corrupte syndicus

verbruggen18
Topic Starter
Berichten: 11

corrupte syndicus

#1 , 12 dec 2010 23:44

Ik ben eigenares van een appartement, dat bestaat uit een gebouw van zeven app.
Eind oktober werd de compromis getekend, de akte zal ten laatste in februari verlijden, weet nog geen precieze datum.

De syndicus heeft de faktuur van de jaarafrekening voor de kosten en onderhoud ed voor 2010 opgestuurd, ten bedrage van 1608,87 euro...

Ten eerste heeft hij dit jaar 2 ipv 4 kwartaalfakturen gestuurd (400 euro per kwartaal), wat ik al niet normaal vind. De jaarafrekeningen zijn elk jaar zowiezo elke keer extreem hoge bedragen, nu kletst hij er die 800 euro ineens bij, wat zorgt dat de volledige betaling in één keer nog zwaarder is.

Daar ik het app verkocht heb, rekent hij 363 euro aan voor notariële inlichtingen!!! Hij had de agence die de verkoop had geregeld, ook al een fakuur gezonden tbv 300 euro, wat zei hebben geweigerd daar dit bedrag overdreven hoog was.
Ik ga hier absoluut niet mee akkoord, kan hij zomaar lukraak een bedrag aanrekenen?

Ook moet de faktuur voor 15/01/2011 betaald zijn, in de brief staat echter dat de afrekening ter goedkeuring zal voorgelegd worden op de eerstvolgende algemene vergadering.
Ik heb hem gemaild en gevraagd wanneer de vergadering is, echter zonder respons (hij is mijn stiefbroer en mijn "familie" wil niks meer met mij te maken hebben, elke kans die hij ziet grijpt hij dus om mij te pesten).
Heb ik het goed als ik zeg dat eerst de algemene vergadering moet doorgaan, en daar de afrekening goedgekeurd moet worden, en dan pas overgaan tot de betaling van de faktuur?

Wat als de vergadering pas doorgaat nadat de akte verleden is? Dan kan ik toch die faktuur niet klakkeloos betalen als er staat dat die eerst goedgekeurd moet worden op de vergadering?

Gezien het feit dat ik volgend jaar (binnen hooguit twee maanden) geen eigenares meer zal zijn, had ik graag geweten hoe het verder moet qua opsplitsing van bvb de brandverzekering, die loop van 31/05/2010 tot 1/06/2011.

In feite is de ganse faktuur extreem hoog en ben ik totaal niet akkoord

wat moet ik hiermee doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
verbruggen18
Topic Starter
Berichten: 11

#2 , 20 dec 2010 19:11

Ik heb onderstaande uitleg gekregen van de syndicus op de vraag waarom ik dit jaar slechts 2 kwartaalfakturen heb ontvangen en geen vier, waardoor het bedrag van de eigenlijke afrekening meer dan dubbel zoveel is als vorig jaar...

Er werd op de vorige alg vergadering nochtans unaniem beslist om de syndicus te gelasten met het opvragen van vier voorschotten tbv 400 euro, dit om het bedrag van de jaarafrekening betaalbaar te houden. Ipv die betaalbaar te houden is het bedrag echter dubbel zo hoog! Kan iemand mij zeggen of zo'n zaken allemaal zomaar kunnen? Onderstaande "rechtzetting" van de syndicus, dit is toch je reinste gezever!!

Sta mij echter volgende rechtzetting toe.

Het was inderdaad (dankzij onder andere goed en economisch bestuur) slechts noodzakelijk om 2 voorschotten op te vragen.

De 4 voorschotten hebben als functie te zorgen dat de syndicus ten allen tijde voldoende middelen voor handen heeft om het hoofd te bieden aan de kosten van de collectiviteit.

De financiële daadkracht (of het eventuele gebrek aan,...) van de mede-eigenaars als individu is hier niet aan de orde.
Dit is weer persoonlijk op mij bedoeld...

Een syndicus is immers steeds gemachtigd (binnen zijn wettelijke bevoegdheid) om voorschotten op te vragen wanneer de liquiditeit van zijn gebouw in het gedrang komt, bijgevolg draaien wij de redenering om en in het geval de liquiditeit van het gebouw gunstig is de mede-eigenaars te belonen met minder tussentijdse facturen.

Nu, teneinde u tegemoet te komen heb ik de 4 provisies voor 2011 (met respectievelijke vervaldata) onmiddellijk opgemaakt en verstuurd aan alle mede-eigenaars.
Zo is men in staat de persoonlijke financiën perfect af te stemmen en gelet op de collectieve verzending van de 4 provisies werd er bespaard op de administratieve kosten.

Alweer blijk van goed bestuur zou ik zeggen !

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”