Erfdienstbaarheid van uitweg --> onbewoonbaar huis?


Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#17 , 15 feb 2011 23:52

Het antwoord staat in uw akte:
"Deze erfdienstbaarheid van uitweg, overgang en doorgang zal eeuwigdurend en overgeld zijn, zij zal tot voordeel strekken en uitvoerbaar zijn door alle verkrijgers of rechtsopvolgers van het heersend erf, evenals zij zal tegenstelbaar zijn aan en moeten geëerbiedigd worden door de verkrijgers of rechthebbenden van het dienstbare erf.
De breedte van deze uitweg wordt bepaald op drie meter.
De koper wordt gesubrogeerd in alle rechten en verplichtingen van de verkoper dienaangaande."

Bijgevolg is die erfdienstbaarheid vastgebetonneerd tot in de eeuwigheid.

Aangezien deze erfdienstbaarheid in de aankoopakte vermeld is bent u er door gebonden want u hebt ze aanvaard door het huis te kopen. De wijkagent kan daar ook niets aan veranderen. Het is een recht dat behoort bij de achterliggende grond. Het feit dat het perceel en een aangrenzend perceel van dezelfde eigenaar zijn verandert daar niets aan.

Ook als de garagebox niet legaal is doet dat op geen enkele wijze afbreuk aan de erfdientbaarheid.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis
Berichten: 8837

#18 , 16 feb 2011 08:57

de gemeente kan je ook informeren hoe je kan nagaan of de garagebox conform de bouwvoorschriften is geplaatst.
succes!

Reclame

Candisa
Topic Starter
Berichten: 28

#19 , 16 feb 2011 12:19

De wijkagent is dus net langs geweest:
- Als we die erfdienstbaarheid wensen aan te vechten, zullen we een advocaat onder de arm moeten nemen en naar het vredegerecht stappen
- Wij mogen met onze grond doen wat wij willen, zolang het die erfdienstbaarheid niet in gedrang brengt. Volgens de wijkagent mogen wij dus perfect op die strook grond gedurende beperkte termijn stilstaan om te laden en te lossen, alsook ziet hij niet in waarom we die strook aan de zijkanten niet zouden mogen afbakenen met eender welk materiaal, zolang er op de juiste locatie een vrije breedte is van minstens 3 meter.
- Hij heeft ons gezegd dat we best eens naar de dienst stedenbouw zouden bellen om te informeren naar die garagebox...

Dit laatste heb ik ondertussen ook gedaan en die garagebox blijkt in het jaar 1992 vergund en gezet geweest te zijn. Wat wel vreemd is, is dat die erfdienstbaarheid reeds in de jaren 80 werd genoteerd, toen er (zogezegd) nog geen garagebox stond.

In ieder geval, over die garagebox kan er niet getwist worden, ze staat er en mag daar staan.

Isabelle

sleper
Berichten: 391

#20 , 16 feb 2011 13:20

Candisa , ik begrijp U ergens wel . maar bezie het ook door de buurman zijn ogen eens: hij heeft recht op overweg , er staat een woning op , weliswaar onbewoonbaar . Stel dat hij de grond morgen wil verkopen dan kan hij deze grond" aanbieden " met recht van overweg , een nieuwe woning optrekken is een mogelijkheid voor kopers Een woning die bereikbaar zal zijn met een wagen is toch interessanter voor hem om te verkopen . ik zou U het u niet moeilijk maken maar ik ik zou persoonlijk ook vasthouden aan dat recht van overweg want dat kan in de toekomsr financieel interessant zijn , is het niet voor hem dan voor mogelijke erfgenamen.

Candisa
Topic Starter
Berichten: 28

#21 , 16 feb 2011 15:27

Ik heb zo mijn twijfels of een nieuwe woning optrekken effectief een mogelijkheid zou zijn voor eventuele kopers.
Het huisje dat er nu op staat is namelijk bijzonder klein (die garagebox is al bijna even groot!) en ik vraag me af of dit zo maar veel groter zou mogen heropgebouwd worden. Hij heeft ons trouwens in het verleden al verteld dat hij "veel te veel gerief heeft aan dat huisje" en het dan ook zeker niet van plan is om ooit te verkopen.

Ik denk dat heden ten dage niemand nog zou willen geld spenderen aan een dergelijk klein huisje dat volledig ingesloten ligt en waar je enkel maar buiten en binnen kan geraken door over iemand anders grond te passeren en waar je 0,0 uitzicht hebt, wetende dat zelfs een "citéhuisje" dat dus in een rij staat ruimer is, makkelijker bereikbaar is, meer uitzicht biedt en in de meeste gevallen zelfs een even grote tuin/koer heeft.
Het enige mogelijke voordeel is die garagebox, maar dan is de eventuele bewoner ook wel verplicht om zijn wagen daar altijd in te zetten, want er voor staan mag niet (is namelijk onze grond) en langs de straat mag er pas een eind verder aan de overkant geparkeerd worden.

Nee, ik zie niet in wat iemand die niet in de directe omgeving woont (en dus dat krotje als berging kan gebruiken, zoals het nu gebruikt wordt) met die grond zou kunnen doen.
Wat ik wel weet is dat de buurman een mooie wijd uitlopende oprit van 4 meter breed voor zijn garagebox heeft, maar dat zijn eigen gedrag er voor gezorgd heeft dat dit zéér binnenkort een kaarsrechte oprit van exact 3meter breed zal zijn. Ik hoop voor hem dat hij beter kan rijden dan wat hij tot nu toe al gedemonstreerd heeft...

Isabelle

Franciscus
Berichten: 38583

#22 , 16 feb 2011 18:14

En wie heeft hem in jullie akte laten zetten?
Dus wie waren de vorige eigenaars van uw huis, het achterliggende huis en de villa... en heeft dat achterliggend huis nog een andere uitweg??

Candisa
Topic Starter
Berichten: 28

#23 , 16 feb 2011 18:46

Die villa is indertijd door de huidige buurman gebouwd geweest, daarvoor was ons huisje samen met dat achter het onze de enige in een wijde omtrek.
De buurman heeft ons indertijd verteld dat hij dat achterliggende perceel in het jaar 1988 heeft gekocht en aangezien die erfdienstbaarheid ook toen in voege is gegaan, veronderstel ik dat hijzelf de partij was die deze erfdienstbaarheid heeft aangevraagd.

Ons huisje was toen in het bezit van een koppel, mààr... de grond was tussen 1980 en 2008 in het bezit van het OCMW.

Dat achterliggende perceel ligt volledig ingesloten:
- Aan de noordzijde grenst zowel ons als dit achterliggende perceel aan een groot perceel waar een villa op staat
- Aan de oostzijde grenst dat achterliggende perceel aan ons perceel (dat op zijn beurt in het oosten aan het openbaar domein grenst)
- Aan de zuidzijde grenst zowel ons als dit achterliggende perceel aan het grote perceel waar de villa van de buurman -die eveneens dat achterliggende perceel bezit- op staat
- Aan de westzijde grenst dat achterliggende perceel aan velden

Dat achterliggende perceel is te voet en met bijvoorbeeld een kruiwagen te bereiken via het andere perceel van dezelfde eigenaar. Met de auto lijkt me lastiger, maar zoals ik al zei, moest die buurman bereid zijn ook nog maar enig teken van goodwill te laten zien, zou hij kunnen de bazaar die nu in zijn garage staat verplaatsen naar die box en dus zijn wagen in zijn garage parkeren, waardoor het onnodig zou zijn om voor eender welke reden over onze grond te moeten passeren.

roharro
Berichten: 13439
Juridisch actief: Ja
Locatie: Plopsaland

#24 , 16 feb 2011 19:25

Het antwoord van "sleper" is 100 percent correct!

Aangezien het een ingesloten perceel betreft is er een erfdienstbaarheid ten laste van jullie erf.
Door de aankoopakte te ondertekenen hebben jullie dat aanvaard. Het heeft de kracht van een contract en dat moet worden nagekomen (pacta sunt servanda).
Wat de buurman zou kunnen doen als dit ...of dat... doet juridisch niets terzake.
De enige mogelijkheid is dat de buur VRIJWILLIG aan zijn recht verzaakt. Maar jullie kunnen hem niet dwingen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Candisa
Topic Starter
Berichten: 28

#25 , 16 feb 2011 19:33

Pfffff, great...

Binnenkort dan maar eens verder die strook afpalen, nu weten we tenminste wel zeker wat we al dachten: zolang we een strook van 3 meter breed zoals uitgetekend op het grondplan normaal overrijdbaar houden, mogen we doen wat we willen. Als de buurman dus nog eens komt klagen nadat we 1 paaltje de grond hebben in gemept, kan ik hem doorverwijzen naar diezelfde wijkagent waar hij eergisteren nog zo mee dreigde...

eylis
Berichten: 8837

#26 , 17 feb 2011 09:08

candisa,
maak er overigens geen woorden aan vuil, zeg zo min mogelijk.
Paal de strook af op exact 3 meter. Als hij iets zegt: moet je hem niet eens naar de politie doorverwijzen.
Je TOONT hem enkel de akte waarin sprake is van 3 meter.
En zegt dat je te gebruiken strook goed wil dafbakenen om je andere grond aan te planten en te beschermen voor rijschade.
hij zal zich mogen manoeuvreren om mooi in het midden te rijden. Hij mag buiten die strook (jouw grond) niets beschadigen....

En dan nog iets: wat ligt er voor ondergrond op die strook? Dat mag gewoon volle aarde zijn hoor :-)
Hij heeft recht van uitweg en overweg. Maar jij kiest wat er op de grond ligt.
Als hij vuile banden krijgt, zal hij misschien toch overwegen om zijn eigen garage te gebruiken en de andere box als stapelruimte.
en een camion mag niet en kan niet meer op je strook staan.
Courage,

EvilFreD
Berichten: 677

#27 , 17 feb 2011 09:45

En dan nog iets: wat ligt er voor ondergrond op die strook? Dat mag gewoon volle aarde zijn hoor :-)
Hij heeft recht van uitweg en overweg. Maar jij kiest wat er op de grond ligt.
Alhoewel:

Art. 696. Wanneer men een erfdienstbaarheid vestigt, wordt men geacht alles toe te staan wat voor het gebruik daarvan nodig is.

Dus kan de buurman op die moeilijk begaanbare ondergrond wel weer bijv. tegels leggen.

En:

Art. 701. De eigenaar van het dienstbare erf mag niets doen dat zou strekken om het gebruik van de erfdienstbaarheid te verminderen of ongemakkelijker te maken.
Zo mag hij de gesteldheid van de plaats niet veranderen, noch de uitoefening van de erfdienstbaarheid verleggen naar een andere plaats dan die welke voor de erfdienstbaarheid oorspronkelijk was aangewezen.
Indien evenwel die oorspronkelijke aanwijzing voor de eigenaar van het dienstbare erf meer bezwarend mocht zijn geworden of indien zij hem verhindert voordelige herstellingen daaraan te verrichten, kan hij de eigenaar van het andere erf een plaats aanbieden die voor de uitoefening van zijn rechten even gemakkelijk is, en deze mag zulks niet afwijzen.


Je mag het hem niet ongemakkelijk maken. Dus ook niet door bestaande bodembedekking te vervangen door moeilijk begaanbare losse aarde.
Ik weet dat u denkt, dat u zou willen begrijpen wat u denkt dat ik gezegd heb. Maar ik ben er niet zeker van of u begrijpt, dat dat wat u gehoord heeft, niet dat is, wat ik bedoel. (Richard Nixon)

eylis
Berichten: 8837

#28 , 17 feb 2011 11:45

evilfred: lees mijn post 'ns heel goed: ik heb het niet over LOSSE aarde...maar over VOLLE aarde.
gewone volle aarde maakt de doorgang NIET moeilijker en die is WEL begaanbaar.

Veel opritten van achterliggende boxen zijn vaak in VOLLE aarde. Aarde maakt het NIET ongemakkelijker of vermindert de erfdienstbaatrheid niet.
en néé, tegels mag hij niet leggen...de weg moet berijdbaar zijn, niet meer of niet minder.
Het enige vervelende met volle aarde is, is dat zijn banden vuiler kunnen zijn :-) Maar dat is de zorg van de erfienstbare niet.

Het is zelfs zo dat de erfgebruiker nu al constant de erfdienstbaarheid verzwaart door met zijn wagen waarschijnlijk Méér rijbtreedte te gebruiken van de toegelaten strook.
(auto's zijn meestel 2.55 m breed...) Hij kan en mag maar 3 meter gebruiken.
als de strook ompaald zal zijn, zal hij snel weer zijn auto in zijn eigen box parkeren en de andere gebruiken om te stapelen (ipv omgekeerd)
ben benieuwd naar het resultaat...

Candisa
Topic Starter
Berichten: 28

#29 , 20 feb 2011 15:24

De ondergrond bestaat uit kiezelsteentjes.
Dat afpalen gaan we nu sowieso doen, al is het maar om plannen te kunnen maken met de rest van de grond.
Een camion die door een beetje een chauffeur bestuurd is, kan echter wel nog probleemloos staan hoor. Een camion is namelijk maximaal 2,55meter breed (2,60meter moest het een koelwagen zijn).
Een auto van 2,55m breed moet ik nog tegenkomen hoor.

Ik heb alleen sterk mijn twijfels of de gebuur het zal laten om misbruiken te maken, laat staan om zijn auto in die box te zetten als die strook afgepaald is.
Het enige dat eventueel zou kunnen gebeuren is dat hij eens met zijn zatte botten een band er op kapot rijdt, maar of hij het daarmee zal afleren...

Isabelle

Franciscus
Berichten: 38583

#30 , 20 feb 2011 16:04

Maar hij kan toch ook overweg maken over zijn eigen terrein.... is het dan toch niet juridisch aanvechtbaar???
Bestaat hierover geen rechtspraak

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”