Opleggen van kosten

robman
Topic Starter
Berichten: 7

Opleggen van kosten

#1 , 16 dec 2010 19:11

Dag allemaal ,

Ik ben nieuw hier op dit forum .
En ik heb al direct een vraagje .

Ik ben eigenaar van een appartement in een klein blokje van 4 appartementen in totaal .
De andere drie appartementen zijn eigendom van éénzelfde persoon ( ttz zij zijn met twee eigenaar ) .

Nu is er een klein probleempje in de blok dat de gang niet gekuisd geraakt .
De huurders verbinden zich er wel toe om dit te doen , maar in de praktijk is dit niet het geval .

Als eigenaars hebben we hier al meerdere malen aktie ondernomen opdat dit wel zou gebeuren . Echter zonder succes .

Nu heeft de andere eigenaar , een brief aangetekend verstuurd naar zijn huurders dat er een poetsvrouw zal aangesteld worden en dat de huur zal verhoogt worden met de kost van poetsen .
Dit heeft hij gedaan nadat ik hem gevraagd had of we misschien een brief moesten opstellen waarin stond dat de situatie opmerkelijk beter moest zijn tegen -datum- of een poetsvrouw ging aangesteld worden en de kosten doorgerekend.
Ik vroeg hem dus om nog even geduld uit te oefenen.

Citaat van zijn antwoord in mail :

"De brieven zijn reeds aangetekend verstuurd. Dus het is te laat. Je zal
deze kosten dan zelf moeten dragen tot er een nieuwe huurder inkomt.
Mvg,"

Mijn vraag :
- Kan hij de huur zomaar opslaan door de kosten van de poetsvrouw aan te rekenen?
- Kan hij mij die kosten opleggen ( mijn deel ) ? Hij is 3/4 eigenaar van de blok .

Alvast bedankt voor de reakties

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 16 dec 2010 20:27

Hij kan de huur NIET opslaan om de kosten van de poetsvrouw te dekken. Hij kan de huur hoogstens indexeren.
Indien het huurkontrakt spreekt over voorschotten van kosten, kan hij deze kosten hierbij rekenen.
Zijn er geen andere gemeenschappelijke kosten in dit gebouw? Verzekering, verlichting trapzaal, enz...

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 16 dec 2010 21:37

- neen huur kan enkel worden verhoogd middels een onderling akkoord tussen huurder en verhuurder (schriftelijk!) of middels een vonnis. Als uw contract een bepaling algemene kosten bevat die vermeld dat de maandelijkse bijdrage een voorschot is op de jaarlijkse afrekening kan u deze kosten wel inbrengen in deze.

- indien u benadeeld bent door deze actie, zal u zich dienen te wenden tot het lokale vredegerecht. (de dreiging dat u dit zal doen met de eis een syndicus voor gemeenschappelijke rekening aan te stellen zal meestal voldoende zijn om de tegenpartij aan de tafel te krijgen...)

Reclame

robman
Topic Starter
Berichten: 7

#4 , 17 dec 2010 17:23

bedankt voor de reakties :!:

dus , even samenvatten

-De kost van eventuele poetsvrouw kunnen we eigenlijk niet door verrekenen aan de huurders .

-De kost die de eigenaar van de andere appartementen in de blok me wil opleggen hoef ik me eigenlijk niet aan te trekken want hij kan me hiertoe niet dwingen . Of kan dit wel :?:

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 17 dec 2010 18:54

De kost van eventuele poetsvrouw kunnen we eigenlijk niet door verrekenen aan de huurders .
Jawel, doch enkel via het deel algemene kosten indien dit id voorzien in uw contract.
De kost die de eigenaar van de andere appartementen in de blok me wil opleggen hoef ik me eigenlijk niet aan te trekken want hij kan me hiertoe niet dwingen . Of kan dit wel
Aangezien het gaat om een kost veroorzaakt door de gemeenschappelijke delen dient er tussen de eigenaars overeenstemming te zijn. Bij gebrek hieraan kan de niet instemmende partij naar de vrederechter stappen.

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#6 , 17 dec 2010 19:21

Elk van de twee mede-eigenaars heeft 50% van de stemmen in de AV. Om een meerderheid van 50%+1 te halen dient er dus een consensus te bestaan.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 17 dec 2010 19:49

klopt natuurlijk. :oops:

robman
Topic Starter
Berichten: 7

#8 , 18 dec 2010 18:25

bedankt :!:
:)

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 18 dec 2010 19:09

Misschien best eens de andere eigenaar art 577-2 BW overhandigen:
Art. 577-2. <Ingevoegd bij W 08-07-1924, art. 1> (Voormalig artikel 577bis) § 1. Bij ontstentenis van overeenkomsten en van bijzondere bepalingen, wordt de eigendom van een zaak die onverdeeld aan verscheidene personen toebehoort, geregeld als volgt :
§ 2. De onverdeelde aandelen worden vermoed gelijk te zijn.
§ 3. De medeëigenaar heeft deel in de rechten en draagt bij in de lasten van de eigendom naar verhouding van zijn aandeel.
§ 4. De medeëigenaar kan over zijn aandeel beschikken en het met zakelijke rechten bezwaren.
§ 5. De medeëigenaar heeft recht op het gebruik en het genot van de gemeenschappelijke zaak, overeenkomstig haar bestemming en in zover zulks met het recht van zijn deelgenoten verenigbaar is.
Daden tot behoud van het goed en daden van voorlopig beheer kan hij wettig verrichten.
§ 6. Andere daden van beheer alsmede daden van beschikking moeten, om geldig te zijn, met medewerking van alle medeëigenaars geschieden. Evenwel kan een der medeëigenaars de overige noodzaken deel te nemen aan daden van beheer waarvan de rechter de noodzakelijkheid erkent.
§ 7. Ieder medeëigenaar draagt bij in de nuttige uitgaven tot behoud en tot onderhoud, alsook in de kosten van beheer, de belastingen en andere lasten betreffende de gemeenschappelijke zaak.
§ 8. De verdeling van de gemeenschappelijke zaak is onderworpen aan regels, die bepaald zijn in de titel Erfenissen.
§ 9. (Onverdeelde onroerende goederen die bestemd zijn tot het gemeenschappelijk gebruik van twee of meer onderscheiden en aan verschillende eigenaars toebehorende erven, zijn echter niet vatbaar voor verdeling.
Het aandeel in de onverdeelde onroerende goederen kan niet overgedragen, met zakelijke rechten bezwaard of in beslag genomen worden dan samen met het erf waarvan het onafscheidbaar is.
De aan deze medeëigendom verbonden lasten, met name de kosten van onderhoud, herstelling en vernieuwing, moeten worden omgeslagen naar evenredigheid van de respectieve waarde van elk privatief deel, tenzij wanneer de partijen beslissen die kosten om te slaan naar evenredigheid van het nut dat de gemeenschappelijke delen en diensten die deze kosten teweegbrengen, voor elk van de privatieve delen hebben. De partijen kunnen de waarde en het nut als criteria ook combineren.
De bepalingen van deze paragraaf zijn van dwingend recht.) <W 1994-06-30/34, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-08-1995>
§ 10. In het geval van § 9 staat het elke medeëigenaar vrij op zijn kosten aan de gemeenschappelijke zaak veranderingen aan te brengen, mits hij de bestemming daarvan niet wijzigt en aan de rechten van zijn deelgenoten geen afbreuk doet.
§ 11. (...) <W 1994-06-30/34, art. 1, 002; Inwerkingtreding : 01-08-1995>

belsack
Berichten: 1

#10 , 24 dec 2010 11:24

kan de algemene vergadering een boete opleggen voor het nieuw bijwonen van de AV?? indien zo hoeveel quotiteiten dienen aanwezig te zijn?? bij voorbaat dank

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#11 , 24 dec 2010 12:33

kan de algemene vergadering een boete opleggen voor het nieuw bijwonen van de AV??
NEEN

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”