Verdwenen grenspaal?!

steve80
Topic Starter
Berichten: 2

Verdwenen grenspaal?!

#1 , 15 dec 2010 19:58

Een situatieschets:

Drie jaar geleden heb ik het huis van mijn grootouders gekocht. Omdat de grond van de buren een halve meter hoger ligt, heeft mijn grootvader samen met de buren een betonnen muur geplaatst om de grond tegen te houden. Ze hebben hierbij de muur op één van de grenspalen gemetseld.
Ik zou rond mijn perceel een haag willen planten en ben daardoor op zoek gegaan naar deze grenspaal, helaas zonder resultaat. Ik heb aan mijn buur gevraagd om de grenspaal vrij te maken, maar ook hij vindt de paal niet terug. Om later niet in de problemen te geraken met de plaats van mijn haag, wil ik mijn perceel opnieuw laten opmeten om de plaats van de verdwenen grenspaal te bepalen. Kan ik mijn buur hiervoor laten mee betalen? Of komt deze kost volledig op mij omdat de vraag van mijn kant komt?

Hoe moet ik deze vraag aan mijn buur richten? Ik ben ervan overtuigd dat hij niet spontaan zal willen meebetalen. Verzend ik een aangetekend schrijven of moet dit via de vrederechter.

Alvast bedankt voor het advies!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 15 dec 2010 20:06

Als die muur bovenop de grenspaal staat, kun je daarop toch verdergaan?

steve80
Topic Starter
Berichten: 2

#3 , 15 dec 2010 20:09

Nee, dit is niet mogelijk, de muur staat loodrecht op de kant van mijn perceel dat ik wil beplanten.

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 17 dec 2010 09:50

“Art.646.Ieder eigenaar kan zijn nabuur verplichten tot het afpalen van hun aan elkaar grenzende eigendommen. De afpaling geschiedt op gemene kosten.”(Burgerlijk Wetboek).

“Art.38.De in het Burgerlijk Wetboek bedoelde afpaling wordt op het terrein aangegeven op de wijze en met behulp van de uiterlijke tekens, tussen de betrokken partijen overeengekomen, en moet bovendien blijken uit een proces-verbaal en een plan, die in twee genummerde exemplaren door partijen ondertekend worden en in hun bezit blijven om hun tot titel te dienen.”(Veldwetboek 7 oktober 1886).

De vordering tot afpaling dient gericht aan de Vrederechter en kan voorafgegaan worden door een oproeping in minnelijke schikking.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”