorgedraaide klusmaniak die alles regelmatig terug afbreekt en dan weer herbegint hetgeen een onuitstaanbare lawaaioverlast veroorzaakt voor de naaste geburen. Is reeds voor de vrederechter geweest, zonder resultaat niettegenstaande het art. dat het genot van ieders woning garandeert. Gemeente belooft veel maar doet niets bij sommige overtredingen. Gemeente in gebreke stellen of advocaat inschakelen met het risico bij negatieve uitspraak nog de kosten van de tegenpartij te moeten betalen ?
dank voor antw. mvrgr.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 02 feb 2011 15:10

Ik denk niet dater hier enige vorm van overtreding is zolang er geen bouwmisdrijf plaatsvindt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

westhoek
Berichten: 395

#3 , 02 feb 2011 16:52

Pak hem waar je hem kunt pakken. Verwittig gewoon eens de die gasten van het kadaster. Die komen met graagte eens een kijkje nemen, en owee als iets niet in orde is,.... BTW op de reeds uitgevoerde werken,..
Verder misschien het VEA, om te zien of ie verbouwt volgens de huidige energienormen, misschien is er ook een veiligheidscoordinator nodig. Milieu voor inspectie aanwezigheid septische put, vervuiling grond enzo ,...
mogelijkheden te over dus.
Doe dat anoniem, dat werkt.

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 02 feb 2011 19:44

, misschien is er ook een veiligheidscoordinator nodig. .
Veiligheidscoördinator is pas nodig als er meer dan één aannemer gelijktijdig werken uitvoeren. Bij een alleenwerkende doehetzelver is dat dus niet nodig.

westhoek
Berichten: 395

#5 , 02 feb 2011 21:57

, misschien is er ook een veiligheidscoordinator nodig. .
Veiligheidscoördinator is pas nodig als er meer dan één aannemer gelijktijdig werken uitvoeren. Bij een alleenwerkende doehetzelver is dat dus niet nodig.
Een veilgheidscoordinator is al nodig vanad de ontwerpfase. Die meer dan één aannemer gelijktijdig werken is al onzin. Het volstaat al 2 aanemers, bijv, een electricien die de kast komt nakijken en een andere een maand later die de gas komt aansluiten, heb je het al zitten.
Voor het simpel plaatsen van een veranda dus, heb je in principe al een veiligheidscoordinator nodig, ook al zal je alles zelf doen. Zoniet ben je juridisch niet ingedekt. De rest is cafépraat.
Ben je nog niet overtuigd ? Dan kan je hier http://www.navb.be/start/frame3_nl.htm" onclick="window.open(this.href);return false; alles lezen.
In mensentaal : Zie http://www.livios.be/nl/_build/_serv/_q ... &id_taal=1" onclick="window.open(this.href);return false;

Als je gaat bouwen of verbouwen en hiervoor een beroep doet op twee of meer aannemers (bv. een aannemer voor de ruwbouwwerken en een voor de elektrische installatie), is het sinds 1 mei 2001 verplicht een veiligheidscoördinator aan te stellen.
Alle bouwwerken in de ruime zin van het woord vallen onder deze coördinatieverplichting, ongeacht de bouwformule die je kiest. Alleen wanneer de algemene aannemer persoonlijk alle werken uitvoert – wat uiterst zelden gebeurt – is de coördinatieverplichting niet van toepassing. Ook belangrijk om weten is dat leveranciers en nutsmaatschappijen in sommige gevallen ook als aannemers worden beschouwd.

Jan S
Berichten: 397

#6 , 04 feb 2011 10:59

Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening
-------------------------------------------
Art. 4.6.1. Een stedenbouwkundige vergunning geldt voor een onbepaalde duur, behoudens indien uitdrukkelijk anders vermeld.

Art. 4.6.2. §1. Een stedenbouwkundige vergunning voor onbepaalde duur vervalt van rechtswege in elk van de volgende gevallen:
1° de verwezenlijking van de stedenbouwkundige vergunning wordt niet binnen twee jaar na de afgifte van de vergunning in laatste administratieve aanleg gestart;
2° de werken worden gedurende meer dan twee jaar onderbroken;
3° de vergunde gebouwen zijn niet winddicht binnen drie jaar na de aanvang van de werken.

De termijnen van twee of drie jaar, vermeld in het eerste lid, worden geschorst zolang een beroep tot vernietiging van de stedenbouwkundige vergunning aanhangig is bij de Raad voor vergunningsbetwistingen, behoudens indien de vergunde handelingen in strijd zijn met een vóór de definitieve uitspraak van de Raad van kracht geworden ruimtelijk uitvoeringsplan. In dat laatste geval blijft het eventuele recht op planschade desalniettemin behouden.

Indien de stedenbouwkundige vergunning voor onbepaalde duur uitdrukkelijk melding maakt van de verschillende fasen van het bouwproject, worden de termijnen van twee of drie jaar, vermeld in het eerste lid, gerekend per fase. Voor de tweede en volgende fasen worden de termijnen van verval dientengevolge gerekend vanaf de aanvangsdatum van de betrokken fase.

§2. Onverminderd §1 vervalt een stedenbouwkundige vergunning voor onbepaalde duur waaraan een sociale last, vermeld in artikel 4.1.16 van het decreet van 27 maart 2009 betreffende het grond- en pandenbeleid, is verbonden, van rechtswege indien de sociale last uitgevoerd wordt in natura en de werken niet zijn voltooid binnen de vijfjarentermijn, vermeld in artikel 4.1.20, §1, eerste lid, 2°, van voormeld decreet.

§3. Het verval van een stedenbouwkundige vergunning voor onbepaalde duur geldt slechts ten aanzien van het niet afgewerkte gedeelte van een bouwproject. Een gedeelte is eerst afgewerkt indien het, desgevallend na sloping van de niet afgewerkte gedeelten, kan worden beschouwd als een afzonderlijke constructie die voldoet aan de bouwfysische vereisten.

Art. 4.6.3. De Vlaamse Regering kan nadere regelen bepalen op het vlak van de stedenbouwkundige vergunningen voor een bepaalde duur, in het bijzonder de minimale en maximale geldigheidsduur ervan.
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

dual
Berichten: 56

#7 , 31 mei 2011 11:48

hoe zit het dan met verbouwingen?

Jan S
Berichten: 397

#8 , 31 mei 2011 13:37

hoe zit het dan met verbouwingen?
Voor verbouwingen kan een stedenbouwkundige vergunning ook verplicht zijn en gelden m.i. aldus dezelfde regels
Art. 4.2.1. Niemand mag zonder voorafgaande stedenbouwkundige vergunning:
1° 1° de hiernavolgende bouwwerken verrichten, met uitzondering van onderhoudswerken:
a) het optrekken of plaatsen van een constructie,
b) het functioneel samenbrengen van materialen waardoor een constructie ontstaat,
c) het afbreken, herbouwen, verbouwen en uitbreiden van een constructie;
Bovenstaand bericht omvat enkel mijn persoonlijk visie en geen sluitend juridisch advies.
Raadpleeg ook steeds de bevoegde overheid.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”