problemen met buren hun Mazoutschoorsteen

floske
Topic Starter
Berichten: 9

problemen met buren hun Mazoutschoorsteen

#1 , 14 dec 2010 20:05

Eeen tweetal weken geleden hebben we hier echte mazoutsmurie over ons terras gekregen van de buren. De stank was niet te harden. Vensters en deuren konden we hier niet openen want de smurie kwam gewoon binnen. We hebben de buren verwittigd en ze wisten het, en wachten op de hersteller. Nu moet je weten de buren zijn van vreemde origine en leven dus werkelijk hun huis op. Al wat kapot is wordt niet hersteld, wegens geen geld?
We hebben verschillende diensten gecontacteerd om ons met dit probleem te helpen maar kregen overal te horen dat ze daar niet bevoegd voor waren.
1. Heb milieudienst van t stad Gent gebeld, er werd alleen pv opgemaakt en als ze konden bewijzen dat hun ketel regelmatig is nagezien kunnen we er niets tegen doen
2. Gezondheidsdienst kunnen daar niet in op treden
3. Politie is niet bevoegd daar een pv voor op te maken
4. Brandweer komen niet tussen zolang er geen brandgevaar is, hoe kunnen wij dat weten als de schoorsteen zuivere mazout uitspuwt
Dus met andere woorden niemand wil of kan ons helpen.
Wij mogen hier gewoon zitten stikken omdat de buren het vertikken hun huis te onderhouden
Weet iemand wat we er wel kunnen aan doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 14 dec 2010 20:21

, hoe kunnen wij dat weten als de schoorsteen zuivere mazout uitspuwt
Heb nog nooit een schoorsteen zuivere mazout zien uitspuwen. Weet je zeker dat het geen zwarte rook is, door een gebrek aan onderhoud?

Vandebos
Berichten: 16087

#3 , 14 dec 2010 20:26

Burgemeester en schepencollege aanschrijven, deze wijzen op hun verantwoordelijkheid ten opzichte van alle bewoners van hun gemeente, ze wijzen op het risico voor de omgeving en de mogelijke aansprakelijkheid die op hen rust als ze niet ingrijpen na van een gevaarlijke situatie op de hoogte gesteld te zijn. Aangetekend met een nauwkeurig OBJECTIEF verslag natuurlijk.

Roet kan verzadigd zijn van onverbrande mazout met risico op schouwbrand.

Reclame

floske
Topic Starter
Berichten: 9

#4 , 14 dec 2010 20:32

dat is bij wijze van spreken he. Ja was al zwarte rook en roetdeeltjes die eruit vielen op ons nieuw aangelegd terras
Ondertussen is hun ketel weer bijgesteld en is t weer normaal.
Maar ik zit wel met de schade. Het is al 5 jaar dat ik hier elk jaar de milieudienst moet opbellen voor hun schoorsteen, en dan pas laten ze hun ketel reinigen
Mijn vraag is ook wat kunnen we doen als die buren gewoon hun huis laten vervallen.
Hun dakgoot langs onze kant hangt ook kapot dus binnenkort op onze slpk natte muur

floske
Topic Starter
Berichten: 9

#5 , 14 dec 2010 20:35

@Vandenbos hebben de burgemeester ervoor aangeschreven maar hij onderneemt niets.

floske
Topic Starter
Berichten: 9

#6 , 14 dec 2010 20:39

Heb ook onze verzekering aangesproken en die hebben hun verzekering gekontakteert en nu moeten wij zelf een devies opmaken van de schade
maar hoe begin je eraan. Terras, veranda?

floske
Topic Starter
Berichten: 9

#7 , 14 dec 2010 20:47

En dan is het nu nog niet helemaal opgelost, de ketel is geregeld maar er vallen nog steeds roetdeeltjes op t terras, dus hoe maak ik een devies op als er nog steeds roet uitvalt. Met die buren gaan praten helpt niet. Ze hebben dat huis hier 6j geleden gekocht en wisten dat ze met een heel oude verwarmingsketel zaten en dat die dringend moest vervangen worden. Weet er iemand om de hoeveel jaar de schoorsteen moet gereinigd worden van Mazout en de put gekontroleerd. Nog zoiets die laten dus geen firma komen om mazout te leveren, maar ze gieten het met Jerrycans in die put.
Dus wie weet wat gieten ze erin

sleper
Berichten: 391

#8 , 15 dec 2010 07:45

En dan is het nu nog niet helemaal opgelost, de ketel is geregeld maar er vallen nog steeds roetdeeltjes op t terras, dus hoe maak ik een devies op als er nog steeds roet uitvalt. Met die buren gaan praten helpt niet. Ze hebben dat huis hier 6j geleden gekocht en wisten dat ze met een heel oude verwarmingsketel zaten en dat die dringend moest vervangen worden. Weet er iemand om de hoeveel jaar de schoorsteen moet gereinigd worden van Mazout en de put gekontroleerd. Nog zoiets die laten dus geen firma komen om mazout te leveren, maar ze gieten het met Jerrycans in die put.
Dus wie weet wat gieten ze erin
Vermoedelijk stoken die afgedraaide olie . Degene die ze levert is er goedkoop vanaf en uw buren zijn er ook blij mee . Nu nog de "uitlaat" regelen en dan bent u ook weer blij .succes!

floske
Topic Starter
Berichten: 9

#9 , 15 dec 2010 15:16

@Sleper dat is zeker niet om mee te lachen, ze spelen wel met ons en de rest van de omwonenden hun gezondheid.
En als er geen degelijk antwoord kan gegeven worden op mijn probleem, heb ik liever dat er niet geantwoord wordt

sleper
Berichten: 391

#10 , 15 dec 2010 16:55

@Sleper dat is zeker niet om mee te lachen, ze spelen wel met ons en de rest van de omwonenden hun gezondheid.
En als er geen degelijk antwoord kan gegeven worden op mijn probleem, heb ik liever dat er niet geantwoord wordt
Sorry, want ik wil dat helemaal niet in het belachelijke trekken . Hebt u "stookinstallatie" van uw buren al gezien ?U spreekt dat men de ketel vult met jerry cans , wel sta er dan niet van verwonderd dat ik wel eens gelijk zou kunnen hebben ; een kennis van mij verwarmt zo zijn garage , geen kleine, maar die heeft geen buren rondom hem, anders zouden daar wellicht ook klachten zijn . Nogmaals sorry

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 15 dec 2010 19:53

Veel serres worden op dergelijke wijze verwarmd. Meestal hebben die wel een filterinstallatie om het roet tegen te houden.
Mijn vroegere garagist deed dat ook, en stookte zo de afgelaten olie van zijn klanten op.

Franciscus
Berichten: 38599

#12 , 15 dec 2010 20:18

Normaal moet brandweer of milieudienst kunnen meten welke 'mazout' er gebruikt wordt oa denk ik aan de zwaveluitstoot.
Verder dacht ik dat het gebruik van afgedraaide olie volstrekt verboden is voor particulieren.
Info kan je altijd bekomen bij de milieupolitie van politie Antwerpen daar zitten wel enkele experts of ze kunnen u zeker doorverwijzen?
Moment dat er gestookt wordt BW laten komen. Best is op voorhand met commissaris wijkpolitie of teamleider en milieupolitie en BW afspreken.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”