Na goedkeuring op een AV besteld de syndicus een nieuwe achterdeur in een appartementsgebouw.
De deur dient uitgevoerd te worden in wit gemoffend aluminium. De offerte maakte melding van een grijze kleur (Ral 7002) Bestelling wordt gegeven begin augustus met de vermelding dat het dringend is, gezien de oude deur totaal versleten is en niet meer degelijk sluit.
Een eindatum voor de uitvoering wordt niet vermeld.
Na 2 maanden nog steeds geen deur. Aan de syndicus zegt de aannemer dat de profielen nog steeds niet zijn aangekomen. Begin december belt hij nog eens en zegt dat het nu werkelijk dringend is, gezien de deur helemaal niet meer sluit.
Er wordt beloofd dat ze er nog voor de feestdagen zou staan. Op 23 december bel ikzelf, als lid van de RvB, naar de aannemer, en dan wordt het de eerste week van 2011. Nu is er beloofd de deur te plaatsen volgende vrijdag. Na samen met de aannemer nog eens de bestelbon te hebben overlopen blijkt dat de deur in de grijze kleur werd afgewerkt, niettegenstaande er een witte besteld was. Alle buitenschrijnwerk in de achtergevel is wit van kleur.
Nu heeft de RvB aan de syndicus de opdracht gegeven met de aannemer overeen te komen dat deze een korting dient te geven van 15 %, en dan mag hij de grijze deur plaatsen. Zonder korting dient hij een nieuwe witte deur te leveren en dit binnen de 4 weken, ander een bijkomende korting van nog 5% per week vertraging.
Syndicus weigert nu dit met de aannemer te bespreken omdat hij niet wil "marchanderen" .
Toch nog even zeggen dat dezelfde aannemer vorig jaar al fouten maakte bij het vernieuwen van de voordeur en de brievenbussen. Deze voordeur werd 10 cm te smal gemaakt (80 cm ipv 90 cm). Ook toen heben wij de syndicus voorgesteld om een korting te bedingen, maar uiteindelijk betaalde hij toch, achter onze rug, de volledige faktuur.
Mijn vraag nu: mag een syndicus een dergelijke vraag van de RvB weigeren uit te voeren?