Vriendin mede-eigenaar maken

hansverschelde
Topic Starter
Berichten: 1

Vriendin mede-eigenaar maken

#1 , 18 dec 2010 23:39

Hallo,

graag had ik wat informatie van jullie verkregen met een probleem dat we hebben.
5 jaar geleden heb ik op mijn naam een oud huis gekocht met een lening op mijn naam.
Nu een jaar geleden heb ik samen met mijn vriendin het huisje gesloopt een nieuwbouw
gebouwd op die grond waarvoor we tesamen een nieuwe lening hebben genomen (wel in mandaat).
Daar we voorlopig niet aan trouwen denken hebben we wel naar het gemeentehuis geweest en
hebben we een formulier van "wettelijk samenwonen".
Daar de lening voor de nieuwbouw in mandaat is kunnen we dit niet inbrengen in onze belastingen.
De eerste lening kan ik wel inbrengen maar staat enkel op mijn naam.
Bij de bank heb ik deze nu op alle twee de namen kunnen laten verleggen maar mijn bank zegt dat
mijn vriendin niets zal kunnen inbrengen daar zij geen mede-eigenaar is (daar de grond van ik is).
Omdat het niet fiscaal geldig is om enkel de lening op de twee te veranderen.
Nu zou ik haar graag mede-eigenaar willen maken maar is dit mogelijk en wat zijn de kosten?
Anders loopt zij ongeveer nog 15 jaar belastingvermindering mis.
Mocht je meer info nodig hebben ...

dank bij voorbaat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 20 dec 2010 09:55

Bij ontbreken van huwelijk rest enkel verkoop of schenking van een deel van het onroerend goed aan uw vriendin.

“Art.44.Het recht bedraagt 10 ten honderd voor de verkoop...van eigendom...van onroerende goederen.“(W.Reg.=Wetboek Registratierechten Vlaams Gewest 30 november 1939).

Hierop bestaan afwijkingen(=art.46bis,49,53,61-3,109 W.Reg.).

Inzake schenkingsrechten zie art.131 W.Reg.

Ga volledigheidshalve naar http://www.fisconet.fgov.be/" onclick="window.open(this.href);return false; en vergelijk beide rechten.

“Art.951.De schenker kan ten aanzien van de geschonken goederen het recht van terugkeer bedingen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde alleen, hetzij voor het geval van vooroverlijden van de begiftigde en zijn afstammelingen. Dit recht kan alleen ten voordele van de schenker worden bedongen.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”