taken raad van mede-eigendom/commissaris van de rekeningen

stephanie_D_A
Topic Starter
Berichten: 15

taken raad van mede-eigendom/commissaris van de rekeningen

#1 , 14 jan 2011 22:19

Ik heb een appartement en wordt zodoende geconfronteerd met gemene delen. Ik heb kennis genomen van een nieuwe wet m.b.t. deze gemene delen. Ik heb daar de volgende vraagjes over :
-wat moet/mag de raad van mede-eigendom al dan niet doen?
-wat moet/mag de commissaris van de rekeningen al dan niet doen?

Mij lijkt de functie van commissaris van de rekeningen belangrijker. Hij/zij kijkt immers –als ik het goed voor heb- het financiële beheer van de vereniging na.
En met een appartementgebouw van 30 of meer appartementen is heel wat geld gemoeid!

Wat is het verschil tussen deze dienaars van de vereniging?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 jan 2011 08:59

Raad (art. Art. 577-7, §1, 1°, c BW):
"De algemene vergadering beslist bij meerderheid van drie vierden van de stemmen in elke mede-eigendom omvattende minder dan twintig kavels, met uitzondering van kelders, garages en parkeerplaatsen, over de oprichting en de samenstelling van een raad van mede-eigendom, die enkel kan bestaan uit mede-eigenaars, en die tot taak heeft erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2.
Daartoe kan de raad van mede-eigendom, nadat hij de syndicus op de hoogte heeft gebracht, kennis nemen en een kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer door deze laatste of betrekking hebben op de mede-eigendom.
Behoudens de bij wet aan de syndicus en de algemene vergadering toegekende bevoegdheden kan de raad van mede-eigendom elke andere opdracht of delegatie krijgen, zo de algemene vergadering daar met een meerderheid van drie vierde van de stemmen toe beslist. Een door de algemene vergadering verleende opdracht of delegatie mag slechts betrekking hebben op uitdrukkelijk vermelde handelingen en geldt slechts voor één jaar.
De raad van mede-eigendom bezorgt de mede-eigenaars een omstandig halfjaarlijks verslag over de uitoefening van zijn taak."

Voorbeelden van gedelegeerde bevoegdheden: ondertekening syndicuscontract, tussenkomst in authentieke akten, toezicht bij het opstellen van de begroting, ...

De raad heeft een toezichtsfunctie.
De vereniging heeft voornamelijk een beheersfunctie via de algemene vergadering. Zij kunnen natuurlijk ook toezicht uitoefenen, maar dit wordt nu afgesplitst naar de raad.

Commissaris (art. 577-8/2 BW):
"De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald."

Je kan het best kijken naar welke bevoegdheden de commissaris heeft bij een vennootschap en die hierop afstemmen.
Voorbeelden: ten alle tijde toegang tot de documenten, vragen stellen, ...

Beide functies zijn belangrijk, maar ieder voor zijn 'afdeling'.

stephanie_D_A
Topic Starter
Berichten: 15

#3 , 17 jan 2011 20:24

Je kan het best kijken naar welke bevoegdheden de commissaris heeft bij een vennootschap en die hierop afstemmen.
Voorbeelden: ten alle tijde toegang tot de documenten, vragen stellen, ...
Kan iemand mij meedelen wat de bevoegdheden van een commissaris bij een vennootschap juist inhouden, of waar ik die eventueel kan terugvinden?

Bedankt!

Reclame

stephanie_D_A
Topic Starter
Berichten: 15

#4 , 19 jan 2011 18:27

Niemand? Mag ik daaruit besluiten dat een commissaris van een vereniging zijn toch niet zo eenvoudig is?

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#5 , 19 jan 2011 18:41

Toch een "begin" van antwoord geven. De commissaris kijkt na of alle facturen op elkaar volgen en genummerd zijn. Elke betaling door de syndicus moet worden gestaafd aan de hand van een factuur. Had de syndicus het recht om een bepaalde betaling uit te voeren ( vb. beslissing AV,... )? Sommige syndici springen nogal gemakkelijk om met de gelden van de VME. Zo bijvoorbeeld bij het "regelen" van een schadegeval ten voordele van een mede-eigenaar. Klopt de balans ? Zijn er achterstallige betalingen ? Enz.

Vandebos
Berichten: 16087

#6 , 19 jan 2011 21:06

De taken van de commissaris worden bepaald door de AV. Logica volgend mag ervan uitgaan dat deze de rekeningen en bewegingen erop afpunt aan de hand van de facturen. Alle andere mogelijke taken waarmee men de commissaris kan belasten hangen af van:

- het werk dat deze wil verrichten
- de mate waarin de av de syndicus vertrouwt
- Het KB boekhouden dat bepaalt welke boekhoudkundige regels de syndicus MOET respecteren. Dit KB is nog steeds niet verschenen, het wordt in feite nog steeds onderhandeld. Ik heb geruchten gehoord dat de bevoegde commissie eind deze maand, begin volgende maand, terug samenkomt en dat de tekst zijn definitieve vormt benadert. Misschien dat er anderen zijn dat dit kunnen bevestigen of meer concretiseren?

Tot dit KB er is, is het moeilijk de taak van de commissaris verder dan gewone controle te bepalen. Nog eventjes geduld...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”