wielklem plaatsen op wagen

Gert Lommers
Topic Starter
Berichten: 7
Locatie: Aalst

wielklem plaatsen op wagen

#1 , 09 jan 2011 19:44

Beste mensen,

Kan iemand mij zeggen of het wettelijk en correct is om een huishoudelijk reglement te voorzien waarbij het plaatsen van een wielklem wordt voorzien voor voertuigen die geparkeerd staan op de gemeenschappelijke delen?
Boete is voorzien in reglement vooraleer de klem wordt verwijderd en bord maakt duidelijk dat het gaat over privé eigendom.
Ook reglement hangt uit in de ingang

Gert

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 09 jan 2011 20:01

zie op dit forum oa mijn teksten met zoekwoord wielklem.
Niet vergeten te verwijzen naar veldwetboek art 87 °$ dan ben je volledig gedekt en kan zelfs de politie optreden. Lees mijn teksten maar

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 11 jan 2011 10:26

“Art.54bis.In de door de Koning bepaalde gevallen van parkeerovertredingen kan het voertuig met een wielklem worden geïmmobiliseerd.”(16 MAART 1968. - Wet betreffende de politie over het wegverkeer).

De Koning bepaalde,bij mijn weten,totnogtoe die gevallen niet en de enkele parkeerovertreding volstaat niet voor de toepassing van voornoemd art.54bis.

“Art.87.Met een geldboete van een euro tot tien euro worden gestraft:...8°.Zij die,zonder noodzaak en ondanks verbod van de eigenaar,gebruik maken van een weg die aan een bijzondere persoon toebehoort”(Veldwetboek).
Werd dit misdrijf gepleegd dan kan de politie het ook verbaliseren.

Een wielklem plaatsen op andermans voertuig kan ‘onbruikbaarmaking,met het oogmerk om te schaden’ zijn in de zin van art.521 Strafwetboek.

Het eerste misdrijf rechtvaardigt het tweede niet.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Franciscus
Berichten: 38596

#4 , 11 jan 2011 13:14

Zie mijn teksten ( oa van Unizo) en het werd in het verleden toegepast WEL op privaat terrein MET huishoudelijk reglement en kennisgeving (tekst opgehangen bij ingang).
U kan trouwens ook het voertuig laten wegtakelen.
Zaak is toen verschillende malen gebeurd (wielklem) met de nodige tamtam van de 'misbruikers' maar allemaal op een sisser afgelopen.
Resultaat na enkele weken was er geen probleem meer met foutparkeerders.
Heel dossier in handen toen van de firma die met haar juristen blijkbaar wel wist hoe het moest.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”