Gebrekkig? Toezicht RvM op (voorlopige) syndicus...

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

Gebrekkig? Toezicht RvM op (voorlopige) syndicus...

#1 , 06 dec 2010 15:29

Goede namiddag,

hieronder een kleine situatieschets.

de Wet (quote)
Art. 577-8/1.
In elk gebouw of groep van gebouwen omvattende ten minste twintig kavels met uitzondering van de kelders, garages en parkeerplaatsen, wordt door de eerste algemene vergadering een raad van mede-eigendom opgericht. Deze raad, die enkel bestaat uit mede-eigenaars, wordt ermee belast erop toe te zien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert, onverminderd artikel 577-8/2. Daartoe kan hij, nadat hij de syndicus op de hoogte heeft gebracht, kennis nemen en een kopie maken van alle stukken of documenten die verband houden met het beheer door deze laatste of betrekking hebben op de mede-eigendom. etc..
(unquote)

Onze raad van medeeigendom bestaat uit 6 leden. Het mandaat van de vorige syndicus werd niet verlengd, en de Vrederechter heeft een tijdelijdelijke syndicus aangesteld voor het samenroepen van een nieuwe AV ter verkiezing van een nieuwe syndicus (uiterlijk binnen het jaar). De tijdelijke syndicus is een advokaat die niet in zn kaarten laat kijken en weinig begrip heeft voor de toezichtfunctie van de RvM. Onder meer, de tijdelijke syndicus is niet geinteresseerd in de reeds ontvangen voorstellen/offertes van syndicussen die reeds ontvangen zijn van de mede-eigenaars. Hij verkiest zelf een selectie te maken van de in de regio aanwezige syndicy, een rangorde maken en de door hem meest geschikte bevonden kandidaten aan de AV voorstellen. (vriendjespolitiek voor de aanstelling van syndicus is uiteraard niet uitgesloten)

Ik (als lid van de RvM) ben het hier uiteraard niet mee eens en wens volgende te bekomen:
- alle ontvangen voorstellen dienen ter stemming worden voorgelegd aan de AV
- de stemming dient te geschieden in 3 stemrondes, na eerste ronde worden 6 beste verkozen, na tweede ronde 3 beste, en derde stemronde bepaalt de uiteindelijke winnaar.
- ik wens dat een lid van de RvM de stemrondes modereert en toelicht.
- ik wens dat alle ontvangen voorstellen samen met de tijdelijke syndicus uiterlijk 3 weken voor de AV samen met de RvM wordt besproken alsook uitleg bekomen wordt over de organisatie van de aV (locatie, datum en tijd... ik wens niet te wachten tot eind volgend jaar) alvorens de uitnodiging tot de AV wordt uitgestuurd.
- ik wens dat de AV doorgaat binnen een termijn van 3 maanden.

Ik wenste een RvM samen te roepen teneinde vanuit de RvM een aangetekend schrijven te richten aan de tijdelijke syndicus met mijn/onze wensen. Nu blijken een aantal leden van de RvM hier geen oren naar te hebben omdat ze van mening zijn dat... aangezien de TS door de vrederechter is aangesteld hij wel zal weten wat er te doen staat.

Mijn probleem zijn als volgt: (aangezien enkele leden van de RvM mogelijks alle rechtsmiddelen zullen aangrijpen om de geldigheid van het vergaderen van de RvM nietig te laten verklaren indien de meerderheid binnen de RvM een andere mening is toegedaan)

1. samenroepen van de RvM zonder aanwezigheid van de Syndicus. Wat zijn de vormvoorwaarden? aangetekend schrijven? periodes, notulen, aanwezigheidsquorum, stemming per eenvoudige meerderheid of unanimiteit ...?

2. Wat kan ik als mede-eigenaar, lid van de RvM, zonder support van de RvM aanvangen zodat mijn wensen zoals hierboven beschreven (cfr. alle voorstellen, stemrondes, voorafgaandelijke bespreking.. etc).. wel degelijk ter harte genomen worden, en worden uitgevoerd door de voorlopige syndicus.

Ik kijk met belangstelling uit naar jullie opinie.

best groeten

Nomic

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos
Berichten: 16087

#2 , 06 dec 2010 16:16

1) als Belg heeft u een grondwettelijk recht op samenkomst wat niemand kan verhinderen.

2) U verzamelt 20% van de 10.000sten die de syndicus oproepen een BAV samen te roepen met als enig punt op de agenda "Verkiezing nieuwe syndicus uit kandidaten aangebracht door RME" U kan hier desgevallend een uiterste datum van samenkomst aan plakken, eg 31/01/2011. De syndicus dient de wil van de AV te volgen.

Persoonlijk zou ik de keuze beperken tot 3 kandidaten. hoe meer kandidaten hoe groter de kans dat de meeste mede-eigenaars gewoon een lotto formuliertje invullen en u geconfronteerd wordt met de minst gunstige uitslag...

Nomic
Topic Starter
Berichten: 58

#3 , 06 dec 2010 18:53

Van harte bedankt voor de feedback.
Ik ga asap de nodige mede eigenaars contacteren die deze weg wensen te bewandelen.
Met de beste groeten
Nomic

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”