nachtlawaai

VonVoorstadt
Topic Starter
Berichten: 2

nachtlawaai

#1 , 20 dec 2010 13:46

Beste,

We hebben een tijdje terug met ons kot een kotfeestje gegeven.
Op voorhand hadden we briefjes in de mensen hun bussen gestoken met daarop enkele gsm-nummers van de verantwoordelijken
voor die avond. Op het briefje stond ook vermeld dat indien er problemen zouden zijn met lawaai ze ons konden bellen en dat het
geluid dan minder zou worden gezet.

Om 00u30 stond de politie echter voor onze deur, we zijn niet eerst verwittigd geweest door de buurtbewoners nog door de politie, terwijl
ik dacht dat dit toch moest?
We hebben vriendelijk meegeholpen en 10 minuutjes later was iedereen al buiten.

Toch krijgen we nu nog een PV die kan oplopen tot maar liefst 250 euro!

We zijn van plan een aangetekende brief tegen dit PV te schrijven. Wat zetten we hier best in?


heel erg bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 20 dec 2010 14:07

U hebt blijkbaar een eigen wettelijke regeling uitgedacht. Ik stuur briefjes en dan mag ik lawaai maken.
En de politie moet eerst verwittigen wel als u mij het artikel kan aanwijzen in een wetgeving wil ik dat ook graag horen,
Wat men u heeft gezegd is het max bedrag voor een overlast boete
U had ook een PV kunnen krijgen voor geluidsoverlast. De bestraffing want dit is een wanbedrijf ligt 'iets' hoger buiten en geldboete is daar ook gevangenisstraf voor de verantwoordelijken en of huurder van de plaats en beslagname en verbeurdverklaring van de geluidsinstallatie.
Dit komt dan nog eens op uw strafblad.

Ik vind het heel tof dat u briefjes hebt rondgestuurd .. u had er misschien ook beter een einduur opgezet.

Wat denk u te bereiken met een aangetekende brief en aan wie te sturen???

U zult als verantwoordelijke al een verklaring hebben afgelegd of nog moeten afleggen.
Bij een Gemeentelijk Autonoom Sanctie PV kan je nadat je van de ambtenaar het PV met info hebt gekregen een wederwoord aangeven en gehoord worden.
Indien het als wanbedrijf werd weerhouden dus geluidsoverlast zal je door de politie terug uitgenodigd worden en daarna indien Parket vervolgd gedagvaard worden voor de correctionele rechtbank.

De politie hebben een vaststelling gedaan en daar PV van opgesteld tegen wat gaat u nu 'reclameren'
Laatst gewijzigd door Franciscus op 01 jan 2011 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 20 dec 2010 14:12

Het gemeentelijk politiereglement bepaalt tot welk uur er "lawaai" gemaakt mag worden. Uw briefje waarmee u de andere bewoners verwittigt is een mooi gebaar, maar daar houdt het ook mee op.
Iedereen die na het wettelijk uur last heeft van overmatig lawaai door derden kan en mag zo maar de politie bellen om dit te melden en een interventie te vragen. :shock:

Als u aangetekend wenst te reageren op de overlastboete om dit te minderen lijkt het me aangeraden eventjes de bedremmelde, wereldvreemde student uit Verwegafhanistan te spelen die niet wist dat je hier niet in open lucht met Kalashnikovs mag spelen na middernacht... Dat je het nooit meer zal doen, dat je al je AK 47's en RPG's hebt teruggezonden via TNT (fictief koeriersbedrijf met voor de gelegenheid toepasselijke naam) en of ze alsjeblieft de boete, gelet op je vlotte medewerking, zo laag mogelijk wensen te houden. (eerste overtreding enz enz...)

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 20 dec 2010 14:19

Lawaaioverlast is in principe zelfs niet gebonden aan uren.
Vrederechters aanvaarden tussen 22 en 6 ... maar dat is geen strafrechter.
Doe zoals Vandebos zegt verontschuldig u in uw antwoord .. eerste maal brave jongens en meisjes en direct gevolg gegeven aan vraag politie. Kans dat het € 50 wordt zal zijn. :D

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 dec 2010 14:54

Beste,

We hebben een tijdje terug met ons kot een kotfeestje gegeven.
Ik hoop dat jullie geen studenten "Rechten" waren :mrgreen:

VonVoorstadt
Topic Starter
Berichten: 2

#6 , 20 dec 2010 15:57

Beste,

We hebben een tijdje terug met ons kot een kotfeestje gegeven.
Ik hoop dat jullie geen studenten "Rechten" waren :mrgreen:
Ik hoop dat u geen kotbaas bent ;)

artemis
Berichten: 3293

#7 , 20 dec 2010 17:56

Hmmm, altijd een probleem die feestjes in studentenhuizen..... Ik kan er over meepraten want woon naast een vrij groot studentenhuis.

Als buur waardeer ik het als je verwittigd wordt en over een GSM-nummer beschikt (doen die naast ons meestal niet), al geeft jullie dat natuurlijk geen carte-blanche om lawaai te blijven maken.
Probleem is ook dat zo een situatie zich meestal regelmatig herhaalt. De ene keer geeft student x een feestje, de week daarop student y, enz. Heel vaak zijn die feestjes in de week, meestal op een donderdagavond of tijdens een vakantieperiode wanneer veel studenten afwezig zijn en de overblijvers denken dat ze het kot vrij hebben.
Elk jaar is er een nieuwe lichting en het zijn vooral de eerstejaars (met hun eerste verworven vrijheid) die het heel bont kunnen maken. Het probleem herhaalt zich opnieuw en opnieuw.
Begrijp dus dat sommige buren er al enkele extra grijze haren aan hebben overgehouden, het zal vast niet de eerste keer geweest zijn dat zij geluidsoverlast ondervonden.

Bij ons is een bijkomend probleem dat het studentenhuis achteraan een grote koer heeft die net naast onze slaapkamer ligt. Die koer trekt hen nog meer aan om er feestjes te organiseren. Boxen worden er dan gewoon buiten gezet en die koer die in een soort schacht ligt versterkt de muziek nog erger. Hoe harder de muziek, hoe harder de stemmen en het gegiechel en het gekrijs. Oorstopjes (ik heb alle merken en varianten) helpen dan niet.

Aanbellen zou een oplossing kunnen zijn, maar aan welke van de 48 bellen?
Wij hebben al zo dikwijls in pijama en kamerjas over onze terrasmuur geklommen om via het naburige dak boven die koer te gaan vragen (roepen, brullen, anders horen ze het niet) of ze stiller willen zijn. Zoiets doet een mens niet graag (zeker niet als je uit je bed moet komen) en je zoekt dan de snelste oplossing. De reactie die je dan vaak van de studenten te horen krijgt is er soms helemaal over :evil:
Bovendien heeft de ervaring mij ook geleerd dat rechtstreeks aanspreken soms maar even helpt. Na een kwartier staat de muziek weer even luid.

Wij hebben het nog niet gedaan maar ik begrijp dat men dan de politie belt.

Trek er een les uit en zeg het voort.

PS Owee als wij eens één gaatje in de muur boren tijdens de blok, dan hangen ze onmiddellijk aan onze bel. Maar wij zijn aanspreekbaar en bereikbaar (slechts één bel aan de deur) en houden rekening met hen, maar zij niet met ons en de andere buren. "Jamaar wij zijn toch studenten!" is hun meest gebruikte argument.

Vandebos
Berichten: 16087

#8 , 20 dec 2010 22:45

één oplossing Artemis. Elke blokperiode feestjes geven en grootschalige verbouwingen plannen... Voor de feestjes mag je me uitnodigen. :mrgreen:

Klassieke muziek helpt ook wel eens. De vijfde van B op 1200 Watt 4 Ohm geeft verbazingwekkende resultaten. Vereiste is wel dat er geen duivenmelkers in een straal van 500m wonen.

eylis
Berichten: 8840

#9 , 21 dec 2010 09:37

:lol: vandenbos dat doet er mij aan denken: wij hadden ooit een buurjongen die vanaf de namiddag tot snachts jump en hardcore draaide...We trilden gewoon door ons appartement, ons bed daverde door de slaapkamer, de kat permanent in de gordijnen en de baby's niet meer rustig te krijgen. soit, geprobeerd dat uit te leggen dat naast het lawaai, die perpetuele bassen snachts een tamelijke zware stress veroorzaakten en of dat na 22 uur een héél klein beetje stiller kon.
De Kerel bekeek ons alsof het in Keulen donderde en mompelde iets beotisch waarvan wij veronderstelden dat hij het probleem begreep.
Maar niet dus.
Ik heb dan elke morgen om 09:00 uur in mijn badkamer (die grensde aan de zijne via de luchtkoker met permanent open rooster) naar hartelust Wagner door de luidsprekers gejaagd (de vlucht van de walkuren etc...) :shock:
en toen hielden die nachtelijke jumppartijen gewoon op. :mrgreen:

Franciscus
Berichten: 38592

#10 , 21 dec 2010 11:11

U had om 6 uur mogen beginnen hoor :lol:

eylis
Berichten: 8840

#11 , 21 dec 2010 11:13

dan was hij zelf nog bezig...
de kerel ging vaak pas slapen rond 8 uur. :-)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”