Onze syndicus stelde ons op een vergadering voor om de basisakte aan een nieuwe wet aan te passen en er zaken bij te zetten die beslist werden op vergaderingen. Dat zou een advokatenkantoor of notaris moeten doen volgens hen In sommige gevallen zou dat zelfs duur zijn.
Wat gebeurd er als we dat niet doen. er kan toch altijd naar deze nieuwe wet of naar de beslissingen van de vergaderingen gewezen worden wanneer er een verschil is.
Het betreft hier de verplichte coördinatie van de statuten en het reglement van inwendige orde (zo er een is). Statuten staat voor basisakte en reglement van mede-eigendom. Wanneer de vereniging niets aan de basisakte wijzigt en er dienen in het reglement van mede-eigendom geen zaken te worden ingeschreven die conform de Wet een authentieke wijziging vereisen, dan kan de coördinatie onderhands gebeuren. M.a.w. zonder tussenkomst van een notaris.
Uit uw uitleg maak ik op dat er een beslissing werd genomen die men thans authentiek wil wijzigen/inschrijven.
Het belang van een authentieke akte heeft te maken met de tegenstelbaarheid ervan aan derden.