nieuwbouw

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

nieuwbouw

#1 , 05 jan 2011 19:45

ik bezit 2 woonhuizen die zullen gesloopt worden met het oog op een nieuwbouw . Plans zijn binnen . Rechts van mij staat een appartermentsblok en ik zal daar dus tegenaan een nieuwe muur bouwen, dezelfde hoogte, en voorzie hier weinig moeilijkheden . links staat ook een appartementsblok maar de scheidingsmuur staat volledig op buurman zijn grond , hij heeft zelfs 20 cm ingesprongen op zijn eigen grond . Mag buurman weigeren dat ik tegenaan zijn appartementen begin te bouwen of kan hij me verplichten de scheidingslijn (perceelsgrens) te volgen ? ik zou natuurlijk een vergoeding betalen voor die strook van 20cm op zeg maar 15 meter diep .Anders gaat er een gat gapen tussen de 2 appartementsblokken van 20cm en dat trekt ook op niets vind ik. Dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 05 jan 2011 20:19

Ik denk zelf dat dergelijke "gaten' tussen 2 gebouwen bij wet verboden zijn, zeker volgens sommige gemeentelijke reglementen. Het is en blijft een opening waar geen onderhoud kan aan gebeuren, en die alleen maar voor problemen kan zorgen.
Mijn werkgever had zo een pand, waarvoor ik het beheer deed, waar tussen buur en pand zelf ongeveer 40 cm openinge was. Hier had zich in de loop der garen een hoop vuil verzameld, tot er eens een brandje kwam ingevolge een vuurpijl die hier op een nieuwjaarsnacht was ingevallen.
Brandweer heeft een gat moeten kappen in de muur (achter de toog, want het was een cafe).
Later werden we er door het stadsbestuur toe verplicht, om samen met de buur, en op gezamelijke kosten, de ruimte op te kuisen, en er bovenaan een dak op te kleggen.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#3 , 05 jan 2011 20:31

En wat is de huidige situatie (dus voor de sloop)?
Is er al een bouwvergunning? Daarin zou de gemeente bepaalde voorwaarden kunnen opleggen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Reclame

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 jan 2011 23:39

Ik denk zelf dat dergelijke "gaten' tussen 2 gebouwen bij wet verboden zijn
Ik denk het niet. Kennissen van mij hebben net nog een nieuwbouw gezet, op 10 cm afstand van een bestaand gebouw (krot volgens mijn kennissen, maar nog altijd bewoonbaar). Plannen goedgekeurd door stedenbouw en gemeente.

sleper
Topic Starter
Berichten: 391

#5 , 06 jan 2011 08:08

En wat is de huidige situatie (dus voor de sloop)?
Is er al een bouwvergunning? Daarin zou de gemeente bepaalde voorwaarden kunnen opleggen.
Nog geen bouwvergunning .

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”