Buren zorgen voor overlast : welke opties?

Sims
Topic Starter
Berichten: 3

Buren zorgen voor overlast : welke opties?

#1 , 10 dec 2010 21:02

Hallo,

Even kort onze huidige situatie schetsen...

Enkele maanden geleden kocht mijn partner een appartement in een Antwerps district in een héél deftige buurt, en ik kocht enkele weken later het appartement aan de overkant van de gang (we zien elkaar héél graag maar samenwonen vonden we er net iets over :) )
In het blok bevinden zich 7 appartementen waarvan er zes al verkocht zijn. Iedereen die kocht bewoont ook de eigendom, of gaat dat binnen onafzienbare tijd doen. Vijf van de zes eigenaars zal ik gemakkelijkheidshalve omschrijven als 'blanke middenklasse'. Mensen die het beste voorhebben met het gebouw en er streven naar een harmonieus, rustig en deftig samenwonen in een goed onderhouden en propere eigendom. Eén van de appartementen op de bovenverdieping werd gekocht door iemand van Marokkaanse origine en wordt verhuurd aan een 23-jarige man, eveneens van Marokkaanse origine. Het is met de bewoners van dit appartement dat er problemen zijn.

De eigenaar ervan heeft nog niemand gezien en niemand heeft 'm aan de telefoon weten te krijgen (ondanks het feit dat we een telefoonnummer hebben en vaak gebeld hebben). Op de eerste vergadering van de eigenaars was hij afwezig, in zijn plaats zat iemand anders van Marokkaanse origine die beweerde "een goede vriend" van hem te zijn. Gevraagd naar de intenties wat betreft het opknappen van de eigendom verscheen er een glimlach op zijn gezicht en schudde hij met z'n vinger met de woorden 'Geen kosten doen'. Sindsdien lijkt het boven ons (wij wonen op het middenste verdieping, één verdieping onder desbetreffend appartement) welk elke dag bal populaire. Een niet aflatende stoet van Marokkanen passeert onze deur (de ene al wat lawaaieriger dan de andere), de geluiden die we boven ons hoofd horen lijken te wijzen op een dagelijkse verhuis van zowat ALLE meubelen en op een normaal volume praten lijkt voor hen uitgesloten (er wordt meer gesnauwd en geroepen naar elkaar). In de gang (die steeds naar sigaretten ruikt als er iemand van boven is gepasseerd) verschijnen er sigarettenpeuken op de grond en ondanks het parkeerverbod voor fietsen staat er regelmatig een fiets in de kelder.
Bovendien kan een kleuter zien dat er niet één maar minstens DRIE mensen in het appartement wonen : voortduren lopen er mensen die we nog nooit gezien hebben naar boven zonder dat de feitelijke huurder aanwezig is, en blijken ze ook een sleutel te hebben. Nadat ze binnengegaan zijn verdwijnen ze elk voor minimaal twintig minuten onder de douche (we horen het water lopen). Dat doen ze overigens met z'n allen tweemaal daags (propere jongens, op zichzelf dan toch) zodat de douchetijd toch al gauw oploopt tot (ZONDER overdrijven want gechronometreerd!) twee uur per dag (!). Lastig want er is voorlopig nog maar één watermeter in het gebouw en dus betalen wij lekker mee voor alle (al dan niet officiële) bewoners. Toen we luidop onze twijfels uitspraken over het aantal bewoners van de flat was het antwoord dat het 'broers op bezoek' waren en verdwenen 's anderendaags de namen op de brievenbus (want ze hadden er in een moment van onoplettendheid TWEE opgekleefd).

We zijn in het begin nog ettelijke malen vriendelijk (zelfs héél vriendelijk) en met veel geduld gaan vragen of het asjeblief allemaal wat stiller kon, zeker na 22u. Mijn vriendin heeft een dochter van elf en wij vinden het niet meer dan normaal dat daar rekening mee gehouden wordt, maar zelfs als dat niet het geval zou zijn : wij vinden net zoals alle andere bewoners van het gebouw dat het een elementaire vorm van respect is dat na 22u een passende stilte in acht genomen wordt. Het eerste antwoord dat ik kreeg was dat hij toch meer dan 600 euro huishuur betaalde, dus...? Ik had toen al beter moeten weten : iemand die zoiets antwoordt heeft er m.i. geen snars van begrepen. Gisteren ging mijn vriendin om half elf, op van de nervositeit, nog naar boven een poging doen om het feestje wat te kalmeren en werd doodeenvoudig uitgelachen en kreeg te horen dat ze vonden dat ... haar wasmachine te veel lawaai maakte!

Onze vragen nu :
- Hoe krijg je de feitelijke eigenaar (ALS die al bestaat, wij hebben er onze twijfels over) zo ver dat hij zijn verantwoordelijkheden neemt over zijn huurder(s) t.o.v. de andere eigenaars van het gebouw?
- Wat doe je aan het feit dat er (waarschijnlijk) wordt 'onderverhuurd'?
- Hoe pak je de overlast met deze toch wel specifieke (etnische) groep concreet aan?


We beseffen dat het 'n hele boterham geworden is, hopelijk heeft het een zo duidelijk mogelijk beeld geschapen van de situatie. We zitten er nogal mee (vooral m'n vriendin die het er soms écht moeilijk mee heeft) en vinden het erg dat het ons prille (bijna-)samenwoon-geluk verstoort. We waren héél blij dat we deze flats gevonden hadden en konden kopen, alle andere eigenaars vallen tot hier toe reuze mee maar de situatie met de bewoner(s) van het bovenste verzuren toch wel meer dan ons lief is.

Met dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 10 dec 2010 21:35

Elke akte van aankoop van onroerend goed is door het publiek raadpleegbaar op het hypotheekkantoor.

U kan de verhuurder van mogelijke onderverhuur op de hoogte brengen. Dan is het zijn zaak of hij dit toelaat of niet.

Raadpleeg het politiereglement van de gemeente. (is op internet beschikbaar) Schend de huurder het reglement wat betreft nachtlawaai? De politie uw beste vriend...

Als de eigenaar van de flat bepaalde reparaties/renovaties die nodig zijn blokkeert door misbruik van een minderheidsstem kan iedere mede-eigenaar hiertegen bij de vrederechter een geding starten om de werken/renovaties bij vonnis toch te laten goedkeuren en uitvoeren. (Niet van toepassingen voor verfraaiingswerken natuurlijk, maar noodzakelijke werken kan je op deze wijze toch goedgekeurd krijgen)

Carolus
Berichten: 11

#3 , 10 dec 2010 23:47

Ik raad u aan om contact op te nemen met de dienst "Buurttoezicht"
Persoonlijk heb ik enkele goede ervaringen met deze Antwerpse dienst.
Ik raad u wel aan bij contact met deze dienst de "baas" van het team te contacteren.

Via deze dienst leerde ik ook het woord "doelgroepregisseur"

http://www.antwerpen.be/eCache/ABE/3/26 ... zODc4.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Reclame

Luc
Berichten: 1894
Locatie: Evere

#4 , 11 dec 2010 12:00

1. Persoonlijk heb ik al beroep moeten doen in een analoge context op een preventiedienst (zei het antwoord van Carolus). Steeds met een positief en constructief resultaat.

2. Waar het in feite over gaat is de wijze van samenleven in het gebouw.
In een mede-eigendom worden deze regels hernomen in het "Reglement van Orde".
Bestaat die bij u? Zo ja, hangt die uit?

3. Eventueel aan de syndicus vragen om per aangetekend schrijven aan alle eigenaars (= onpartijdig) in het kader van de toepassing van de nieuwe wet over te maken:
1° een exemplaar van dit reglement
2° de vraag van hem aan alle eigenaars, om zo een appartement eigendom is van meerdere personen, de laatste zin van Art. 577-6 §1 toe te passen ("De belanghebbenden delen de syndicus schriftelijk de identiteit van hun lasthebber mee.")
3° de vraag van hem aan alle eigenaars hem de naam van hun huurders, bewoners, ... mee te delen in toepassing van Art. 577-10 §4 laatste lid.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 11 dec 2010 17:03

En de sterke arm voor de doelgroepregisseur of de buurtregisseur is de wijkteammanager (politiecommissaris) met zijn teamleiders.
Elke maand zitten die in Antwerpen minstens een maal per maand samen. Dit met alle mogelijke betrokken instanties. Daar wordt gekeken wat via maatschappelijke bijsturing kan of waar het een gerechtelijke bijsturing moet zijn.
Diensten vallen allemaal onder wat wordt genoemd integrale veiligheid.

ook zo snel mogelijk tussenmeters plaatsen qua water en zorgen dat er een huishoudelijk reglement komt.
Via wijkteammanager kan kwartierinspecteur eens bewoning in het oog gaan houden.

Sims
Topic Starter
Berichten: 3

#6 , 12 dec 2010 22:34

Oké, ik ga met deze info naar de rest van de bewoners hier. Ik gooi m'n vragen wel in de groep als er nog iets niet duidelijk is, alvast iedereen bedankt voor z'n constructieve bijdrage!

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”