aanpassen statuten

Scoorenspits
Topic Starter
Berichten: 3

aanpassen statuten

#1 , 28 dec 2010 15:42

Geachte,


Begin dit jaar( 2010) kochten we een nieuwbouwappartement ( gebouw met 3 appartementen) Gezien de kleinschaligheid van het complex hebben we besloten op de eerste algemene vergadering dat we onder de eigenaars een syndicus gingen aanduiden. Nu heb ik via de media vernomen dat de wet op de mede-eigendommen een paar aanpassingen heeft doorgevoerd, o.a. een aanpassing van de statuten. Mijn vraag is nu, is dat nodig voor zo een klein complex met slechts drie appartementen en drie garages. Via via heb ik vernomen dat voor kleinere complexen een aanhangsel van de statuten volstaat en dat dit niet via een notaris moet gebeuren, ook niet moet ingeschreven worden, en ook door een advocaat mag gedaan worden. Deze aanpassing moet gebeuren voor september 2011???

Kunt U mij vrijblijvend gratis advies geven in deze materie en als er aanpassingen moeten gebeuren hebt U een visie op de eventuele kosten aub?


Dank bij voorbaat.
Vriendelijke groeten,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 dec 2010 09:24

Art. 19, §2 Wet van 2 juni 2010 tot wijziging van het Burgerlijk Wetboek teneinde de werking van de mede-eigendom te moderniseren en transparanter te maken:
"De syndicus bedoeld in artikel 577-4, § 1, derde lid, 4° van hetzelfde Wetboek legt binnen het jaar na de inwerkingtreding van deze wet een aan de artikelen 577-3 tot 577-14 van hetzelfde Wetboek aangepaste versie van de bestaande basisakte, het reglement van mede-eigendom en het huishoudelijk reglement ter goedkeuring voor aan de algemene vergadering. Voor zover de algemene vergadering op hetzelfde of een later tijdstip geen wijzigingen aanbrengt aan de basisakte, is voor de aangepaste tekst van het reglement van mede-eigendom geen authentieke akte vereist."

Verandering aan basisakte: authentieke akte
Verandering aan reglement van mede-eigendom: geen authentieke akte wanneer er geen verandering gebeurt aan de basisakte

Die aanpassing moet inderdaad gebeuren voor 1 september 2011, als die aanpassing daarna gebeurt, dan moet dat via een authentieke akte bevestigd worden.

Deze regeling geldt voor alle gebouwen in gedwongen mede-eigendom, er wordt geen onderscheid gemaakt naar grootte.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”