Isolatie dak een gemeenschapsplicht of niet?

ochssee
Topic Starter
Berichten: 3

Isolatie dak een gemeenschapsplicht of niet?

#1 , 15 jan 2011 09:12

Mijn man en ik zijn eigenaar sinds 2008 van een dakappartement dat de gehele bovenverdieping beslaat van een gebouw. Er waren sporen van daklekkage bij aankoop. Het dak werd toen gerepareerd. Sinds medio 2010 ontdekken we nieuwe lekkage dak. Er wordt weer gerepareerd. Na de overvloedige regenval in oktober wordt niet alleen het plafond maar nu ook het in 2008 gerenoveerde parket beschadigd. Wij wonen voornamelijk in het buitenland en merken schade slechts schoksgewijs op. Daardoor wordt er nog langzamer gereageerd door de gemeenschap bij het nemen van beslissingen. Medio december 2010 wordt besloten dak te renoveren, te laat voor ons om in aanmerking te komen voor subsidie in 2010. Ook weigert gemeenschap bij te dragen aan isolatie want volgens basisakte krijgt penthouse 15% korting op verwarmingsrekening. Voorlopig wonen wij in de winter niet in de flat, de rekening is dus bijzonder laag. Vraag: Is het mede-eigendom idd niet verplicht tot isoleren? Ons dakappartement beslaat de gehele oppervlakte van het gebouw, de eigenaars vinden dat zij niet hoeven bij te dragen want het penthouse isoleert hun appartementen en wij krijgen immers een korting op onze vewarmingsrekening... Dank voor uw antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#2 , 15 jan 2011 19:22

Ik leid uit uw vraag af dat het dak van het dakappartement tot de gemene delen behoort. Aangezien er geen wet is die verplicht te isoleren blijft het een beslissing van de VME. U kan dus niet verplichten, wel toelating vragen om op uw kosten te mogen isoleren.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”