syndicus weigert dagordepunt op de ageanda AV te plaatsen

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

syndicus weigert dagordepunt op de ageanda AV te plaatsen

#1 , 06 dec 2010 23:57

Wij hebben binnenkort AV.

Ik heb o.m. ‘ontslag syndicus’ op dagorde gezet.

De syndicus heeft dit punt niet op de dagorde geplaatst.

Kan dit?

Hoe pak ik dit aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 07 dec 2010 00:21

Wat geeft hij op als reden? Je kan bewijzen dat je gevraagd hebt het punt op de agenda te plaatsen? Op tijd?
§ 3. De bijeenroeping vermeldt de plaats waar, alsook de dag en het uur waarop de vergadering plaatsvindt, alsmede de agenda met opgave van de punten die ter bespreking zullen worden voorgelegd. De syndicus agendeert de schriftelijke voorstellen die hij heeft ontvangen van de mede-eigenaars, van de raad van mede-eigendom of de deelverenigingen zonder rechtspersoonlijkheid, ten minste drie weken vóór de eerste dag van de in het reglement van mede-eigendom bepaalde periode waarin de gewone algemene vergadering moet plaatsvinden.
De bijeenroeping vermeldt volgens welke nadere regels de documenten over de geagendeerde punten kunnen worden geraadpleegd.
De bijeenroeping geschiedt bij een ter post aangetekende brief, tenzij de geadresseerden individueel, uitdrukkelijk en schriftelijk hebben ingestemd de oproeping via een ander communicatiemiddel te ontvangen. De bijeenroepingen die worden verzonden naar het laatst door de syndicus op het ogenblik van de verzending gekende adres, worden geacht geldig te zijn.
Behalve in spoedeisende gevallen wordt de bijeenroeping ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering ter kennis gebracht, tenzij het reglement van mede-eigendom in een langere termijn heeft voorzien.
Syndicus aangetekend in gebreke stellen indien deze u binnen de 5 kalenderdagen na kennisname van uw schrijven niet de reden tot weigering van uw punt laat geworden en meedelen dat als hij zijn fout niet rechtzet u verplicht zal zijn de voorzitter van de vergadering te verzoeken de vergadering te schorsen wegens een onvolledige agenda overeenkomstig art 577-6 §3, dat bij gebrek aan inwilligen van dit verzoek u verplicht zal zijn bij het lokale vredegerecht de besluiten van de vergadering te laten vernietigen.

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

#3 , 07 dec 2010 14:42

Als reden geeft hij niets op! Ik heb de weigering va, het agendapunt vernomen a.d.h.v. de uitnodiging voor de AV.
Dat hij dit agendapunt niet graag op de dagorde ziet staan, is begrijpelijk. Het gaat hier immers om ‘ontslag syndicus’…
En het ziet er echt niet naar uit dat hij de agenda zal wijzigen...

Reclame

marc mortier
Berichten: 670
Locatie: koksijde

#4 , 07 dec 2010 15:43

U moet het bewijs leveren dat u daadwerkelijk tijdig en uitdrukkelijk aan de syndicus hebt gevraagd om dit punt te agenderen.
In een vonnis betreffende onze VME stelt de vrederechter dat de vraag tot vernietiging van de beslissingen van de AV door een mede-eigenaar geëist ongegrond is omdat deze eigenaar het te leveren bewijs niet kan voorleggen. Dus, zeker spelen en een aangetekende zending.

Vandebos
Berichten: 16087

#5 , 07 dec 2010 16:28

Vandaar ook de eerste drie vragen bij mijn antwoord.

Indien daar niet aan voldaan werd heeft het geen nut hiermee verder te gaan.

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

#6 , 07 dec 2010 23:39

Ik wil hier echt mee uit de voeten.

Om te antwoorden op je vragen kan ik het volgende melden :

Op 1 december deelt de syndicus aan een andere mede-eigenaar mede dat de uitnodigingen nog niet werden verzonden.

Nog diezelfde dag heb ik de syndicus mijn dagordepunten meegedeeld per e-mail, en die e-mail nog aan drie andere mede-eigenaars verzonden.

De uitnodiging van de syndicus staat gedagtekend op 6 december.

Mijn dagordepunten komen echter niet voor op de dagorde.

Nochtans was ik duidelijk :

1/ ontslag syndicus;

2/ aanstelling van een nieuwe syndicus aan de hand van offertes die ikzelf bijbreng en toelicht.

Maar de syndicus besliste hier anders over. Mijn dagordepunten staat niet op de dagorde!

Graag uw gewaardeerde adviezen.

Vandebos
Berichten: 16087

#7 , 08 dec 2010 00:05

Wanneer dient de vergadering plaats te vinden volgens de basisakte?

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

#8 , 08 dec 2010 01:13

Normaliter vindt AV plaats 1ste week van december.

Dit staat niet in basisakte.

Hiervan staat trouwens niets bepaald in basisakte.

Huidige syndicus stelt 21 december als datum…

Vandebos
Berichten: 16087

#9 , 08 dec 2010 01:36

Reglement van mede-eigendom?

Als de AV normaliter gedurende de eerste week van december had dienen plaats te vinden, dan had u de syndicus aangetekend of tegen ontvangstbewijs ten laatste gedurende de eerste week van november uw punten dienen te bezorgen.

EMW
Topic Starter
Berichten: 190

#10 , 08 dec 2010 15:43

Nogmaals alles nagezien, ook het reglement van mede-eigendom, doch ik kan daaromtrent niets terugvinden.

Feit is dat ik mijn agendapunten op 1 december meedeelde aan de syndicus en dat de syndicus de dagorde op 6 december heeft opgemaakt en mijn agendapunten er niet op staan.

Indien ik mijn punten op 1 november had meegedeeld stonden ze er nu ook niet op.

Hier is gewoon ‘slechte wil’ in het spel vanwege de syndicus.

Bovendien staat negers geschreven dat ik mijn agendapunten tijdens de eerste week van november had moeten overmaken…

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 dec 2010 15:47

Ik heb zo een vermoeden dat de citaat van Vandebos toch uit één of andere wettekst gaat komen. Daar stond dat dus geschreven.

Vandebos
Berichten: 16087

#12 , 08 dec 2010 16:32

Art 577-6 §3 Burgerlijk wetboek. Is van dwingend recht.

Indien de beslissing de vergadering jaarlijks te houden tijdens de eerste week van december niet in de basisakte staat kan de beslissing hiertoe zijn genomen op een AV. Als die beslissing is genomen met de correcte meerderheid is ze geldig. De syndicus kan trouwens trouwens trachten aan de hand van de tot op heden gehouden Av's aan te tonen dat dit wel degelijk de afspraak is binnen de vme.

Staat er op de huidige agenda een punt in de aard van: vastleggen periode houden AV. Dat zou, gelet op de nieuwe wetgeving, nodig zijn.


Ps: als ik de paragraaf in kwestie nalees en even de zinsbouw bekijk vraag ik me toch af welke vertaalinstelling in godsnaam deze vertaler een diploma heeft gegeven.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”