Tuinafsluiting.

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

Tuinafsluiting.

#1 , 24 dec 2010 12:15

Mijn vraag is simpel: mag ik mijn houten tuinschermen vastvijzen aan de betonnen palen van een afsluiting die op de grens van mij en mijn buur staat, zonder de goedkeuring van mijn buur? De tuinschermen staan wél volledig op mijn eigendom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 24 dec 2010 13:29

en van wie zijn de betonnen palen en afsluiting?
Indien deze afsluiting 'te paard' staat dus op de grensscheiding en of de afsluiting is van beide eigenaars dan mag u zaken aan de muur vastschroeven want dan is het uw muur.
In het ander geval dus niet uw muur (er is dus nooit een overname geweest) moet je eraf blijven.
U zal dan eerst de muur moeten overkopen ( uw kant)

pietje
Topic Starter
Berichten: 42

#3 , 24 dec 2010 14:24

De tuinafsluiting is destijds betaald voor 1/2 door mij en 1/2 door mijn buurman.
Dus besluit ik dat ik gewoon mijn tuinschermen mag vastzetten in de betonnen palen langs mijn kant, tenzij ik het toch verkeerd voorheb.

Reclame

sleper
Berichten: 391

#4 , 26 dec 2010 16:16

en van wie zijn de betonnen palen en afsluiting?
Indien deze afsluiting 'te paard' staat dus op de grensscheiding en of de afsluiting is van beide eigenaars dan mag u zaken aan de muur vastschroeven want dan is het uw muur.
In het ander geval dus niet uw muur (er is dus nooit een overname geweest) moet je eraf blijven.
U zal dan eerst de muur moeten overkopen ( uw kant)
Houdt dit in dat, wanneer ik morgen verhuis en mijn "nieuwe buurman" beweert dat hij de bestaande afsluiting alleen heeft bekostigt , ik er geen zeggenschap over heb of er niets mag aan bevestigen ? Stel hij kan aan de hand van betaalbewijzen aaantonen dat dit werkelijk zo is , kan hij mij dan laten betalen voor de helft ?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 dec 2010 19:42

Als jij destijds de helft van die betonnen afsluiting betaald hebt en ze staat "te paard" op de scheiding van de perselen, dan mag jij er je houten schermen aan bevestigen, en heb je GEEN toestemming van de buurman nodig. Je kan hem echter niet vragen voor de helft tussen te komen in uw houten schermen, want die staan volledig aan uw kant. Wel zien dat de bevestigingen van de schermen niet over het midden van de betonnen platen of palen komen.
@Slerper: Indien uw buurman kan bewijzen dat hij alleen eigenaar is van de afsluiting of muur, mag je er niets aan bevestigen, tenzij jij hem de helft van de waarde ervan betaald. Daarom is het altijd belangrijk hierover een dokument van muurovername op te maken, en te laten registreren. Bij verkoop van uw eigendom, kan je dat dan doorgeven aan de nieuwe eigenaar, of aan de notaris, die het dan in zijn akte kan vermelden.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”