RvM niet voor garagecomplex?

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

RvM niet voor garagecomplex?

#1 , 02 jan 2011 20:50

“Art.577-8/1.In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Mag er van uitgegaan worden dat ondanks het complex uitsluitend uit garages (bovengronds) bestaat, maar meer dan 20, geen "Raad van Mede-eigendom" opgericht dient te worden?

Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LSQ308
Berichten: 81

#2 , 04 jan 2011 22:06

Inderdaad.
Indien u een RvM noodzakelijk acht dien je aan de sy-ndicus schriftelijk te verzoeken dit punt op de agenda van de eerstkomende AV te plaatsen. Aanduiden van een commissaris is wel verplicht.

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 05 jan 2011 12:33

[quote="LSQ308"]Inderdaad.quote]

Bedankt voor uw reactie.

Niettemin wordt ik nog door twijfels overmand. In de wettekst is er sprake van kavels, strikt genomen zijn de 40 garages elk afzonderlijk een kavel. Vanuit dat oogpunt komt de verplichting voor de oprichting van de Raad van Mede-eigendom om de hoek kijken.

Zijn er nog mensen die dit item kunnen toelichten? Waarvoor mijn oprechte dank.

Vriendelijke groeten,

Reclame

LSQ308
Berichten: 81

#4 , 06 jan 2011 12:23

IK VERWIJS HIERVOOR NAAR ART. 577-8/1

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 06 jan 2011 16:25

IK VERWIJS HIERVOOR NAAR ART. 577-8/1
LSQ308, precies. Dit art. werd aanvankelijk geciteerd. Niettemin blijft het woord "KAVELS" vragen oproepen, vermist een garagebox feitelijk een kavel is.

Er vertoeft hier menig deskundige, graag zou ik hun visie op die aangelegenheid ook willen vernemen. Zodoende kan er beter een totaal beeld geschetst worden. Kunnen andere experten ook eens hun licht laten schijnen?

In ieder geval LSQ308 hartelijk bedankt voor uw inbreng.

Hier het bewuste artikel waar het over gaat.

“Art.577-8/1.In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Het Garagecomplex bestaat uit 40 afzonderlijke bovengrondse garages. Is een "Raad van Mede-eigendom" verplicht in dit geval?

Vriendelijke groeten,

Saltadoom
Topic Starter
Berichten: 46

#6 , 08 jan 2011 14:26

Probeer nog een laatste oproep. HELP, HELP !!! Stel hiermee het spreekwoordelijke gezegde op de proef: "dat de aanhouder wint". Zou het? :wink:

Voor ingewijden is mijn vraag waarschijnlijk zonneklaar (vandaar de weinige reacties) que interpretatie Art. 577-8/1. Naar analogie hiermee stelt Art. 577-8/17 "Elke mede-eigendom die met uitzondering van de kelders, de garages en de parkeerplaatsen minder dan twintig kavels omvat, mag een vereenvoudigde boekhouding voeren .....".

Persoonlijk denk ik dat garages uitgesloten worden. Desalniettemin roept het woord "KAVELS" onzekerheid op aangezien één kavel gelijkstaat met één garage denk ik dan. Dit zou impliceren dat een RvM opgericht dient te worden en de boekhouding uitgevoerd volgens het KB.

Veel appartementsgebouwen zijn voorzien van ondergrondse of aanpalende garages die één geheel, één gebouw vormen. De opdeling van kavels omvat de onderscheidende appartementen die men 'kavels' noemt. Dergelijke bouwwerken met bijvoorbeeld 18 kavels, 10 garages en 18 kelders worden niet verplicht en Raad van Mede-eigendom op te richten en mogen een vereenvoudigde boekhouding voeren.

Mijn aanvankelijke vraag handelt over een alleenstaand Garagecomplex bestaande uit meer dan twintig kavels, garages (40). Een appartementsgebouw is niet in wegen en velden niet te bekennen.

Hoe moet het Art 577-8/1;17 in deze geinterpreteerd worden? Zou graag jullie mening weten vermits het wel of niet oprichten van de Raad van Mede-eigedom in het geding is naast de wijze hoe de boekhouding zal dienen te gebeuren.

Hoop op een spoedige reactie vermits binnenkort de kwestie beslecht moet worden. Van harte bedankt.

Vriendelijke groeten,

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”