Sneeuw ruimen

sasiebo
Topic Starter
Berichten: 2

Sneeuw ruimen

#1 , 16 dec 2010 20:36

Ik woon in een appartementsgebouw van 72 appartementen, en er zijn dan autostaanplaatsten op de gelijkvloer. Het voetpad ligt onder een afdak. Maar om die parking op te geraken moeten wij een oprit op die nogal stijl naar boven gaat voor er op te geraken, wat het zeeeer moeilijk maakt als er sneeuw ligt op goed gevroren heeft. Er zijn al ongevallen gebeurd om op de parking te geraken. Mijn vraag is wie verantwoordelijk is om die oprit vrij te maken?? Zijn er officiele teksten van te vinden die ik aan de consierge kan tonen?? Die parking plaatsen worden verhuurd door een firma die niet bij ons in de buurt ligt en zij zeggen dat zij daar niet voor verantwoordelijk is, nu vraag ik me wel af wie dan wel??? Is echt geen lachertje om op onze parking te geraken. Moet regelmatig mijn afspraken afzeggen omdat ik er niet afgeraak.!!

Dank bij voorbaat

Sasiebo

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 16 dec 2010 21:39

Lees het gemeentelijk of stedelijk politiereglement eens na. Dat behandelt deze materie. Meestal zal daarin staan dat bij gebrek aan een conciërge/klusjesman de bewoners van het gelijkvloers of het laagst gelegen verdiep verantwoordelijk zijn voor de stoep. Als de plaatsen worden verhuurd aan een externe firma draagt deze de verantwoordelijkheid voor het ijsvrij houden van de oprit. Dat valt immers onder het goed huisvaderschap zoals besproken in artikel 1728 BW.

lovast
Berichten: 1

#3 , 17 feb 2011 17:48

Het is inderdaad zo dat in het politiereglement meestal wordt verwezen naar de bewoners van het gelijkvloers.
Nochtans bestaat er in meerdere steden en gemeenten een tendens om dit reglement meer te verduidelijken VOOR APPARTEMENTSGEBOUWEN WAAR EEN SYNDICUS is aangesteld.
Zo stipuleert bvb het politiereglement van de Oost-Vlaamse stad Deinze zeer duidelijk dat de SYNDICUS VERANTWOORDELIJK is voor het sneeuw- en ijsvrij houden van de stoep.
Daar een appartementsgebouw eigendom is van meerdere eigenaars, lijkt het mij logisch dat de syndicus (in een AV) dit naar voren brengt en voorstellen doet hoe en door wie deze winterse "activiteit" zal verzorgd worden.
Ik meen ook dat met de nieuwe wet op de medeeigendom het principe 'solidariteit' wel mag benadrukt worden.

Reclame

wibubo
Berichten: 36

#4 , 26 dec 2011 23:24

Geen enkel politiereglement kan opleggen dat een aanpalende eigenaar/bewoner de stoep voor zijn eigendom/woning moet vrijmaken van sneeuw en ijzel.
In Nederland heeft men dat al langer door. Daar is deze verplichting door de gemeenten al lang uit de "Algemene Plaatselijke Verordening" (=politiereglement) gehaald. De reden is heel simpel: De verplichting om voetpaden en stoepen sneeuw- en ijsvrij te maken en te houden is in strijd met de Europese regelgeving op het gebied van het verrichten van arbeid en kan inderdaad als dwangarbeid beschouwd worden.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat het schoonvegen van de stoep een mooie uiting van burgerzin is. De gemeente kan (mag) het echter geenszins opleggen

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 27 dec 2011 00:54

Dan dienen de betrokken partijen deze lokale traditionele regelgeving bij de correcte instanties aan te vechten...

float
Berichten: 2467
Juridisch actief: Ja

#6 , 27 dec 2011 08:32

Ik zou daar toch niet zo onmiddellijk van uitgaan dat er sprake is van dwangarbeid in de zin van art. 4 EVRM.
Wie zegt dat sneeuwruimen niet gekwalificeerd kan worden als "elk werk of elke dienst welke deel uitmaakt van de normale burgerplichten"?

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”