Schouw uitbreken in appartement.

P_Vermeersch
Topic Starter
Berichten: 1

Schouw uitbreken in appartement.

#1 , 27 dec 2010 14:49

Ik woon in een appartementsblok van 3 verdiepingen. Er zijn geen plannen te verkrijgen van dit gebouw. In de woonkamer staat een grote schouw die niet mag gebruikt worden er is een gemeenschappelijke afvoer van de schouw die ook door mijn woonkamer loopt. Het gebouw wordt verwarmd met cv, aangesloten op een gemeenschappelijke mazouttank.

Aangezien deze schouw allesbehalve mooi is, zou ik deze graag uitbreken, daar de schouw niet mag gebruikt worden, dacht ik dat dit geen probleem zou zijn. Mijn syndicus vertelde me echter dat dit niet mag, omdat het mogelijk is dat deze schouw ooit terug in gebruik wordt genomen (na goedkeuring op vergadering).

Klopt het dat ik deze schouw niet mag uitbreken?
Als ik zorg voor een afvoer (dus onderbuur met bovenbuur verbinden) ben ik dan in orde?
Aangezien de schouw niet mag gebruikt worden, mag ze toch afgebroken worden?

Alvast bedankt,
Pol.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 27 dec 2010 15:43

Plannen kan je gewoonlijk nog inkijken in de gemeente waar de bouwaanvraag werd ingediend. Soms kan je ook, mits een kleine vergoeding, er een kopie van krijgen.
De schouwkoker, dus de holle ruimte die CV ketel met het dak, en de buitenlucht, verbindt mag je inderdaad niet afbreken, zeker als hij eventueel later nog kan worden gebruikt.
Indien in uw appartement echter een decoratieve ombouw rond die schouw is gemaakt, dan is die volkomen privatief en mag je die wel afbreken.
De verbinding tussen uw onderbuur en bovenbuur moet echter STEEDS EN ONDER ALLE OMSTANDIGHEDEN verzekerd blijven.
Voor alle zekerheid, en goedwill naar uw mede-eigenaars toe, is het wel aangewezen dit te bespreken op de eerstvolgende AV, met voorlegging van een plannetje van wat je juist wel wil afbreken.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”