foute facturen syndicus

Jan Solders
Topic Starter
Berichten: 108

foute facturen syndicus

#1 , 30 jan 2011 13:55

Als de commissaris een fout vind in de rekeningen, mag hij dan van de syndicus eisen dat die dadelijk wordt rechtgezet. Zelfs al zijn de rekeningen al verzonden. Of heeft de syndicus het recht deze fout recht te zetten bij de volgende afrekening. Ik spreek hier niet over enkel euro's natuurlijk, maar om een redelijk bedrag.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
frieda.M
Berichten: 129

#2 , 31 jan 2011 15:31

Onze syndicus verbeterd de fouten alvorens de rekeningen naar de mensen te sturen Volgens mij moet hij dit verbeteren en niet wachten om het recht te zetten bij een volgende afrekening. Of dit wettelijk zo voorzien is weet ik niet.

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#3 , 01 feb 2011 11:22

M.i. rapporteert de commissaris van de rekeningen slechts éénmaal per jaar tijdens de AV. Het is pas dan dat de rekeningen van de VME worden besproken, goedgekeurd of gewijzigd. Daarop kan de syndicus de nodige rechtzettingen doen.
Stelt de commissaris tussentijds vast dat er foute facturen ( en dus betalingen ) dan dient hij dit uiteraard te noteren voor zijn verslag.
De syndicus vragen de rekeningen opnieuw te maken lijkt me overdreven. Dit vergt heel wat werk en tijd en naar ik aanneem werden deze rekeningen toch voorafgaandelijk goedgekeurd door de AV. Was dit niet het geval dan kan de AV, zoals boven vermeld, de nodige wijzigingen doorvoeren op basis van het rapport van de commissaris of beter nog op voorstel van de syndicus zelf. Een syndicus kan zich immers ook vergissen !

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 01 feb 2011 11:32

“Art.577-8/2. De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Onderzoek vooraf wat het reglement van mede-eigendom hierover bepaalt. Bij ontbreken van bepalingen hierover in het reglement van mede-eigendom kan die commissaris hoogstens verslag uitbrengen aan de raad van mede-eigendom en aan de syndicus.

“Art.577-6...§ 4. Te allen tijde kunnen één of meer mede-eigenaars, dan wel de raad van mede-eigendom zo er een is, de syndicus de punten meedelen waarvan zij willen dat ze op de agenda van een algemene vergadering worden geplaatst...”(B.W.).

Iedere mede-eigenaar alsmede van de raad van mede-eigendom kunnen dus het verslag van de commissaris doen agenderen. De commissaris van de rekeningen is niet noodzakelijk mede-eigenaar.

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht :...11° het de mede-eigenaars mogelijk te maken inzage te nemen van alle niet-private documenten of gegevens over de mede-eigendom, en wel op alle wijzen die zijn bepaald bij het reglement van mede-eigendom, of door de algemene vergadering, en, met name, via een internetsite...”(B.W.).

Iedere mede-eigenaar moet aldus inzage kunnen nemen van het verslag van de commissaris.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

frieda.M
Berichten: 129

#5 , 01 feb 2011 16:14

Een commissaris rapporteert 1 maal , noteert in zijn verslag enz enz
Rekeningen slechts 1 maal per jaar controleren is een catastroof. Wij krijgen 4 rekeningen per jaar en controleren dus 4 maal en dat is heel hard nodig. Dus als ik mr Mortier goed begrijp mag men de syndicus niet lastig vallen dat de eerste trimester van het jaar er een factuur wordt aangerekend die 10 maal te duur is (was fout) .Ik denk dat we juist streng moeten zijn voor de syndicus en hem niet een jaar moeten geven om iets recht te zetten, dat is toch ongehoord. Een syndicus kan en mag zich vergissen maar moet m.i die vergissing zo vlug mogelijk rechtzetten.(hij wordt zeer royaal betaald)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”