notaris en bouwmisdrijf

azery1
Topic Starter
Berichten: 71

notaris en bouwmisdrijf

#1 , 26 jan 2011 17:29

:oops: :oops: :oops: Na aankoop van een appartement 1998) bleek achteraf een bouwmisdrijf gepleegd te zijn (niet naar plan afgewerkt 5de en 6de verdieping. Bij navraag bij de orde der notarissen te gent kreeg ik als antwoord dat de notaris geen fout gemaakt had. Bij navraag bij de gemeente deelde mij echter mede dat geen enkele inlichting was aangevraag ivbm bouwmisdrijf op betreffend appartementblok. Kan ik nog verhaal uitoefenen tov de notaris? Wat zijn de verjaringstermijnen? Ik heb ondertussen het appartement kunnen verkopen (2009) maar aan een veel lagere prijs en de akte "verzwaard" met kennisgeving van het bouwmisdrijf. Het bouwmisdrijf is enkel jaren na aankoop maar uitgekomen met een allerte notaris en zo is de bal gaan rollen. Is er nog verhaal mogelijk en op wie? Dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 28 jan 2011 09:20

‘Na aankoop van een appartement 1998) bleek achteraf een bouwmisdrijf gepleegd te zijn’ dient getoetst aan de wetgeving van toepassing op DAT MOMENT,zijnde Gec.Decr.Vl.Parl. 22 oktober 1996 betreffende de ruimtelijke ordening,B.S.970315,6106(Stedenbouwdecreet)

“Art.5.2.1(=Art.42 Stedenbouwdecreet)§1.De instrumenterende ambtenaar vermeldt in alle...akten...1°.of er voor het onroerend goed een stedenbouwkundige vergunning is uitgereikt..."(15 mei 2009 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening).

Vraag op uw gemeente de volledige en exacte tekst van voornoemd art.42.Stedenbouwdecreet,die niet meer beschikbaar is op het internet.

Dat er voor het onroerend goed een stedenbouwkundige vergunning zou uitgereikt zijn belet niet dat er onvergunde gedeelten kunnen bijgebouwd zijn,die pas later aan het licht kwamen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”