definitieve oplevering: zonnepaneel gemeenschappelijke delen

tomdsmet
Topic Starter
Berichten: 8

definitieve oplevering: zonnepaneel gemeenschappelijke delen

#1 , 07 dec 2010 07:19

Bij de rondgang voor definitieve oplevering van ons appartementsgebouw blijkt dat de bouwpromotor de eigenaar van het bovenste verdiep heeft toegelaten om zonnepanelen te installeren op het dak (= gemeenschappelijke eigendom)
Normaal gezien zou voor zonnepanelen een stemming op de AV moeten gebeuren. Nu ze er reeds liggen staan we (=RME) uiteraard voor een voldongen feit.
Dit voorstellen op de AV lijkt me even erg als het openen van een doos van pandora: ik zie zo al meerdere eigenaars die dit interesant vinden, en er ook panelen willen bijleggen. Het dak / kot zal rap te klein zijn. ..

Hoe pak ik dit aan ? Kan ik de promotor aansprakelijk stellen ? Definitieve oplevering weigeren omdat de gem delen niet vrij zijn ? De eigenaar verplichten de panelen te verwijderen ? (nogal drastisch, want eigenlijk wel ter goeder trouw)

Bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 08 dec 2010 10:00

“Art.577-7.§ 1. De algemene vergadering beslist :1° bij meerderheid van drie vierden van de stemmen :...b) over alle werken betreffende de gemeenschappelijke gedeelten, met uitzondering van die waarover de syndicus kan beslissen...”(Burgerlijk Wetboek).

‘om zonnepanelen te installeren op het dak (= gemeenschappelijke eigendom)’ is niet zulke uitzondering.

De algemene vergadering bekrachtigt die installatie of verwerpt ze en gelast dan de syndicus de zonnepanelen te doen verwijderen,zonder kosten voor de vereniging van mede-eigenaars.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

tomdsmet
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 08 dec 2010 11:10

Zeer concreet & afdoend antwoord - bedankt !
Ik onderneem de nodige stappen.

Tom

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”