Tussentijdse facturen

winter
Topic Starter
Berichten: 41

Tussentijdse facturen

#1 , 06 jan 2011 22:16

Is het normaal dat een syndicus opeens tussentijdse facturen stuurt? Ik dacht dat het normaal is dat we een 2 tal weken voor de algemene vergadering een jaarafrekening bekomen. Die kan dan besproken en uitgelegd worden op deze jaarlijkse algemene vergadering waarna ontlasting gegeven wordt.
Nu krijgen we bericht dat de syndicus deze maand de afreking voor water en verwarming wil uitsturen. Ik denk dat hij wel bijkomende provisie kan opvragen en ik vind tussentijdse facturen zenden een rare werkwijze.
Ben ik daarin verkeerd?
MVG

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
winter
Topic Starter
Berichten: 41

#2 , 07 jan 2011 11:23

Vorig jaar kregen wij een totaal verkeerd berekende afrekening. Er werd nog altijd geen correcte afrekening bezorgd en ook nog geen AV. Hoe kunnen wij nu weten of deze factuur correct gaat zijn?
Ben ik totaal verkeerd?
kan iemand mij een antwoordje geven?
Met dank.
MVG

j.demoor
Berichten: 10360

#3 , 08 jan 2011 10:41

“Art.577-8...§ 4. Ongeacht de bevoegdheid die hem door het reglement van medeëigendom wordt toegekend, heeft de syndicus tot opdracht : 5° het vermogen van de vereniging van mede-eigenaars te beheren...17° de boekhouding van de vereniging van mede-eigenaars te voeren op een duidelijke, nauwkeurige en gedetailleerde wijze, volgens het door de Koning op te stellen minimum genormaliseerd rekeningenstelsel...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Die opdrachten houden niet de bevoegdheid in VOORSCHOTTEN op te leggen die niet door de Algemene Vergadering vooraf zijn goedgekeurd of afrekeningen te versturen van bewezen UITGAVEN buiten de door het Reglement of die vergadering vastgestelde periodiciteit.

“Art.577-8/2.De algemene vergadering wijst jaarlijks een commissaris van de rekeningen aan, die al dan niet mede-eigenaar is, wiens verplichtingen en bevoegdheden bij het reglement van mede-eigendom worden bepaald.”(B.W.).

“Art.577-8. §1...Het mandaat van de syndicus mag niet langer zijn dan drie jaar, maar kan worden hernieuwd door een uitdrukkelijke beslissing van de algemene vergadering...”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”