buur wenst erfdienstbaarheid te kopen

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

buur wenst erfdienstbaarheid te kopen

#1 , 31 jan 2011 14:29

Een buur wenst een 'ongeregistreerde erfdienstbaarheid', te laten registreren daar hij zijn huis verkoopt en alles in orde wenst te brengen voor die verkoop.
De enige uitweg die er is om de garage te verlaten is via mijn erf. Men zegt dat een huis met uitweg toch een € 25.000 meerwaarde heeft. Wat kan men, als afkoopsom, vragen om dan te laten registreren als erfdienstbaarheid? Het kan waarschijnlijk ook gratis, maar dat is zeker niet mijn bedoeling.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 31 jan 2011 15:25

Men zegt dat een huis met uitweg toch een € 25.000 meerwaarde heeft.
Het bedrag in kwestie ligt ondertussen een beetje hoger, maak er maar € 30.000 van.

Hoeveel u hiervoor kan vragen? Maak een afspraak met de buur en kijk wat deze bereid is te betalen.

Jullie kunnen ook altijd samen afspreken dat jullie samen afspreken om op dag X naar een paar immokantoren te stappen en te informeren wat volgens hen de meerwaarde is van een dergelijke uitgang in jullie regio. Maak hiervan het gemiddelde. Spreek op voorhand een prijssleutel af, eg. 25%/33%/50% van de gemiddelde prijs.

Anders gaat dit een lang verhaal worden dat voor de vrederechter eindigt...

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#3 , 31 jan 2011 15:39

Maar dan voorlopig wel in zijn nadeel. Want zolang de registratie niet gemaakt is kan hij zijn huis niet te koop aanbieden met uitweg.
Voor mij maakt 'een lang verhaal' mij niet uit daar ik de uitweg bezit, hij niet. En ten andere, ben ik nog altijd niet verplicht om uitweg te verlenen ook denk ik?

Reclame

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#4 , 31 jan 2011 15:40

Als er geen erfdienstbaarheid gevestigd is bent u tot niets verplicht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Lightning

#5 , 31 jan 2011 15:45

Als u toch voor het geld gaat, vergeet dan bovenop een deel van de waardevermeerdering van zijn eigendom ook de waardevermindering van uw eigendom niet in rekening te brengen :evil:.

vtec
Berichten: 170

#6 , 31 jan 2011 15:45

ik vind met Google niet direct iets terug over wat een 'ongeregistreerde erfdienstbaarheid' juist is (de eerste hit is wel deze post - straf :wink: ), is dat een vorm van goodwill (in dit geval van overweg) die door de betrokken partijen op papier is gezet?

bartvdv
Berichten: 1911

#7 , 31 jan 2011 15:53

Maar als zijn garage daar al staat en als er geen ander weg is, wat dan? Of is het een onvergunde garage?

meesje
Berichten: 475

#8 , 31 jan 2011 15:57

Wie heeft hem dan die doorgang verleend?
Waar een weg is is een wil.

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 31 jan 2011 15:59

Onvergunde garages worden "moeilijk" met de nieuwe wetgeving... dient men niet eerder te spreken van "onaangemelde" garages?

Argon
Topic Starter
Berichten: 89

#10 , 31 jan 2011 16:12

zie ook eerdere vraag/post "volgens mij, eenzijdig verzwaren erfdiensbaarheid'

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”